Diverse olika kvalitet på motargumenten.
Bobby Magikern said:
Dels är detta, har jag för mig, en förmåga som vissa paragon paths redan har. Att då ge den till alla andra är att devalvera dessa paths.
Korrekt. Sedan behöver ju inte det betyda något - vet man bara om reglerna kan man ju själv avgöra om man ändå vill ta en dylik PP.
Wilmer said:
Inte för att jag spelat mycket D&D men kommer folk inte stockpila sina action points utifall att de skulle missa och sedan sitta på onödiga action points efter en fight istället för att göra det som är tanken, att bränna dem på schyssta combos eller rusher då man snabbt sätter upp en ny situation/burstar ner en nyckelfiende?
Även om så är fallet: och?
(Om spelarna märker deras AP bränner inne lär de ju ändra sitt beteende och spendera dem "i tid"...)
Bobby Magikern said:
Dels är konsekvenserna av att missa en balanserad del av designen på daily powers. Det finns en viss kraftskillnad på sådana som saknar effekt vid miss, sådana som ger halv skada och sådana som är reliable (även om det väl mest drabbar fighters).
Återigen stämmer det, men återigen inte nödvändigtvis ett bärande argument från att avstå husregeln ifråga.
Men i det lite större perspektivet är detta en viktig poäng.
D&D handlar väldigt mycket om att sätta upp kraftfulla kombos inom gruppen (iallafall när RP börjar närma sig tvåsiffrig level). En husregel som den som diskuteras här mildrar konsekvenserna av att inte göra det på ett bra sätt, vilket kan lite grann ta udden av spelet.
Huruvida det är en relevant invändning i just din kampanj återstår ju att se, bara du vet!
Sedan kan jag tillföra min egen erfarenhet: vi tyckte det var mekkigt att hålla reda på hur många APs var och en hade, så jag införde att man fick en AP per encounter, utan att kunna spara dem.
På heroic tier fungerade det jättebra. Roligt utan att vara direkt obalanserat inom gruppen. När vi närmade oss level 11 erfor vi det som nämndes ovan; att husregeln fungerar mindre bra med vissa PPs.
Men det kan man ju strunta i i en kampanj som kanske aldrig når längre än level 11-12 sådär...?