Nekromanti Idé för skadesystem

Big Marco

Läskig
Det var ett tag sedan jag förde upp designtankar här för öppet diskuterande, men here goes.

Premiss: Jag gillar skadesystem med stor varians - utfall från "typ inget" till "fucking hell, typ död!". Så inget nöta hit points.

Jag funderar på att varje attack/vapen ger xT10 i skada, där x = 2 för slagsmål, 3-4 för skjutvapen med pistolkalibrar, 5-6 för gevärskalibrar, etc.

Skadeslaget slås och den T10 som visar högst siffra är den som avgör. Övriga tärningar ignorerars. Så ett utfall är alltid mellan 1 till 10.

Pansar/kroppsskydd/Tålighet har ett värde från 1 och uppåt. Skyddsvärdet visar hur många T10:or i slaget (från högst utfall till lägst utfall) som måste sakas. Dock kommer alltid den "sista T10:an" att finnas kvar, oavsett om Skyddsvärdet är lika med eller högre än antalet tärningar i skadeslaget.

Exempel: Skada är 3T10. Tärningarna visar 2, 5, 9. Målet är stenhård och har Tålighet 1. Så 1 tärning sakas - den som visar högst, dvs 9. Målet får då en skada på 5 (vad "5" innebär i fiktionen eller mekaniskt kan vi lämna därhän fn) då 5 är den högsta kvarvarande tärningen.

Vad tycker ni funkar/inte funkar med upplägget?

Genesis

Ni dés ni maître
Big Marco;n133335 said:
Vad tycker ni funkar/inte funkar med upplägget?
En lite udda konsekvens är att om motståndaren har mycket tålighet/pansar så kommer du att göra mer skada ju färre tärningar du slår. Om tålighetsvärdet är högre än skadan så blir det ju "slå skadan antal tärningar, behåll den lägsta". Då är det bättre att slå en tärning än att slå tre eller fem.

.113

Swashbuckler
Spontant skulle jag nog hellre låta bli att slå tärningar som ska dras bort, så 3d10 blir 2d10 istället. Annars åker ju alltid den bästa tärningen man slagit, istället för att det blir "slump". Blir mest bittert om man slår 9, 1, 1 varje gång typ och 9an dras bort. Annars tycker jag nog det funkar bra, gillar att man tar högsta värdet sen.

PS: Det hela beror nog på hur många tärningar man kan få, och hur mycket rustning man får.. Om man kan få väldigt många tärningar och det där va mer en nybörjare eller liknande, så tar man bort högsta tärningen. För får man slå t.ex. 7d10 senare och rustning går upp till 3-4 så kommer man ändå ha väldigt stor chans få bra men drar man bort tärningar då så är nästan rustningen värdelös.

Harry S

Swordsman
Spontant skulle jag nog hellre låta bli att slå tärningar som ska dras bort, så 3d10 blir 2d10 istället.
Samma här. Jag ser (seriöst alltså) en risk att man stöter till någon av de 5 andra tärningarna när man plockar bort tärning nummer 6 för att motståndaren är stenhård. Rollspelare har av tradition svårt att låta tärningarna vila.

Big Marco

Läskig
Genesis;n133346 said:
En lite udda konsekvens är att om motståndaren har mycket tålighet/pansar så kommer du att göra mer skada ju färre tärningar du slår. Om tålighetsvärdet är högre än skadan så blir det ju "slå skadan antal tärningar, behåll den lägsta". Då är det bättre att slå en tärning än att slå tre eller fem.
Jepp. Frågan är om man skulle kunna "ta det". En icke-intuitiv variant-idé var att Tålighet lades till poolen av skadetärningar (så i exemplet skulle 4T10 (3+1) slås), och den högsta (då Tålighet var 1) sakas.

Big Marco

Läskig
.113;n133349 said:
Spontant skulle jag nog hellre låta bli att slå tärningar som ska dras bort, så 3d10 blir 2d10 istället. Annars åker ju alltid den bästa tärningen man slagit, istället för att det blir "slump". Blir mest bittert om man slår 9, 1, 1 varje gång typ och 9an dras bort. Annars tycker jag nog det funkar bra, gillar att man tar högsta värdet sen.
Absolut, statistiskt är det bättre. Men emotionellt gillar jag känslan av "fan, om den jävlen inte hade varit så hård hade en 9:a gått in!" :)

.113;n133349 said:
PS: Det hela beror nog på hur många tärningar man kan få, och hur mycket rustning man får.. Om man kan få väldigt många tärningar och det där va mer en nybörjare eller liknande, så tar man bort högsta tärningen. För får man slå t.ex. 7d10 senare och rustning går upp till 3-4 så kommer man ändå ha väldigt stor chans få bra men drar man bort tärningar då så är nästan rustningen värdelös.
Jo, balansering tas inte i beaktande i detta skedet alls. Men det är så klart en bra poäng.

