Nekromanti Idé för nytt blod i hobbyn

Zappelina

Swordsman
Hej Forumiter!

Jag har haft en plan som jag antytt i tidigare poster här på forumet, fast det var ett tag sen nu.

Jag har velat podcasta faktiskt rollspel, in action. Och nu sitter jag och tänker på diskussionen som Fiktionslek just startat och så kommer jag på, tänk om det kunde locka folk till hobbyn att spela för publik? Alltså en podcast kanske kan ha ha svårt att hitta till folk utanför de som redan är intresserade, men formen att spela inför andra för att introducera konceptet, det kanske kan vara något?

Idén i sig är inte ny, det finns folk som gör podcasts på internet med actual play (nu har jag inte lyssnat på märklighetstroget ännu, men vad jag läst tidigare ska det inta vara live spel inriktat), och utgår från att det finns öppna kvällar osv. i de flesta rollspelssammanhang. Jag har lyssnat på det mesta jag kunnat hitta på internet och hittills har allt varit väldigt tråkigt (är det någon som inte håller med mig så länka gärna!). Min kritik är inte enbart osaklig (fastän jag redan från början var en smula negativt inställd, det måste jag erkänna) utan består av ett par huvudområden, nämligen:

-socialt: Spelarna sitter och myser med sina kompisar när de spelar och har i allmänhet inte så bråttom framåt i historien utan avbryter gärna för ett skratt eller sidokommentar. Det är inte kul för en lyssnare som inte fattar skämtet.

-regler: Spelare har tillgång till en regelbok, både de som spelar och leder, det har inte en lyssnare. Det är extremt tjatigt att vänta på någon som slår i en bok, eller ännu värre som diskuterar vad som står på olika sidor.

-bakgrund: Ofta har spelare en bakgrundsstory till sin rollperson, inte sällan också till den värld där de spelar, det har sällan en lyssnare.

-rollperson: Spelarna har ett rollformulär framför sig, det har inte en lyssnare.

För att råda bot på ovanstående problem tänkte jag:

- spela korta korta scenarion, kanske på en timme eller så.

- spela ett system där reglerna är extremt enkla (alltså extremt enkla). Dessutom tänker jag mig ett samberättande spel, för att få upp tempot och dela på ansvaret för en levande berättelse.

- att bakgrund och setting redan skulle vara välkänt, eller om inte välkänt så lätt definierat att vem som helst förstår vad som är grejen på nån minut. Kanske kunde lyssnare eller publik kunna vara med och modda setting?

- rollpersonen skall inte finnas från början, mer än kanske som ett enkelt statement. Men bör (väl?) kunna utvecklas under spelmötet.

Är jag ute och cyklar? Är rollspel per definition enbart för spelare och spelledare?

solvebring

Superhero
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Iy8-NNlE80A"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Iy8-NNlE80A" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/uqXqK3ZlqWI&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/uqXqK3ZlqWI&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

:gremgrin:

Skämt o sido...

Är jag ute och cyklar? Är rollspel per definition enbart för spelare och spelledare?
Självklart inte. Folk kanske inte förstår regler och dylika men de förstår så klart principerna av hur det går till och vad som sker. Det tror jag i alla fall...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kör du video kan du alltid lägga på lite bilder och förklarande textsnuttar. Kanske visa relevanta delar av rollformuläret i kanten när man zoomar på en spelare. Pratar vi D&D och liknande spel kan man ju dra upp en grid på skärmen med animerade explosioner och rörelsepilar. Lite mer efterarbete än att bara dumpa direkt ur digitalkameran på youtube, men det ger nog en hel del för begripligheten.

Vidare tror jag att man bör välja spel med omsorg, den i övrigt så populära incestmordsförräderigenren kan möjligen verka en aning avskräckande för de oinsatta.

Ögat

Hero
Att redigera kanske vore en bra idé. Då kunde man klippa när inget händer, och sen låta en av spelarna sammanfatta. En annan möjlighet är att ha en "programledare" som kan kommentera och förklara vad det är som händer, lite som speakerrösten till ett naturprogram.

