Försök till inspiration...
Vad spelar ni för spel, till att börja med?
Det lät som förra äventyret var till Kult (eller systemlöst?) så vad jag hittar på här är i samma anda:
Kuba...hmm... Problemet med Kuba är ju att amrisarna borde ha upptäckt alla forskningslaboratorium där... Får jag föreslå Kongo istället? Nazityskland hade en massa baser där under andra världskriget, jag älskar att låta ett äventyr utspela sig i gamla mystiska nazilaboratorium som ingen hittat sedan andra världskriget. Bara att låta äventyrarna komma ner i ett underjordiskt komplex i hjärtat av kongo och se röda banér med swastikor på är en rätt mäktig känsla. Brukar ge kalla kårar längs spelarnas ryggar... (Berätta förstås inget om nazister innan de kommit ner i basen)
Nå, det går säkert med någon sorts crazy kommunistbunker i Kuba också, det är nog inte så viktigt.
"Varför ska rollpersonerna till det här stället på Cuba?"
-Varför inte låta dem bo där? Ge dem färdiga kubanska rollpersoner vetja!
Eller så kan de inkallas för att de besitter specialkunskaper som inte kubanerna själva har. Om mystiska sjukdomssymptom till exempel. Det är inte ett särskilt verklighetstroget alternativ, så man bör nog pröva något annat.
De kan vara där i något helt annat ärende. Rollspelet kan börja med att äventyrarna är ute efter någon kubans skurk eller något. Sedan kan de ramla in i det "verkliga" äventyret som av en slump. Det är en mycket elegant lösning. Den kan användas om rollpersonerna är där på semester också.
"Vilka symtom visar den här sjukdomen sig i?"
Antingen är den dödlig på ett vidrigt sätt, eller så gör den offret galen, ungefär som om det vore rabies, typ. Det vore ju ganska häftigt om rollspelet började med att en galning sprang ut på en gata och högg ner oskyldiga för att sedan bli påkörd av en lastbil eller något. När äventyrarna undersöker kroppen ser de att han har konstiga märken och blåsor vid halsen eller liknande. (Där har han blivit biten av insekterna)
Genom att undersöka fler fall och se att alla galningar har kopplingar till ungefär ett och samma vattendrag inne i någon djungel, typ, så har plötsligt äventyrarna en bra ledtråd till vart de ska leta för att gå till botten med mysteriet.
"Vad för läskigt kan hända i bunkern?"
Jag spelledde en cool bunker en gång. Spelarna fick först gå in i den och undersöka allt, vilket de gjorde med största försiktighet, som om de väntade sig ett överfall när som helst. När de gått igenom allt känner de hur marken de står på rör sig. De sjunker! Basen låg i ett träsk och plötsligt börjar de drypa in vatten genom delar av taket som rasat in. Allting kortslöts och de kunde inte ta sig ut samma väg som de kom in, för den porten krävde elektricitet för att gå upp. Dessutom var allt nattsvart, så det var bra jobbigt att bara ta sig till utgången till att börja med. Någon lyckades till slut tända eld på några textiler och så fick de hålla på innan de kunde hitta några ficklampor. Dock, nu när allting var nedsläckt kunde de ta sig in i delar av laboratoriet som varit avstängda tidigare med kodlås, så spelarna tyckte nästan att det bara var bra att de slapp elektriciteten. När de kommer in i de nya delarna ser de en massa djurkadaver ligga och lukta illa i ett stort samlingsrum. "Hey, tänkte någon, de här har inte varit döda i mer än ett par dagar!?" Plötsligt hör de konstiga ljud utanför. Något håller på att ta sig in i byggnaden!
Det var alltså en sorts mystiska monster som odlats fram i nazibasen, av galna nazister som försökt få fram en överlägsen ras i ett "projekt überman." Den överlägsna rasen muterades dock snabbt och blev en sorts hiskeliga reptilvarelser. De bodde i basen och använde rummet äventyrarna befann sig i som en matförvaringshåla. Nu blev det plötsligt världens strid mellan människorna och reptilerna, alltmedans basen hela tiden sjönk allt djupare ned i dyn. Det blev ganska häftigt, för äventyrarna kunde ju barrikadera dörrar och försöka fly tillbaka i de delar som de kände till, medans reptilerna inte hade något problem med det kalla vattnet eller avsaknaden på ljus.
Det hela blev mycket spöklikt och spelarna blev rejält skraja ett par gånger. Kom särskilt ihåg hur en tjej (en botaniker. Helt värdelös i strid) blev avskärmad från resten av gruppen och gömde sig i en matsal. På avstånd kan hon se hur de andra rollpersonerna flyr genom en dörr och barrikaderar den så inte reptilerna kommer igenom. "Shit" tänker hon. Hur ska JAG komma undan, nu då? Sedan hör hon plaskande ljud och ser två reptilhonor försiktigt röra sig mot matsalen där hon gömmer sig, medans de tydligt ses vädra i luften. De känner lukten av henne... Då satt allt spelaren och skruvade på sig rätt rejält i spelarfåtöljen! Det hela blev bra häftigt, då hon faktiskt klarade sig, genom att först gömma sig under ett unket kadaver från en gammal ko, sedan blåsa iväg en nödraket mot en av reptilerna och därefter gömma sig i kylrummet tills hon blev räddad av sina kamrater. Då visade det sig att hon hade blivit biten av en av reptilerna under allt ståhej och börjat bli galen. De andra spelarna fick sig världens chock när de öppnade kylrummet och deras kompis rusade mot dem och försökte klösa ögonen ur dem!
Nå, jag vet inte om det här var något som du var intresserad av. Hoppas det gav lite inspiration iaf.
/Rising