Nekromanti Idé!

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Jag har en idé!
Okej, den kanske kan vara lite svår att genomföra, eller så gillar ni på Codex den inte men jag tror fullt och fast på att de flesta rollspelarna i Sverige hellre vill ha dethär än t.ex. en recension på Diablo II.

Varje nummer av Codex har ni ett äventyr till ett svenskt rollspel. Varje gång är det till ett nytt rollspel. Det finns många svenska rollspel och jag skulle tro att många folk kommer gilla att det dyker upp ett äventyr till ett gammalt glömt rollspel, så de kan göra ett spelmöte till en liten nostalgitripp. Det behöver dock inte bara vara nostalgiskt, nya spel ska också vara med. Några exempel på rollspel som ni kunde göra äventyr till Chock, Drakar & Demoner, Eon, Gondica, Kult, Mutant, Mutant Chronicles, Neotech, Sagan om Ringen, StarWars, Western, Viking... själv vet jag inte så många mer men så är jag ju inte så gammal att jag var med när dessa rollspelen kom.

Om ni sedan också vill ha andra äventyr vid sidan om går det också bra men just dethär "Äventyr genom tiderna" ska alltid vara med i varje nummer. De behöver inte vara långa, kanske 5-10 sidor eller så.

Om ni på Codex inte har lust att skriva eller inte hittar någon som skriver kan ni ju tänka på att det finns flera tusen som läser Codex. Med ett tillräckligt bra pris, som en premunation av Codex tror jag att ni kommer få in många äventyr.

Mac - nå vad tycks?
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Låter bra, men...

...det är ju inte så att Ola ogillar att slänga in äventyr i tidningen. Han vill säkert ha med så många bra sådana som möjligt. Problemet är att hitta författare till dessa äventyr!

Men visst, jag håller med om att det vore en kul idé, även om jag kanske ser en fördel med att publicera äventyr till "nu levande spel" eftersom det kanske är fler av läsarna som har dessa spel.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Låter bra, men...

Ja, iofs så är det väl så att man bör publicera till nya spel. Men jag tror att gamla rollspelare skulle uppskatta nostalgitrippar ändå. Och detdär med att det är svårt att hitta folk som skriver - visst är det. Därför måste det finnas något pris också.

Mac - gillar sin egen idé!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Måste?

Jag tycker det skulle vara fetkul att skriva ett äventyr till Codex!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Måste?

Så bra är jag väl inte..


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Skriva äventyr till Codex

Hur bra man är vet man väl inte förän någon annan än man själv bedömt det. Riktlinjerna för att skriva äventyr står med i Codex. Det är bara att sätta igång och sen hoppas på det bästa. Det bästa som kan hända är publicering och det sämsta refusering.

Daniel Schenström
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Måste?

Så bra är jag väl inte..

Det tror jag säkert! Lägger man bara ner tid på det man skriver blir det alltid bra. Man ska ju inte skriva för att man måste, utan för att det är kul...

Det gör jag och jag skulle inte tro att det, även om det vore smickrande, är något speciellt med mig som gör mig till en bättre andra på att skriva texter!

/Emil - Som skriver om Grönland i nästa Codex...!

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag citerar...

...följande ur Codex nr 5, sidan 24

"Äventyr sökes"
"Codex söker efter välskrivna, korta men underhållande äventyr för Eon och Neotech. Även andra spelsystem är intressanta, tex Drakar & Demoner, nya Dungeons & Dragons, Western, Vampire, mfl."

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Grönland [OT]

Grönland!
Det skrev jag ett SO-arbete om för en herrans massa år sedan.

Jobbigt att husen är byggda enligt dansk standard, för då fryser ju vattnet i ledningarna. /images/icons/smile.gif

/Seinet - Vad är det om Grönland som skrivs?

<font size="3">Klaga inte på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Annat förslag..

