Eftersom du har sex träffområden antar jag att man skulle slå 1d6 och se var man träffar.
Själv skulle jag nog undvika systemet, eftersom jag tycker att det är en mindre lyckad blandning av något abstrakt (hit points) med något konkret (träffområden). Tänk dig en spelare som får veta att hans yxhugg träffar motståndarens ben och i nästa runda får höra att samma motståndare kommer springande mot honom, eller en krigare med tillräckligt många hit points som tål fyra-fem svärdshugg i huvudet.
Det här -- att skador inte ger någon annan effekt än hp-förlust -- tycker somliga att är ett problem med hit points överhuvudtaget, och jag tror att det skulle märkas ännu mera med ett system som talar om precis var hugget träffar. Som det är enligt grundreglerna kan spelledaren åtminstone anpassa sina beskrivningar så att en träff som ger mycket skada helt enkelt
är en träff på ett känsligt ställe (
jag menar huvudet, så det där låter du allt bli att skriva, Troberg!).
Dessutom tycker jag inte om slumpmässigheten i det hela -- finns det träffområden vill jag själv avgöra vilket jag siktar på.
Om du vill att det ska vara möjligt att träffa olika kroppsdelar skulle jag föreslå att du gör det möjligt att sikta på olika kroppsdelar. Till exempel skulle man kunna välja att sikta på en enskild kroppsdel, men då få ett avdrag på sitt slag (till exempel -2 för att träffa en arm eller ett ben, -4 för att träffa huvudet).
Om man träffar kroppsdelen ger man inte mer skada, utan en skada som passar delen i fråga, till exempel ben: halverad förflyttningshastighet och ingen möjlighet att springa eller göra en charge, huvud: avdrag på alla sina handlingar och risk för medvetslöshet och så vidare.
På det sättet skulle man få möjligheten att sikta på en enskild kroppsdel, men också möjligheten att låta bli om man vill.
JPS