Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har länge undrat över hur statusen ser ut för icke-människor som lever i mänskliga samhällen .Ett praktexempel är de där tolv procenten sanarialver som finns i Pereine (åtminstone enligt gamla Mundanaboken, jag äger inte Geografican). De utgör en ganska märkbar minoritet och har en av de sina som härskare över landet, men lever de som sanari till exempel Sunariskogen? Eftersom de andra två komponenterna i alliansen (thism och kiriya) saknas lär de ju ha en helt annan social roll -- det är ju lite fånigt att gå runt och vara "adliga" när man saknar undersåtar. Dessutom kan man ju fråga sig hur stort inflytande Liljans råd har över dessa alver. Är de de facto självständiga, eller är Pereines styre helt enkelt en förlängd arm av rådets makt?
Ytterligare en sak som får mig konfunderad är dvärgarna i Jargiska kejsardömet. De sägs dyrka Daak offentligt och Vontar i hemlighet, men hur går detta ihop med det faktum att lögn inom Vontartron är nog för att sänka Qadosh med Ob3T6, tillräckligt mycket för att excommunicera även en from gammal präst? Brukar folk ha roligt genom att fånga in någon av de små gynnarna och fråga honom om han är Daaktroende, bara för att se honom skruva besvärat på sig?
Ytterligare en sak som får mig konfunderad är dvärgarna i Jargiska kejsardömet. De sägs dyrka Daak offentligt och Vontar i hemlighet, men hur går detta ihop med det faktum att lögn inom Vontartron är nog för att sänka Qadosh med Ob3T6, tillräckligt mycket för att excommunicera även en from gammal präst? Brukar folk ha roligt genom att fånga in någon av de små gynnarna och fråga honom om han är Daaktroende, bara för att se honom skruva besvärat på sig?