Jag fick en liten idé. Den är mycket enkel så det skulle förvåna mig om det inte redan är gjort. Men man vet aldrig.
Tänk dig en kortlek med ett antal små flödesscheman som beskriver en särskild situation. Varje flödesschema har ett eller flera val att göra och utgången blir olika beroende på vad man väljer. Självklart ska man slå lite tärningar och lägga till egenskapssiffror och annat. De som har spelat Starfarers of Catan vet vad jag menar.
Då varje kort representerar en "encounter" kan en spelare som sköter leken brodera ut vad som händer emellan kort. Den som sköter kan antingen köra en blandat lek eller köra en tillrättalagd lek.
Den andra spelaren är den som ska bestämma vilka val som göres på varje kort. Valen påverkar vilka egenskaper som testas. -Ja, naturligtvis spelar man en rollfigur med värden som kan gå upp eller ner likt Talisman.
Man bestämmer innan hur många kort som ska finnas i leken och varje lek representerar ett äventyr, alldeles likt Ensamma Vargen. Det kan finnas hundratals kort men bara ett tjugotal används till ett äventyr.
Exempel:
Detta skulle kunna vara fröet till ett kortspel med stort utrymme för rollspel och berättande, som kanske passar människor som aldrig spelat rollspel tidigare.
Vad tycker du om idén? Finns det redan något som fungerar så här?
Tänk dig en kortlek med ett antal små flödesscheman som beskriver en särskild situation. Varje flödesschema har ett eller flera val att göra och utgången blir olika beroende på vad man väljer. Självklart ska man slå lite tärningar och lägga till egenskapssiffror och annat. De som har spelat Starfarers of Catan vet vad jag menar.
Då varje kort representerar en "encounter" kan en spelare som sköter leken brodera ut vad som händer emellan kort. Den som sköter kan antingen köra en blandat lek eller köra en tillrättalagd lek.
Den andra spelaren är den som ska bestämma vilka val som göres på varje kort. Valen påverkar vilka egenskaper som testas. -Ja, naturligtvis spelar man en rollfigur med värden som kan gå upp eller ner likt Talisman.
Man bestämmer innan hur många kort som ska finnas i leken och varje lek representerar ett äventyr, alldeles likt Ensamma Vargen. Det kan finnas hundratals kort men bara ett tjugotal används till ett äventyr.
Exempel:
Vid vägkanten står en övergiven vagn. Vill du undersöka?
Nej. Kortet avslutas.
Ja. Du finner att kusken är död. En orch stormar fram. Slå strid, om du vinner får du ett guld. Om du förlorar mister du ett guld. Kortet avslutas.
Nej. Kortet avslutas.
Ja. Du finner att kusken är död. En orch stormar fram. Slå strid, om du vinner får du ett guld. Om du förlorar mister du ett guld. Kortet avslutas.
Detta skulle kunna vara fröet till ett kortspel med stort utrymme för rollspel och berättande, som kanske passar människor som aldrig spelat rollspel tidigare.
Vad tycker du om idén? Finns det redan något som fungerar så här?