Ögat

Hero
Jag kanske är dum i huvudet, men jag tyckte Celebrity D&D game var ganska underhållande, och förvånansvärt medryckande.
Däremot kunde de skippat hela den trista inledningen.

solvebring

Superhero
Jag kanske är dum i huvudet, men jag tyckte Celebrity D&D game var ganska underhållande, och förvånansvärt medryckande.
Nej då. Varför skulle du vara det? Det är coolt, indeed, och rätt underhållande. Det är dock även lite komiskt och ibland känns det lite löjligt.

Däremot kunde de skippat hela den trista inledningen.
Tja, den är något skoj tycker jag men lite väl långdragen ja.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Fler filmade D&D-sessioner

Robotchicken D&D är mycket roligare. Extra skoj är att flera av snubbarna där är nybörjare på rollspel, och det är intressant att se hur de möter på mediet för första gången:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/TJN1JvnRGWE"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/TJN1JvnRGWE" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Vi har också Porrskådis-D&D, det är inte riktigt lika kul, men fortfarande sevärt,, det är ju en all-girls-grupp typ, och det blir en rätt skönt bisarr känsla om man...err...öh...har...sett...de här tjejerna i...nåt. :gremwhistle:

Att filma D&D-sessioner verkar överlag rätt poppis.

- Ymir, tipsar

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Ingen dum idé alls! Jag såg andra halvan av den första av klippen i tråden (celebrity dnd) och tyckte det var kul att se, faktiskt! Får man till en schysst session och klipper lite kan det nog bli en höjdare. Korta bitar på några minuter som man lägger ut i serie ... Tror kanske också att just dnd lämpar sig väldigt väl för idén. Mycket action, rätt mycket distans till spelhändelserna. Och så en publik som garvar.

Christian

Christoffer

It's all pig.
Tror helt klart på sådant. Framförallt om man gör dem med tanken att de ska sändas ut och ge något. Det finns ett par videos som demonstrerar Grey Ranks som jag tycker är riktigt bra instruktionsfilmer för detta ändamål.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mlLLqdXW3ok"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/mlLLqdXW3ok" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SSIDm6mQIeQ&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/SSIDm6mQIeQ&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

solvebring

Superhero

Robotchicken D&D är mycket roligare. Extra skoj är att flera av snubbarna där är nybörjare på rollspel, och det är intressant att se hur de möter på mediet för första gången:
Medhåll. Hade inte sett den här förut. Tackar för tipset.

Vi har också Porrskådis-D&D, det är inte riktigt lika kul, men fortfarande sevärt,, det är ju en all-girls-grupp typ, och det blir en rätt skönt bisarr känsla om man...err...öh...har...sett...de här tjejerna i...nåt.
Nu blev jag ju faktiskt besviken. ... För jag kände inte igen någon av dem.
Inte av vad jag kan se på thumbnailarna på sidan iaf.

Zappelina

Swordsman
Jag visste inte riktigt vem jag skulle svara, så jag svarar mig själv :gremlaugh:

Ja alltså, nånting har dom ju domdär DnD filmerna! Att det är korta sekvenser och ganska mycket action tänker jag kanske är det bästa. En del humor är såklart bra också.

Men alltså, det är ju inte i närheten av lika kul att titta på dom som att spela själv! Dessutom kräver videorna att man redan kan reglerna och settingen, både för att humorn ska bli kul och för att man egentligen ska hänga med alls.

Intressant spel Grey ranks och ganska informativ video. Bra om man tänkt sig spela det! Däremot är knappast någon av videorna särskilt inbjudande, tycker jag, om man inte redan tidigare spelat rollspel.

Jag är mer inne på att introducera rollspel till folk som inte prövat det genom att låta dem titta eller lyssna på faktiskt rollspel. Jag tänkte mig närmare impro. Antagligen skulle man få klippa en del, men jag tänkte inte i första hand i handlingen egentligen.. Det jag tänker är att allt likssom ska växa fram, så att en lyssnare eller åskådare får se en kreativ process och tänka att dom själva vill vara med! Reglerna ska kännas självklara och introduceras som ett sätt att lösa en konflikt mellan olika viljor i en gemensam historia.

Rickard

Urverk speldesign
Zappelina said:
Jag är mer inne på att introducera rollspel till folk som inte prövat det genom att låta dem titta eller lyssna på faktiskt rollspel.
Det är en god idé. Rollspel är svårt att förklara. Det är lättare att visa vad det är.

