Nekromanti *IDÈTORKA*

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Det känns som om jag har givit en del personer lite inspiration med mitt lilla äventyr. Det var faktiskt, tro de eller ej, det första skräckäventyret jag någonsin skrivit.

Nu håller jag på med ett annat äventyr, och sitter och försöker komma på läskigheter. Det skulle utspela sig i nån slags forskningsmilitärbunker (phew!) där någon slags muterade insekter spred nån hemsk sjukdom som fick allvarliga och hemska följder.
Problemet är bara: Jag sitter fast! Varför ska rollpersonerna till det här stället på Cuba? Vilka symtom visar den här sjukdomen sig i? Vad för läskigt kan hända i bunkern?

Snälla! Om ni har spelat/spellet något som ni tyckte var läskigt så bara skriv till mig för att få upp min fantasi och ge mig insiration! *idétorka* /images/icons/thinks.gif
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Idéer?

"Varför ska rollpersonerna till det här stället på Cuba?"

- Scenariot, i mitt huvud, låter lite "Pestens Tid"-inspirerat. Iaf delen med just forskningsbasen. Motiven för rollpersonerna kan ju variera. Några tips:

Vems forskningsbas är det? Är det Kubanerna själva som har den, eller är det Amerikanernas, kanske? Du gör ju, som bekant, som du vill. Det kanske är Norge som har en bas på Kuba, som ingen annan vet om?
De styrande kanske vill skicka dit en undersökningstrupp (RP), för att ta reda på "vad som har hänt" (Scenarioboken, vol.1, avsnitt 1 /images/icons/wink.gif) - en klassiker i skräcksammanhang.
De kanske kommer dit av misstag (tonåringarna som åker för långt ut i Nevadas öken och inte ser den söndervittrade skylten-scenariot).
De kanske ska spionera?
De kanske är experter, tillkallade för att något konstigt inträffat?
De kanske redan är på Kuba och en del av forskningsbasen?
De kanske är "the Grunts" på markytan, som egentligen bara ska vakta basen, men när <något> händer - och basen stängs igen -permanent- så tvingas de gå ner i basen för att hitta en väg ut?
De kanske är ett nyhetsteam som ska göra ett specialreportage om basen?

"Vilka symtom visar den här sjukdomen sig i?"

- Muterade insekter säger du (b-skräckisvarning)? Tja, vad vill du att den ska göra? Döda folk, som i The Stand/Pestens Tid? Eller kanske bara agera "värdkropp" åt insekterna (They Nest/Kackerlackorna)? Eller göra folk till Zombies (Night of the Living Dead?).

Det finns ju faktiskt en del insekter som kan lägga ägg i människan. Och sen är det ju så att det där med "mutationer" praktiseras rätt ofta idag. Bananflugan är ju poppis för att testa DNA-förändringar (ni vet, ben som växer ut ur huvudet och annat kul...). Men om det är en militärbas? Har den ett militärt syfte? Är det inte då så att de bör ha ett motgift (Mission Impossible:2)? Eller ska det hela kanske kunna spridas via insekter?

"Vad för läskigt kan hända i bunkern?"

- Bunkrar är hemska, för de är gjorda för att hålla. Blir man fast i en, av ett eller annat skäl, är det ju rimligen svårt att ta sig ut. Det är väl läskigt i sig? /images/icons/wink.gif

Ojoj, de kan bli anfallna av forskare som "infekterats" (ehm.. typ: Half-Life), eller kanske tvingas panikera och fly från virusspridare? De kan bli fångade i en servicehiss, eller dyl. medan de flyr. De kan bli instängda i ett duschrum, som fylls med vatten (mer rinner in än vad det rinner ut). De kan bli osäkra på vem de kan lita på - om en kompis börjar visa <symptom> - vad gör de andra då? De kanske kommer på <hemska planer> och måste spränga sig själva och bunkern i luften för att "rädda världen"?

[color:red]- §era</font color=red>, som inte alls kom på så mycket. Har nog också idétorka. /images/icons/frown.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Försök till inspiration...

Vad spelar ni för spel, till att börja med?