Varför skriva äventyr åt något speciellt rollspel? Att anpassa ett "fritt" äventyr till sitt spel är betydligt lättare än att konvertera från ett system till ett annat. Främst för att författaren annars inte nämner självklara saker som står i spelets grundbok och sånt. T ex "Äventyret utspelas i Äventyrien" - vilket innebär att det är ökenlandskap, med strikt feodalt styrsätt, vidare är befolkningen förtryckt under den onde herren, men allt detta vet ju alla så det är ju onödigt att nämna.
Men också för att en massa siffror som ska säga någonting inte säger ett dugg för att man inte vet skalan eller vad värdena egentligen står för.
Slutligen kan det, om man skriver för ett specifikt system, lättare bli att det finns en massa detaljer med som inte har någon egentlig betydelse för spelet men som gör att det blir en massa jobb att konvertera, t.ex. för att man får anpassa om SLP och luska reda på VAD som är av betydelse med dem i äventyret...

Man kanske bara ska skriva en synopsis till ett äventyr, det behöver inte bli så långt och kan passa till det mesta.
Dock bör man kanske göra en viss skillnad mellan några genrer, typ fantasy/medeltid, nutid, sci-fi el dyl.

- Zire, som minns en 16-sidors synopsis han skrev på ett nationellt prov i svenska
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Runan!

Några av dom bästa äventyr jag vet är dom systemlösa som dyker upp i runan, ofta med färdiga rollpersoner och intressanta konflikter..


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Annat förslag..

Varför skriva äventyr åt något speciellt rollspel? Att anpassa ett "fritt" äventyr till sitt spel är betydligt lättare än att konvertera från ett system till ett annat. Främst för att författaren annars inte nämner självklara saker som står i spelets grundbok och sånt. T ex "Äventyret utspelas i Äventyrien" - vilket innebär att det är ökenlandskap, med strikt feodalt styrsätt, vidare är befolkningen förtryckt under den onde herren, men allt detta vet ju alla så det är ju onödigt att nämna.

Det är inget fel på att göra på detta sätt, men om man på något sätt ska gå in på detaljer så krävs det en viss förbindelse i världen. Annars blir det lite av att man kunde spela detta äventyr i vilket spel som helst (vilket visserligen var meningen från början, men inte att spelarna ska märka det...).

Slutligen kan det, om man skriver för ett specifikt system, lättare bli att det finns en massa detaljer med som inte har någon egentlig betydelse för spelet men som gör att det blir en massa jobb att konvertera, t.ex. för att man får anpassa om SLP och luska reda på VAD som är av betydelse med dem i äventyret...

Jag ser det hela som att allmänna äventyr kan vara bra att hämta inspiration från, men ska man använda dem med bestämda saker som "en ond ledare i öknen" så kan det behövas stora förändringar i de potensiella rollspelen för att man ska finna denna typ... Därför lämpar de sig bra för friform, men inte direkt till "färdiga" rollspel.

Man kanske bara ska skriva en synopsis till ett äventyr, det behöver inte bli så långt och kan passa till det mesta.
Dock bör man kanske göra en viss skillnad mellan några genrer, typ fantasy/medeltid, nutid, sci-fi el dyl.


Exakt! Äventyrsuppslag är utmärkt, men ska man gå in mer på detalj krävs visst bindande till värld.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 

Marcus_UBBT

Warrior
Joined
25 Nov 2000
Messages
361
Re: Skriva äventyr till Codex

Inläggare: Warduke
Ämne: Re: Skriva äventyr till Codex

Hur bra man är vet man väl inte förän någon annan än man själv bedömt det. Riktlinjerna för att skriva äventyr står med i Codex. Det är bara att sätta igång och sen hoppas på det bästa. Det bästa som kan hända är publicering och det sämsta refusering.


precis. och äventyren i Codex är väl inte så otroligt fantastiskt bra ändå? de är väl OK, men bättre finns ju att tillgå på internet.

//marcus
<a href=http://hem.passagen.se/pratchet/eon>äventyrsbanken</a>
 
Top