Nekromanti Icke-människor i mänskliga samhällen

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har länge undrat över hur statusen ser ut för icke-människor som lever i mänskliga samhällen .Ett praktexempel är de där tolv procenten sanarialver som finns i Pereine (åtminstone enligt gamla Mundanaboken, jag äger inte Geografican). De utgör en ganska märkbar minoritet och har en av de sina som härskare över landet, men lever de som sanari till exempel Sunariskogen? Eftersom de andra två komponenterna i alliansen (thism och kiriya) saknas lär de ju ha en helt annan social roll -- det är ju lite fånigt att gå runt och vara "adliga" när man saknar undersåtar. Dessutom kan man ju fråga sig hur stort inflytande Liljans råd har över dessa alver. Är de de facto självständiga, eller är Pereines styre helt enkelt en förlängd arm av rådets makt?

Ytterligare en sak som får mig konfunderad är dvärgarna i Jargiska kejsardömet. De sägs dyrka Daak offentligt och Vontar i hemlighet, men hur går detta ihop med det faktum att lögn inom Vontartron är nog för att sänka Qadosh med Ob3T6, tillräckligt mycket för att excommunicera även en from gammal präst? Brukar folk ha roligt genom att fånga in någon av de små gynnarna och fråga honom om han är Daaktroende, bara för att se honom skruva besvärat på sig?

Castorion

Veteran
Sanari i Pereine har diskuterats här:

Sanari i Pereine har diskuterats här , en del intressant framkom innan tråden spårade ur.

/Castorion, som minns sitt andra inlägg på Rollspel.nu

Ceram

Hero
Peria och jargien

Angående Pereine bara måste jag tippsa om en mycket bra grej som följde med julkalendern 2003. Författare är GrottrolletNaug och hans kompis vars användarnamn jag inte vet hur det stavas...

Angående Zolods dvärgar i det jargiska kejsardömmet så låter daakyrkan dem vara med tanke på att de är en så viktig kugge i ekonomin... men utan motsättningar är det ju givetvis inte...

/Ceram, kom på att han är trött trotts att han kom hem tidigt.

Silvervarg

Warrior
Ytterligare en sak som får mig konfunderad är dvärgarna i Jargiska kejsardömet. De sägs dyrka Daak offentligt och Vontar i hemlighet, men hur går detta ihop med det faktum att lögn inom Vontartron är nog för att sänka Qadosh med Ob3T6, tillräckligt mycket för att excommunicera även en from gammal präst? Brukar folk ha roligt genom att fånga in någon av de små gynnarna och fråga honom om han är Daaktroende, bara för att se honom skruva besvärat på sig?

Ja, men gör Vontar så mot förlorar han ju durkare och mindre dyrkare är mindre makt. Så då tror jag han föredrar tillbedjare som ljuger om en sådan grej framför döda. Och sedan antar jag deras trohet är svuren till Daak, och eftersom Daak inte finns så behöver man inte hålla ett löfte tilll honom.
Annars kanske någon makt inom kyrkan fått rejält med pengar för de ska slippa svära trohet utan kyrkan har sagt att de dyrkar Daak.

Silvervarg tycker zolod är minst lika skumma som jargierna

Gylf draken

Warrior
Att de utår dyrkar Daac, betyder kanske inte att de går runt på gatorna och sjunger böner och Psalmer i Daac`s ära, de kanske bara i sin Smidesbod har ett par Daac kors färdigställda för kunderna, kanske de menas att de inte går ut med sin egen tro, utan ber i hemlighet och inte har något tempel eller så.

Att de inte får ljuga är något som dvärgar ionte gör, istället så får de vrida på sanningen och ge svar som inte direkt svarar på eventuella frågor. Att Vontar skulle axeptera lögn för att inte förlora Dyrkare låtter befängt, en gud kan inte se på saken så ´(för mig framstår Vontar då som någon Govenörskandidat i stället för något allsmäktigt)

VH Jens.L "Draken"

Honken

Hero
Jag har själv haft funderingar vad gäller detta. Och jag tycker nog att dessa andra raser troligtvis kommer att ses med väldigt stor skeptisism från den stora massan. Kalla det främlingsfientlighet eller vad ni vill.

/Honken

quisling

Warrior
Den här texten skrev jag till neowikin häromdagen, den handlar om tirakernas utanförskap i de mänskliga samhällena. Den handlar mer specifikt om Asharien och Soldarn, och om Marnakh.