Det lät som förra äventyret var till Kult (eller systemlöst?) så vad jag hittar på här är i samma anda:

Kuba...hmm... Problemet med Kuba är ju att amrisarna borde ha upptäckt alla forskningslaboratorium där... Får jag föreslå Kongo istället? Nazityskland hade en massa baser där under andra världskriget, jag älskar att låta ett äventyr utspela sig i gamla mystiska nazilaboratorium som ingen hittat sedan andra världskriget. Bara att låta äventyrarna komma ner i ett underjordiskt komplex i hjärtat av kongo och se röda banér med swastikor på är en rätt mäktig känsla. Brukar ge kalla kårar längs spelarnas ryggar... (Berätta förstås inget om nazister innan de kommit ner i basen)

Nå, det går säkert med någon sorts crazy kommunistbunker i Kuba också, det är nog inte så viktigt.

"Varför ska rollpersonerna till det här stället på Cuba?"

-Varför inte låta dem bo där? Ge dem färdiga kubanska rollpersoner vetja!

Eller så kan de inkallas för att de besitter specialkunskaper som inte kubanerna själva har. Om mystiska sjukdomssymptom till exempel. Det är inte ett särskilt verklighetstroget alternativ, så man bör nog pröva något annat.

De kan vara där i något helt annat ärende. Rollspelet kan börja med att äventyrarna är ute efter någon kubans skurk eller något. Sedan kan de ramla in i det "verkliga" äventyret som av en slump. Det är en mycket elegant lösning. Den kan användas om rollpersonerna är där på semester också.

"Vilka symtom visar den här sjukdomen sig i?"

Antingen är den dödlig på ett vidrigt sätt, eller så gör den offret galen, ungefär som om det vore rabies, typ. Det vore ju ganska häftigt om rollspelet började med att en galning sprang ut på en gata och högg ner oskyldiga för att sedan bli påkörd av en lastbil eller något. När äventyrarna undersöker kroppen ser de att han har konstiga märken och blåsor vid halsen eller liknande. (Där har han blivit biten av insekterna)

Genom att undersöka fler fall och se att alla galningar har kopplingar till ungefär ett och samma vattendrag inne i någon djungel, typ, så har plötsligt äventyrarna en bra ledtråd till vart de ska leta för att gå till botten med mysteriet.

"Vad för läskigt kan hända i bunkern?"

Jag spelledde en cool bunker en gång. Spelarna fick först gå in i den och undersöka allt, vilket de gjorde med största försiktighet, som om de väntade sig ett överfall när som helst. När de gått igenom allt känner de hur marken de står på rör sig. De sjunker! Basen låg i ett träsk och plötsligt börjar de drypa in vatten genom delar av taket som rasat in. Allting kortslöts och de kunde inte ta sig ut samma väg som de kom in, för den porten krävde elektricitet för att gå upp. Dessutom var allt nattsvart, så det var bra jobbigt att bara ta sig till utgången till att börja med. Någon lyckades till slut tända eld på några textiler och så fick de hålla på innan de kunde hitta några ficklampor. Dock, nu när allting var nedsläckt kunde de ta sig in i delar av laboratoriet som varit avstängda tidigare med kodlås, så spelarna tyckte nästan att det bara var bra att de slapp elektriciteten. När de kommer in i de nya delarna ser de en massa djurkadaver ligga och lukta illa i ett stort samlingsrum. "Hey, tänkte någon, de här har inte varit döda i mer än ett par dagar!?" Plötsligt hör de konstiga ljud utanför. Något håller på att ta sig in i byggnaden!

Det var alltså en sorts mystiska monster som odlats fram i nazibasen, av galna nazister som försökt få fram en överlägsen ras i ett "projekt überman." Den överlägsna rasen muterades dock snabbt och blev en sorts hiskeliga reptilvarelser. De bodde i basen och använde rummet äventyrarna befann sig i som en matförvaringshåla. Nu blev det plötsligt världens strid mellan människorna och reptilerna, alltmedans basen hela tiden sjönk allt djupare ned i dyn. Det blev ganska häftigt, för äventyrarna kunde ju barrikadera dörrar och försöka fly tillbaka i de delar som de kände till, medans reptilerna inte hade något problem med det kalla vattnet eller avsaknaden på ljus.

Det hela blev mycket spöklikt och spelarna blev rejält skraja ett par gånger. Kom särskilt ihåg hur en tjej (en botaniker. Helt värdelös i strid) blev avskärmad från resten av gruppen och gömde sig i en matsal. På avstånd kan hon se hur de andra rollpersonerna flyr genom en dörr och barrikaderar den så inte reptilerna kommer igenom. "Shit" tänker hon. Hur ska JAG komma undan, nu då? Sedan hör hon plaskande ljud och ser två reptilhonor försiktigt röra sig mot matsalen där hon gömmer sig, medans de tydligt ses vädra i luften. De känner lukten av henne... Då satt allt spelaren och skruvade på sig rätt rejält i spelarfåtöljen! Det hela blev bra häftigt, då hon faktiskt klarade sig, genom att först gömma sig under ett unket kadaver från en gammal ko, sedan blåsa iväg en nödraket mot en av reptilerna och därefter gömma sig i kylrummet tills hon blev räddad av sina kamrater. Då visade det sig att hon hade blivit biten av en av reptilerna under allt ståhej och börjat bli galen. De andra spelarna fick sig världens chock när de öppnade kylrummet och deras kompis rusade mot dem och försökte klösa ögonen ur dem!

