Nekromanti Idéer till dungeon (spoilers för mina spelare)

chrull

Stockholm Kartell
Om du är spelare i den Pathfinder kampanj jag nu spelleder så ska du inte läsa längre än såhär. Du borde ju faktiskt inte äns ha klickat på tråden...

För er andra: jag behöver lite få lite tips, eventuellt kommer rollpersonerna snart hamna på ett litet sidospår jag inte planerat för. Jag hade faktiskt glömt att sidospåret fanns alls. Men istället för att låtsas som att det inte existerar tänkte jag förbereda istället, om det missas så kan jag återanvända idéerna senare så det gör mig inte så mycket om jag lägger massa jobb på något häftigt och sen inte får använda det i dess tänkta konfiguration.

Lite bakgrund: Under en stad som för tusentals år sedan fungerade som ett gigantiskt fängelse för de (halv)gudar som härskade över imperiet-som-kom-före finns det massor av tunnlar och grottor. Några av dem användes redan på den tiden som ett extra fängelse, för de som ansågs vara för farliga, alternativt hade upprört halvgudarna tillräckligt mycket för att inte få knata omkring i fängelsestaden ovan jord. Chansen finns att rollpersonerna inom kort kommer hitta just detta fängelse. Så det jag behöver tips på är vad man kan slänga in i ett uråldrigt bortglömt fängelse? Alla typer av förslag är välkomna.

Om någon bryr sig så är rollpersonerna låg level. Men det behöver inte spela någon roll :gremsmile:

Iskaral

Swordsman
En fångvaktargolem med rejäl damage reduction som slänger in alla i i en fängelsehåla som dock är så trasig att de lätt kommer ut igen och så blir de inkastade igen (varje gång med en lätt fallskada till följd). De kommer ingen vart förrän de hittar och tar på sig en symbol av något slag som identifierar dem som auktoriserad personal.

chrull

Stockholm Kartell
Iskaral said:
En fångvaktargolem med rejäl damage reduction som slänger in alla i i en fängelsehåla som dock är så trasig att de lätt kommer ut igen och så blir de inkastade igen (varje gång med en lätt fallskada till följd). De kommer ingen vart förrän de hittar och tar på sig en symbol av något slag som identifierar dem som auktoriserad personal.
funkar absolut

Iskaral

Swordsman
En zombie. Inte en som är mindless och evil utan en som har kvar sina minnen och sin tankeförmåga. Rollpersonerna tror att de kan ha en massa nytta av den, men den kan inte så mycket om fängelsehålorna och bryr sig inte heller. Mest gnäller den bara om vilken hemsk död den led.

MrOizo

Veteran
Jag skulle föreslå att det var a Wraith i stället för ett zombie. Jag menar att om fängelset har varit tom i evigheter, ett zombie skulle ha kunna gå därifrån, men ett Wraith skulle nog vara bunden till platsen där den dog.

Kanske göra t.o.m. att den där Wraith lurar dem att återuppliva honom (och kanske dem gör) för att sedan fly iväg när dem har gjort det och till slut de får veta hur farlig han egentligen är, genom någon annan eller kanske genom att han själv säger så, och att han skonar dem för den tjänsten dem har gjort åt honom.

Kanske deras framtida äventyr är att jaga honom och skaffa mer information om honom (eller hon, Master's Decission).

Jag har lärt mig att en av de viktigaste saker när man spelar roll är att ha "Good Villains".

PS: Förlåt om jag skrev fel ibland. Jag har inte skrivit på svenska på länge.

slanfan

Hero
En odödlig stackare som sitter av livstid.

Indikationer på att lagarna förr var väldigt annorlunda.

Några avrättningsprylar som helt klart neutraliserar DR, DI och vad det nu kan tänkas heta... allt i "stolen" dör.

chrull

Stockholm Kartell
MrOizo said:
Jag skulle föreslå att det var a Wraith i stället för ett zombie. Jag menar att om fängelset har varit tom i evigheter, ett zombie skulle ha kunna gå därifrån, men ett Wraith skulle nog vara bunden till platsen där den dog.

Kanske göra t.o.m. att den där Wraith lurar dem att återuppliva honom (och kanske dem gör) för att sedan fly iväg när dem har gjort det och till slut de får veta hur farlig han egentligen är, genom någon annan eller kanske genom att han själv säger så, och att han skonar dem för den tjänsten dem har gjort åt honom.

Kanske deras framtida äventyr är att jaga honom och skaffa mer information om honom (eller hon, Master's Decission).

Jag har lärt mig att en av de viktigaste saker när man spelar roll är att ha "Good Villains".

PS: Förlåt om jag skrev fel ibland. Jag har inte skrivit på svenska på länge.
Någon som försöker lura dem att de ska släppa han/hon/den/det fri är en bra idé!

chrull

Stockholm Kartell
slanf*n said:
En odödlig stackare som sitter av livstid.

Indikationer på att lagarna förr var väldigt annorlunda.

Några avrättningsprylar som helt klart neutraliserar DR, DI och vad det nu kan tänkas heta... allt i "stolen" dör.
Det officiella materialet om platsen innehåller info om att några av fångarna fortfarande är i liv och fortfarande plågas på olika sätt, så det är såklart en bra idé :gremsmile:

Tomatalven

Hero
Låter som en person i en särskild lotfp-modul:
generalen i Death Frost Doom

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ah! Det öppnar ju också upp för någon slags konstig fängelsekult i någon avgränsad del av fängelsehålorna. Även om de är en hyfsat stor grupp så trodde inavlingen ha blivit märkbar vid det här laget.

De har byggt upp en kult kring "fångvaktaren" och alla nya som dyker upp är uppenbarligen nya fångar som måste introduceras i hyr saker funkar (fresh fish!). De kanske till och med håller på med självplågning i något slags försök att uppfylla det straff som måste ha utdömts på deras förfäder.