/Han som brukar inleda med det när han ska förklara rollspel - rollspel ska inte förklaras, utan upplevas

ripperdoc

Myrmidon
En god idé, och som du har jag sett/hört ett antal tämligen tråkiga inspelade spelmöten. Och jag är inte överraskad. Har funderat på att spela in våra kampanjer, men inser att det blir 100 timmar av babbel, som man aldrig någonsin skulle orka titta på om man ens lyckades spela in allt det.

Om man ska göra det bästa av det så tror jag:
- Använd video, med vettig ljussättning och ljudupptagning, och om man vill glänsa, en bra kamera (dSLR) så man kan varva närbilder med översikt och få det att se bra ut
- Visa information vid sidan, typ rollformulär, SLP-bilder, några enkla stats
- Klipp mycket, och klipp sedan lite mer. Det vi gör är en trailer för rollspel, och det gäller att skära bort allt trist utan att tappa storyn. Detta är nog den svårare biten.
- Lite annat fluff från standard video-editing: transitions, bakgrundsljud, etc. Ev. voice over vid vissa passager.
- Dela upp i chapters, så att en video blir 5min åt gången, typ.
- Lägga upp på Youtube med lite bra taggningar

Tyvärr är det minst lika mycket tid i post-processing som själva inspelningen, så det gäller att man har tid, ork och förmåga! Men det är möjligt på en vanlig Windows eller Mac och standardprogramvara.

ripperdoc

Myrmidon

Ymir said:
Att filma D&D-sessioner verkar överlag rätt poppis. ´
Visserligen små-underhållande att se, men vad som slår mig, är hur mycket blaha det hela känns. Ett gäng nördiga grabbar/porraktriser sitter runt ett stökigt bord, drar fåniga skämt, en spelledare som lite tillgjort försöker berätta med målande drag till en tämligen ointresserad publik.

Ja, de har kul, men skämten verkar vara vad tiden och tankekraften spenderas på. Och när jag tänker på våra egna spelsessioner så finns det en lätt obehaglig igenkänning att de där stunderna av inlevelse, spänning, klassiska meningsutbyten och skådespeleri är få och långt emellan (och jag räknar rafflande regeldueller som spännande i allra högsta grad!). Det är förmodligen så att min sinnebild av vad bra rollspel är egentligen ligger ganska långt från verkligheten. Skulle jag spela in ett spelmöte och titta på det i efterhand skulle detta förmodligen framgå med pinsam tydlighet :gremsmile:

Men det är mitt problem med förväntningar, inte ert problem :gremsmile: Det är förbannat kul även att sitta med polare och dra skämt och käka chips. Dessutom tenderar man att minnas de episka stunderna medan skämten glöms bort så fort de sagts. Det kanske blir till att spela in nästa gång...

anth

Vetefan
Jag skulle vilja göra en jämförelse med ett helt annat spel; poker.

För 15 år sedan var pokerspelarna en liten minoritet i Sverige och man diskuterade hur man skulle få in nytt blod, (OK, man diskuterade hur man kunde få in nya "fiskar" som man kunde plocka pengar av).
En av de saker som diskuterades var just om man kunde göra poker till en TV-sport, och alla var överens om att det var omöjligt eftersom det är aptråkigt att stå bredvid ett pokerbord och titta på när andra spelar.
Men som ni vet slog poker igenom på TV. Hur hade man lyckats göra det omöjliga möjligt?

1. De inriktar sig på EN variant som har extremt enkla regler: Nolimit Texas Hold'en.

2. De visar spelarnas kort (och ibland även spelarnas puls).

3. De försöker hitta intressanta partier med intressanta spelare: många av de pokerspelare som slagit igenom i TV brukar kallas "maniacs" p.g.a. deras spelstil. Och finalbord i turneringar när alla sitter med berg av marker framför sig är givetvis spännande.
Det är t.o.m. så att vissa spelare blir inbjudna för att spela in mer poker-TV, inte för att de är bra pokerspelare, utan för att deras spelstil gör sig bra i TV.

4. De klipper bort allt tråkigt. Säg att 8 timmars pokerspel kan ge 30-60 minuter intressant TV.

5. De har två kommentatorer: ett proffs och en amatör där proffset får förklara för amatören vad som händer.

Applicerat på rollspel blir det:

A. Välj en setting som alla förstår och kan associera till..
Fantasy - Sagan om ringen (kanske även Conan eller Narnia).
SiFi - Star Wars, Star Trek (kanske även Babylon-5 eller Stagate).
Modern - Twilight, True Blood (kanske även X-files eller Harry Potter).