Nå, jag vet inte om det här var något som du var intresserad av. Hoppas det gav lite inspiration iaf.

/Rising
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
åhå.. åhå

Ja du, det var väl ungefär så som jag tänkt! Tack för alla bra inspirationer, det där sista innehöll många bra grejjer som jag ska ta med /images/icons/devil.gif

och du... nämn ett ord till om bananflugan och jag skickar ut en trupp förvuxta tuppar på dig! Har precis läst genetik och genteknik i Biologi! Sabla bananflugor... jag hatar dem
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Lite om vapen... och nödraketer!

Vad anser ni om vapen i skräckrollspel? Ska man låta rollpersonerna bära vapen med sig hela tiden? Är de helt obeväpnade kan de känna sig underlägsna och tycka att allt är tråkigt, men också kan det vara en ruskig känsla att inte kunna försvara sig så bra, när de där reptilmännen står och krafsar på dörren!

Jag tänkte att jag skulle ge dem ETT vapen iaf. Men kanske med ett halvtomt magasin, så de får ransonera med kulorna lite.

Du skrev om kvinnan som sköt iväg en nödraket mot monstrena i äventyret, och plötsligt fick jag en sån känsla av att "Va?! Använder de OCKSÅ nödraketer i de mest lustiga situationer??"

När jag har spelat Kult, (OBS! Spelat, inte spellett) har vi alltid haft minst två nödraketer med oss! De har använts till de mesta otänkbara saker, t ex sköt vi en vakt i ryggen med en och satte fyr på ett läger med en annan! /images/icons/devil.gif

Eftersom detta lilla "massförstörelsevapen" används ganska flitigt, kanske någon som är erfaren på området nödraketer förklara lite hur de fungerar egentligen, hur starka de är (dvs om de kan döda eller allvarligt skada någon), eller andra saker som är värt att veta! /images/icons/thinks.gif
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lite om vapen... och nödraketer!

"Vad anser ni om vapen i skräckrollspel? Ska man låta rollpersonerna bära vapen med sig hela tiden? Är de helt obeväpnade kan de känna sig underlägsna och tycka att allt är tråkigt, men också kan det vara en ruskig känsla att inte kunna försvara sig så bra, när de där reptilmännen står och krafsar på dörren!"

Det beror lite på miljön och spelvärlden.

Till att börja med, vapen är ofta begränsade av lagar i samhället. I USA har man visserligen rätt att äga och bära vapen, men även där är det bruket begränsat. Dolda vapen måste man ha särskilt tillstånd för, automatvapen är normalt inte tillåtna alls, det finns väntetid på alla vapen och så vidare. Här i Sverige är det ännu hårdare - där får man inte bära vapen alls om det inte sker i transportsyfte (och då i delad form) eller i tjänst (till exempel polisiär eller militär tjänst).

När det gäller militära baser, så är man antingen obeväpnad civilist, obeväpnad malaj men med tillgång till vapen, eller beväpnad i tjänst. I så fall kan det bli lite knepigt att begränsa vapnen. Då tar man till nästa trick - eldpanik. "Du ser något till höger" kan vid rätt tillfälle leda till ett paniskt "JAG SKJUTER!!!" varpå rollpersonen just skjutit skottsalva efter skottsalva efter en oskyldig markatta, eller till och med en skugga. Tillräckligt många sådana incidenter så kommer rollpersonerna antingen ha slut på ammunition eller vara jefligt rädda för att skjuta innan det är för sent.

"Eftersom detta lilla "massförstörelsevapen" används ganska flitigt, kanske någon som är erfaren på området nödraketer förklara lite hur de fungerar egentligen, hur starka de är (dvs om de kan döda eller allvarligt skada någon), eller andra saker som är värt att veta!"