I många länder har de försök att assimileras som tiraker gjort bara lyckats på individuell basis, eller för en familj. I dessa fall rör det sig dessutom om ett formellt medlemskap i samhället eller en hög status materiellt. Frijarlen Torgug Xoro i Chadarians Hopp och stammen Wekzi med handelshuset med samma namn är exempel på dessa. Lik förbannat utgör inte Tirakerna en integrerad del av samhällena. De benämns i dagligt tal som galtar (tirakiska män), svinpälsingar, borstskäggingar och liknande - vissa av uttrycken är helt naturliga medan andra har mer av skälsord över sig (suggor om tirakiska kvinnor...). Man förutsätter också att tirakerna är lämpade för de job bde utför, det vill säga grovarbete av olika slag - detta färgar uppfattningen om dem och deras mentala kapacitet. I ett samhälle som det Ashariska där man måste uppskatta den driftighet som ger rikedom bemöts rika galtar ändå av viss misstro (ohederliga, opålitliga...) Allt detta sker samtidigt som man uppskattar deras brännvinskokande och även den mest fördomsfulle kan prisa detta över en tennmugg utan att det tycks motsägelsefullt...

Lycan

Hero
Om vi utgår från att sanari är fantasyalver och därmed tillåts ta ut svängarna kan vi säkert, lite induktivt sådär, kunna dra vissa slutsatser angående dessas förehavanden i Pereine... :gremwink:

Först och främst. Pereine hade aldrig haft en såpass stor sanariminoritet utan ett syfte. Det hade gått helt emot Eons fantasykänsla; ett sanarikollektiv gör inte saker som inte är i linje med den karaktär som författarna tillskrivit dem. Och sanaris karaktär handlar om kontroll, planering, manipulation och intriger...

Alltså tror jag att vi lugnt kan utgå ifrån att det finns en medvetenhet och en Grand Plan bakom sanaris (antagna (böckerna är mycket förtegna om saken)) emigration till Pereine. Och i och med att sättet på vilket sanari interagerar med Pereine kommer att vara för avgörande för deras framgång, kommer interaktionens natur att vara strikt formad av sanari själva.

Om sanarikollektivet är i Pereine i syfte att skapa en maktbas mellan Consaber och Thalamur åt sunarialliansen, något jag antar att de är, borde de väl ta sig in i maktens korridorer (check), bli en respekterad del av samhället (check); och ta fler och fler nyckelpositioner i statens styre (check).

Sanaris roll i det perenniska samhället borde alltså vara en som understryker makt och ledarskap. Hur man då odlar en sådan roll och får folk att köpa det lämnar jag som en övning åt läsaren :gremwink:

Kenzui

Warrior
Re: Sanari i Pereine har diskuterats här:

Jag förstår vad du menar, efter 30min läsande. Jag som är starkt anti-thalistisk hade, "set till" att thalamur förlorade.

Jaggernaut

Hero
Hur jag ser på tabun och förpliktelser

Jag ser det som så att för vanliga personer (inte präster/munkar eller motsvarande) så gäller oftast inte Qadoshsänkning pga att man brutit mot tabun eller förpliktelser. Ibland så anser jag att dessa tabun och förpliktelser inte ens gäller de som inte är munkar/präster eller motsvarande. Jag går efter sunt förnuft och vad jag tycker är passande.

Nu till ett par exempel på hur jag menar.

Första exemplet. Där vanligt folk* inte drabbas av Qadoshsänkning om de bryter mot tabun eller förpliktelser, alternativt får en väldigt liten Qafoshminskning (typ minus ett i Qadosh).

Alltså ta tex Mhîmrätten. Där gäller de 'Allmäna förpliktelserna' att man minst måste be fem gånger om dagen. Det är klart att det gäller alla troende (inte bara präster och munkar den här gången utan alla som är tillskrivna religionen) men ifall en vanlig person (ingen munk/präst eller motsvarande) bryter mot förpliktelserna och bara ber säg tre gånger en dag så anser jag inte att denne förlorar Ob3T6 Qadosh för det men ifall en präst/munk skulle missa det (iaf om denne missar det för många gånger) så ligger denne pyrt till.

Andra exemplet. Där tabun eller förpliktelser inte gäller vanligt folk*.

Se bara på Tokons gamla tro. Deras allmänna tabun gäller följande:
från Religoner: Gudarnas Kamp sidan 53 said:
En troende får inte äga pengar eller egendom. En troende får inte överge sin släkt. Man får inte gifta sig (men man behöver inte för den skull leva i celibat) Man får aldrig bryta ett givet ord
Ifall följande av dessa tabun gäller för alla så skulle den Gamla tron inte har så många troende kvar.

En troende får inte äga pengar eller egendom. Man får inte gifta sig (men man behöver inte för den skull leva i celibat)

Däremot med de andra två skulle vara troligare att de gäller alla inom Tokons gamla tro.

Tredje exemplet. Där tabun och förpliktelser gäller alla inom religionen.

Tex Xinutron eller Allvetandes brödraskap. Jag anser att dessa religioner (snarare sekter/kulter) inte har vanligt folk* så att säga. Utan där är alla aktiva medlemmar och alla har de tabun och förpliktelser som står i Religioner. Bryter man dessa blir det Qadoshsänkning med Ob3T6.

*Vanligt folk = folk som dyrkar/tror på en gudom men inte är präst/munk eller motsvarande.