Nekromanti Idé till skade system

Joined
19 Jan 2003
Messages
9
Location
Göteborg
Hade en idé om ett tillägg till skadesystemet i D20.

När man slår skada efter man har träffat slår man också för träffområde. Beroende var man träffar modifieras skadan enligt följande tabell:


Huvud x3
Kropp x2
Höger Arm x1
Vänster Arm x1
Höger Ben x1
Vänster Ben x1

Tycker själv att det är ett enkelt sätt att göra strid lite mer farligt (som jag tänkte ha det i min kampanj).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
Ledsen över att behöva vara negativ, men tyvärr ser jag inte att det tillför något till spelet. Skadesystemet i D&D är abstrakt och lämpar sig inte för sådana detaljer. Istället har man ju fataliteter (Critical Hits) som en mekanism för träffar på vitala delar.

Din tabell fungerar ju dessutom bara för människor (eller humanoider). För alla konstiga monster måste du i så fall göra en massa extra tabeller. Och sedan ta hänsyn till om man verkligen kan träffa en titan i huvudet när man själv bara är 180 cm. Osv, osv.

I slutändan är det en massa jobb och en massa tabeller för något som redan täcks av mekanismen Fataliteter.

/Mikael
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Eftersom du har sex träffområden antar jag att man skulle slå 1d6 och se var man träffar.

Själv skulle jag nog undvika systemet, eftersom jag tycker att det är en mindre lyckad blandning av något abstrakt (hit points) med något konkret (träffområden). Tänk dig en spelare som får veta att hans yxhugg träffar motståndarens ben och i nästa runda får höra att samma motståndare kommer springande mot honom, eller en krigare med tillräckligt många hit points som tål fyra-fem svärdshugg i huvudet.

Det här -- att skador inte ger någon annan effekt än hp-förlust -- tycker somliga att är ett problem med hit points överhuvudtaget, och jag tror att det skulle märkas ännu mera med ett system som talar om precis var hugget träffar. Som det är enligt grundreglerna kan spelledaren åtminstone anpassa sina beskrivningar så att en träff som ger mycket skada helt enkelt är en träff på ett känsligt ställe ( :gremblush: jag menar huvudet, så det där låter du allt bli att skriva, Troberg!).

Dessutom tycker jag inte om slumpmässigheten i det hela -- finns det träffområden vill jag själv avgöra vilket jag siktar på.

Om du vill att det ska vara möjligt att träffa olika kroppsdelar skulle jag föreslå att du gör det möjligt att sikta på olika kroppsdelar. Till exempel skulle man kunna välja att sikta på en enskild kroppsdel, men då få ett avdrag på sitt slag (till exempel -2 för att träffa en arm eller ett ben, -4 för att träffa huvudet).

Om man träffar kroppsdelen ger man inte mer skada, utan en skada som passar delen i fråga, till exempel ben: halverad förflyttningshastighet och ingen möjlighet att springa eller göra en charge, huvud: avdrag på alla sina handlingar och risk för medvetslöshet och så vidare.

På det sättet skulle man få möjligheten att sikta på en enskild kroppsdel, men också möjligheten att låta bli om man vill.

JPS
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om man träffar kroppsdelen ger man inte mer skada, utan en skada som passar delen i fråga, till exempel ben: halverad förflyttningshastighet och ingen möjlighet att springa eller göra en charge, huvud: avdrag på alla sina handlingar och risk för medvetslöshet och så vidare.
I DMG finns lite regler för konsekvenser av allvarliga skador i specifika kroppsdelar, även om det inte står något om hur dessa uppkommer. Jag skulle nog kräva att man gjorde mer än ett visst tröskelvärde i skada för att få den önskade effekten, och/eller att motståndaren missar ett Fortitude-save.
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
DnD systemet är byggt så att när du slår på någon så siktar du alltid på det bästa området att slå.

Jag tycker det är perfekt som det är nu. Att lägga in en massa tabbeller och skit skulle bara förstöra och göra det krångligare och mer likt DoD6
 
Top