En nödraket är i princip en fyrverkeripjäs. De två grundläggande varianter som finns är en vagt pistolliknande sak med mycket grov pipa och en lång pinne. Pistolvarianten osäkras genom att man drar ut en säkring och avfyras med en avtryckare. En krutladdning i pistolen slungar upp en lysladdning med magnesium och barium i en fallskärm, som tänds med fördröjning. Smällen är ganska hård och kan, om man håller fel, bryta handleden på skytten. En direkt träff dödar förmodligen inte, men den känns som ett knytnävsslag. Lysladdningen tänds efter att farten saktat ner och fallskärmen vecklats ut. Huvudsakligen används denna variant för närlys, dvs för att lysa upp ett område nattetid, inte som nödsignal.

Den andra varianten är en pinne, som även den osäkras med en säkringsring. I en del varianter behöver man dessutom vrida om botten på pinnen, men det behövs inte alltid. En liten krutladdning tänds som knuffar ut laddningen ur röret, varvid en raket tänds och driver upp den till hög höjd. På hög höjd fälls en fallskärm ut och lysladdningen tänds. Denna variant har svagare krutladdning och kan inte skada lika mycket. Den når högre höjd, lyser längre och syns på längre håll.

Nödraketer är heta. Lysladdningen kan i princip sätta fyr på det mesta brännbart som de kommer i kontakt med, varför de alltid är avpassade så att de brinner ut långt ovanför trädtoppshöjd. Felaktigt användande av dem kan starta eldsvådor av farligare sort, och kan även skada handhavaren. De kan också explodera vid brand, och få branden att sprida sig än mer.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Det Perfekta !!

asså jag har det !. , asså om man gör en blandning ok, en bas på cuba .. RP är guerilla medlemmar som är Castros personliga livaker ... ¨åsså flyr dom ner till en (nazze bas ??) där det fins labbs å annat smått å gott åsså istället för en sjuk dom så härjar det som äckliga monster (typ aliens face huggers) som går lös på dom åsså låser dom i sig med en sån , men dom vet inte om det .. åsså kommer det ett nazi spöke å leker där åsså tillslut när han har dött så kommer den lilla face huggern ut å går lös ... åsså flyr dom från stället å då går dom till media å sen kommer nästa äventyr !!!
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
MUSIK !!

och till detta så kan jag rekomendera sountracket till Metal Gear Solid 2 .. för er som avill ha ett smak prov så får ni mer än gärna adda mig på MSN om ni har det ! min e-mail är arcanum_1@hotmail.com , och raj0t The Fog va skit bra tack för tippset !! åå glömde nästan att soundtracket eller iaf tema låten till "ghost dog" e skit bra. ...
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Re: Det Perfekta !!

Mjo.. Gerilla soldater som är Castros personliga livvakter som flyr ner i en nazistbas... låter väldigt intelligens-befriat /images/icons/grin.gif

Nej men jag kör nog på nazist grejen iaf, det är rätt fräckt det med att nazister fortfarande har laboratorium och kanske försöker starta ett tredje världskrig eller nåt ! /images/icons/thinks.gif
 

Nemesis_UBBT

Warrior
Joined
17 Sep 2001
Messages
207
Location
Falköping
DG snarare...

Det lät som förra äventyret var till Kult (eller systemlöst?) så vad jag hittar på här är i samma anda:

Skulle snarare chansa på Delta Green. Men det spelar antagligen ingen roll eftersom systemen mest verkar vara till för reglerna, inte handlingen. Annars var idéerna skitbra.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,523
Location
Helsingborg
Re: Lite om vapen... och nödraketer!

"Smällen är ganska hård och kan, om man håller fel, bryta handleden på skytten."
Antar att du har skjutit med sådana i lumpen.. Vi fick testa att skjuta.. Rekylen är stor, det gör lite ont i handen efter att man har skjutit den (domnande smärta).. Kommer inte ihåg hur starkt smällen låter.. Ammo:n till lysraketen slungas ut när man skjuter den och man kan få den i ansiktet.. Man ska därför stå rak, ha armarna i 60-70º vinkel (uppåt! se figur) och titta neråt i backen (samt ha hjälm på sig)..

<PRE> \
\O
|
|
^
|
¯</PRE>När vi var ute i skogen nattetid och lekte anfall/försvar (jag låg som sjöbevakare, vad hade jag ute i skogen att göra?) så användes lysraker.. Enligt mitt minne (detta hände för 1 ½ år sedan) så lystes allt upp som i starkt månsken (fast grönt) och varade i kanske 30 s. (har ingen exakt siffra)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som smög upp mot den som sköt lysrakerna och mejade ner honom (full med lösplugg)
 
Top