B. Välj en regelmotor som kan förklaras på under 2 minuter.
Faktum är att DnD4E hör hit - själva regelmotorn tar inte längre tid än 2 minuter att förklara.

C. Använd grafik:
Varje rollperson ska ha en bild och ett litet statblock som kan visas. T.ex. en rollperson i övre vänstra hörnet, och monstret man slåss mot i nedre högra.
Rörlig grafik visar intressanta stats som kroppspoäng, t.ex. som staplar som krymper och blir röda när rollpersonerna håller på att dö.

Tärningarna ska givetvis slås på filtklädda tallrikar så att kamerorna kan zooma in på tärningsslagen.

Rollpersonerna ska representeras av miniatyrer på golvplattor. givetvis ska kommentatorerna kunna göra som moderna sportkommentatorer - rita pilar på skärmen för att förklara olika taktiska och strategiska finesser.

D. Låt vissa delar av spelet gestaltas som live (kanske av skådespelare).
Här är en Youtube-klassiker, Farador:
http://www.youtube.com/watch?v=nhmUj9QJ9RM
http://www.youtube.com/watch?v=T9FMURHhgzc
Jag vet, det är en komedi - men min poäng är att den inte skulle vara ens hälften så sevärd utan de inklippta live-scenerna.

För att återgå till pokern. Har TV-pokern fört med sig några negativa sidor?
Ja, det har den.

Jag har spelat poker i 30 år (faktiskt längre än jag har spelat rollspel), jag behärskar minst 200 olika pokervarianter och skulle antagligen kunna sätta mig ner vid vilket pokerbord som helst i världen (förutsatt att jag har råd att vara med).
Skillnaden mellan mig och de som lärt sig poker på TV kan sammanfattas av denna dialog:

Jag: "Ska vi spela poker?"
Nykomling: "OK."
Jag: "Jag föreslår tvåfloppars crazy, Sökö HiLo, Kansas City Lowball och 7-korts Mississippi. 5 kronors Potlimit, upptag 500."
Nykomling: "Va??? Jag trodde vi skulle spela poker!"
Jag: "Vad hade du tänkt dig?"
Nykomling: "500 kr Texas med höjning var 10:e minut."

Nu förväntar jag mig inte att det är så många här som förstår allt i den ovanstående dialogen - men jag hoppa att ni förstår poängen:
Nykomlingen är INTE en pokerspelare.
Han må ha spelat poker under hela 2000-talet, men han har bara spelat Texas och han har bara spelat turneringar. Han kan inget annat (och ibland vet han inte ens att det finns andra varianter).

Så: OM man lycka hitta en rollspelsvariant att göra podcasts av OCH det blir en succé - betyder det att de nya spelarna BARA spelar denna rollspelsvariant.
Man kan givetvis resonera att det är bättre att vi får in nya spelare som bara spelar ett spel än at vi inte får in några nya spelare alls (lite grann som när 90 % av rollspelarna spelade DnD elelr någon av dess d20-kloner i början på 2000-talet).

Man Mountainman

Storsvagåret
Liksom flera andra i tråden tror jag att hård redigering är oundgängligt.

En annan sak du kanske ska överväga är att skaffa snygga spelare (om din spelgrupp inte är snygg redan). Sånt brukar hjälpa.

Ymir

Liten kantbaron

Ett gäng immersionister som sitter och inlevelsemasturberar till Bliss Stage hade kanske inte blivit lika bra...film? Jag tror liksom inte att utomstående betraktare hade haft så roligt åt mig som kryper ihop i fosterställning i Börnis soffa och kör hela Colin Farell-rutinen tills jag nästan börjar gråta på riktigt.

Du har helt klart en poäng liksom, inget av de här klippen visar på något vis rollspel från dess bästa sida eller gör en bråkdel av dess potential som medium rättvisa, men frågan är om man inte bara hade skrämt bort folk om man försökt med det. Lägg sen till att det alltid är D&D de spelar, det lär ju liksom spela in...

