Nekromanti Idé på husregel

Ymir

Liten kantbaron
Vad anser ni om följande idé som jag fått?:

Om en attack med en daily power eller en encounter power missar kan man som en free action spendera en actionpoäng på att få tillbaka den. Den kan då användas igen, om man vill, frånochmed ens nästa tur.

Idén kommer sig av dels det urtråkiga med att kasta bort en daily, dels att det ändå finns för lite roligt att göra med sina actionpoäng.

- Ymir, tänker nog testa den

Wilmer

Hero
Inte för att jag spelat mycket D&D men kommer folk inte stockpila sina action points utifall att de skulle missa och sedan sitta på onödiga action points efter en fight istället för att göra det som är tanken, att bränna dem på schyssta combos eller rusher då man snabbt sätter upp en ny situation/burstar ner en nyckelfiende?

edit: skönt att man glömt hur långa meningar ska vara normalt sett

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag kan se vissa nackdelar med detta:

Dels är detta, har jag för mig, en förmåga som vissa paragon paths redan har. Att då ge den till alla andra är att devalvera dessa paths.

Dels är konsekvenserna av att missa en balanserad del av designen på daily powers. Det finns en viss kraftskillnad på sådana som saknar effekt vid miss, sådana som ger halv skada och sådana som är reliable (även om det väl mest drabbar fighters).

CapnZapp

Myrmidon
Diverse olika kvalitet på motargumenten.
Bobby Magikern said:
Dels är detta, har jag för mig, en förmåga som vissa paragon paths redan har. Att då ge den till alla andra är att devalvera dessa paths.
Korrekt. Sedan behöver ju inte det betyda något - vet man bara om reglerna kan man ju själv avgöra om man ändå vill ta en dylik PP.

Wilmer said:
Inte för att jag spelat mycket D&D men kommer folk inte stockpila sina action points utifall att de skulle missa och sedan sitta på onödiga action points efter en fight istället för att göra det som är tanken, att bränna dem på schyssta combos eller rusher då man snabbt sätter upp en ny situation/burstar ner en nyckelfiende?
Även om så är fallet: och?

(Om spelarna märker deras AP bränner inne lär de ju ändra sitt beteende och spendera dem "i tid"...)

Bobby Magikern said:
Dels är konsekvenserna av att missa en balanserad del av designen på daily powers. Det finns en viss kraftskillnad på sådana som saknar effekt vid miss, sådana som ger halv skada och sådana som är reliable (även om det väl mest drabbar fighters).
Återigen stämmer det, men återigen inte nödvändigtvis ett bärande argument från att avstå husregeln ifråga.

Men i det lite större perspektivet är detta en viktig poäng.

D&D handlar väldigt mycket om att sätta upp kraftfulla kombos inom gruppen (iallafall när RP börjar närma sig tvåsiffrig level). En husregel som den som diskuteras här mildrar konsekvenserna av att inte göra det på ett bra sätt, vilket kan lite grann ta udden av spelet.

Huruvida det är en relevant invändning i just din kampanj återstår ju att se, bara du vet!

Sedan kan jag tillföra min egen erfarenhet: vi tyckte det var mekkigt att hålla reda på hur många APs var och en hade, så jag införde att man fick en AP per encounter, utan att kunna spara dem.

På heroic tier fungerade det jättebra. Roligt utan att vara direkt obalanserat inom gruppen. När vi närmade oss level 11 erfor vi det som nämndes ovan; att husregeln fungerar mindre bra med vissa PPs.

Men det kan man ju strunta i i en kampanj som kanske aldrig når längre än level 11-12 sådär...?

Ymir

Liten kantbaron
Det tror jag verkligen inte, att bränna dem på schyssta combos är nämnligen mycket roligare.

- Ymir, tror

Ymir

Liten kantbaron
Jag känner mig inte så bekymrad av den första poängen du gör, klasser och paths är säkert redan helt obalanserade.

Din andra poäng är väldigt bra däremot. Det kanske inte var någon bra idé ändå :gremfrown:

- Ymir, slagen av tvivel

Rickard

Urverk speldesign
Spelgruppen här i stan kör med att man kan få tillbaka dailies med action points, oavsett huruvida man lyckats eller misslyckats med den. Man får ändå bara använda en AP per strid. Jag har för mig att det var någon kombo som ställde till det, men annars har det funkat bra.

/Han som gillar regeln, för det ÄR irriterande när man missar med en dailiy