Harry S

Swordsman
Big Marco;n133367 said:
Jepp. Frågan är om man skulle kunna "ta det". En icke-intuitiv variant-idé var att Tålighet lades till poolen av skadetärningar (så i exemplet skulle 4T10 (3+1) slås), och den högsta (då Tålighet var 1) sakas.
Kan du inte bara ersätta att dra bort T10 med att Tålighet drar bort -1 (eller T10-genomsnittet -5) på högsta tärningens resultat?

Eller att motståndaren får slå Tålighet-T10 för att se hur mycket skadan sänks (och behåller den högsta om Tålighet > 1T10).

Tre solar

Hero
Jag håller med Genesis.
Om det är ett problem eller ej beror på vad 10 innebär: jag är helt med på att kroppsskydd kan vara mindre effektivt mot avståndsvapen, men jag har svårt att köpa att det gör att det går snabbare att slå ihjäl någon med knytnävarna än med ett gevär för att personen har på sig en skottsäker väst.

En variant är att istället använda omslag, variera skadetärningens storlek, eller ha olika skadetabeller (alltså 10 obemannad är inte samma sak som 10 beväpnad)

Fridigern

Swordsman
Grundidén låter vettig fram tills rustningarna kom med. Gissar på att antalet tärningar beror på skickligheten? Kör på Harry S variant istället och dra av något på skadan för skydd/tålighet

Jag tycker att slaget även skall inbegripa att träffa motståndaren för att berättiga sig självt. Säg att man alltid slår 2+ T10:or vid anfall. Högsta resultatet skall komma över träffchansen, näst högsta tar man för skadan om det blev en träff.

Harry S

Swordsman
Fridigern;n133376 said:
Gissar på att antalet tärningar beror på skickligheten?
Jag tror han har tänkt sig att tärningarna beror på vad det är för vapen/rustningar. Men det är en intressant idé tycker jag. Så här skulle det kunna se ut:

Slagsmål: 1T10
Kniv: 2T10
Pistol: 3T10
Gevär: 4T10

Är du expert på att fightas med kniv så får du +3T10 (nybörjare = 0T10, novis = 1T10, erfaren = 2T10, expert = 3T10) och slår 5T10. Försvararen parerar med armarna (eftersom han är novis = +1T10 och utkämpar ett Slagsmål = +1T10) och slår 2T10.

Anfallaren slår 4, 5, 7, 7, 8 och får behålla 8. Försvararen slår 7 och 4 och får behålla 7. Skadan blir 8 - 7 = 1

Säg att man alltid slår 2+ T10:or vid anfall. Högsta resultatet skall komma över träffchansen, näst högsta tar man för skadan om det blev en träff.
Det här var också intressant. Olika träffområden kan ha olika svårighetsnivå. Man kanske väljer att sikta på handen och göra mindre skada än att träffa bröstkorgen med mer skada. Sedan behöver man inte offra högsta värdet för att träffa tycker jag. Man kan säga att det normalt är svårighetsnivå fem att träffa. Om spelaren har slagit en 6 och en 7 så kan rollpersonen både träffa (6>5) och göra skada (7). Men om spelaren har slagit 3 och 7 och svårighetsnivån för att träffa är fem så går sjuan åt till att träffa och kvar till skadan blir då bara trean.

Tänk er en träffigur med svårighetsnivåer för att träffa:

Huvud: 9
Hals: 10
Öronsnibben: Två 10
Brostkorg: 5
Mage: 6
Arm: 7
Hand: 9
Ben: 6
Fot: 9

Sedan behöver det ju finnas en anledning till att sikta i huvudet men det är nog där som olika skadetabeller kommmer in. En skada på 5 i huvudet är inte samma sak som en skada på 5 i armen men ju högre skadevärde ju allvarligare skada på skadetabellerna. Två 10 och en 5 ger spelaren möjlighet att sätta en skada 10 i huvudet på motståndaren eller en skada 5 i öronsnibben på motståndaren.

Räknar man ner kroppspoäng i kroppsdelarna så kan man läsa av tabellen på det värde man har. Alla kroppsdelar har 10 från början. Gör man 3 i skada i huvudet så läser man av skadan för att ha 7 kp kvar i huvudet. Gör man 2 till i skada i huvudet så läser man av skadan för 5 kp i huvudet. Den förra skadan ersätts med en svårare skada.

cogitare

Swashbuckler
Vill först passa på att inflika att mitt eget (icke publicerade ens som någon fullänk på nätet) system funkar väldigt snarlikt detta. Dvs. slå ett antal tärningar (dock inte nödvändigtvis d10:or) och ta den högsta som effekt/skada.

Som många andra tycker jag rustnings-hanteringen känns ganska märklig. Bättre att dra bort tärningar från poolen och om man skulle dra bort fler tärningar än vad man har så får man minus i skada på sista tärningen. Ex. Du skall slå 2t10 men målen har abs 2. Det andra abs:et kan inte dra bort någon tärning utan du får istället -1 på skadan.

Cog.