- Ymir, teoretiserar

Svarte Faraonen

ром и смерть

Ymir said:
Ett gäng immersionister som sitter och inlevelsemasturberar till Bliss Stage hade kanske inte blivit lika bra...film? Jag tror liksom inte att utomstående betraktare hade haft så roligt åt mig som kryper ihop i fosterställning i Börnis soffa och kör hela Colin Farell-rutinen tills jag nästan börjar gråta på riktigt.

Du har helt klart en poäng liksom, inget av de här klippen visar på något vis rollspel från dess bästa sida eller gör en bråkdel av dess potential som medium rättvisa, men frågan är om man inte bara hade skrämt bort folk om man försökt med det. Lägg sen till att det alltid är D&D de spelar, det lär ju liksom spela in...

- Ymir, teoretiserar
Utlevande spelare, snarare än inlevande, är ett fullständigt obligatorium. Folk som är rappa i käften och livliga i sin spelrumsnärvaro kan ju faktiskt ha underhållningsvärde på riktigt, så det är nog det man bör satsa på.

Ymir

Liten kantbaron

Mjo, men jag vill nog argumentera för att många immersionister (jag, tex) är tämligen utlevande också. De är det bara på fel sätt. Vanligt folk som inte förstår sig på rollspel blir mest stora frågetecken om någon står och skriker på en annan eller bildar gråthög i en soffa.

Samtliga av de här D&D-klippen karaktäriseras av en kronisk form av distans, som jag inte alls förknippar med riktigt utlevande rollspelare (eller, för den delen, riktigt roligt rollspel).

- Ymir, menar

Zappelina

Swordsman
Yeah!

För att komma runt att bara ett spel blir introducerat kanske man kan spela flera olika? Med kommentator och ringar och pilar kan säkert många spel förklaras lätt! Det finns ju gemensamma faktorer i många spel och regler som man som lyssnare kanske kan snappa upp efter ett tag om det är bra förklarat.

Utlevande spelare, snarare än inlevande, är ett fullständigt obligatorium. Folk som är rappa i käften och livliga i sin spelrumsnärvaro kan ju faktiskt ha underhållningsvärde på riktigt, så det är nog det man bör satsa på.
-Bobby Magikern

Jag tror inte alls att det är dåligt att ha dig med Ymir! Snarare tvärtom! Alltså, visst att bara ha fem spelare i fosterställning kanske inte är så kul att se, men det är väl inte fem spelare som diskuterar trolig rikoshettriktning eller någon annan flummig regel heller. Jag tror om det ska bli intressant att man har spelare med lite olika fokus, ganska utåtriktade visst, men med humor och distans och inlevelse och inte minst som vågar spela med varandra och litar på varandra även inför en kamera eller mic. Jag tror också folk kan tycka det är kul med folk som verkligen går in i sina karaktärer, precis som med folk som verkligen går in i spelet och är taktiska, förutsatt att det förklaras bra. Jag tror också på katschiga historier med kliffhangers och välkända settings.

Vidare tror jag att man bör välja spel med omsorg, den i övrigt så populära incestmordsförräderigenren kan möjligen verka en aning avskräckande för de oinsatta.
-wilper

Kanske till en början iallafall :gremwink:

Nu är mitt problem att:

1) jag inte kan reglerna till dungeons and dragons, någon version... Ingen som har ett annat tips? Jag har nyligen spelat Dogs in the Vineyard och reglerna där tänker jag mig kanske kunde användas? Dom är ganska lätta på något sätt och det blir ganska grafiskt med de olika slags tärningarna och hur man bestämmer vilka traits som används osv.

2) jag har varken filmkamera eller redigeringsverktyg (mic har jag).

3) Jag har ingen spelgrupp.

Jag hade tänkt ut en sista punkt bland mina frågor i första posten, så som en sl bör. Naturligtvis kunde jag inte posta det riktigt så gallant som planen var, men iallafall. Planen var att någon skulle säga (efter att ha lyssnat på podcasts, jag hade inte kollat youtube - me bad): men spelarna spelar ju för sin egen skull, inte för att en tredje part ska lyssna, och då skulle jag säga:

MEN DET BORDE VÄL INTE VARA SÅ SVÅRT ATT HITTA SPELARE SOM VILL SKAPA REKLAM FÖR VÅR HOBBY HÄR VÄL?

HINT HINT