Nekromanti idétorka (knivskarp L&H-spoiler)

samiis

Warrior
Alla äventyr jag hittar på själv blir alltid bara en kväll långa, och går oftast ut på att leta upp nån i stan, som jag låter dem hitta direkt och döda honom...

De i L&H är ganska bra som bakgrund, men man måste ju alltid komma på vem som knacka på dörren till trappan utan slut, eller vad som skrämt iväg kuradimonstrena vid de svarta tornen...

Det har jag väldigt svårt för... De svarta tornen håller jag på med nu, men spelarna verkar ovana vid sådana oklara äventyr, där de inte får exakta instruktioner om vad de skall göra. Så när de mötte de gamla magikern, som såg ut som ett skelett, som vaknat upp efter 7000 års sömn (oj, nu kom jag på att de nog inte var så bra magiker då...), blev de bara rädda och stack. När de skulle ränsa undan kuradimonstrena, tog de bara sin lansar och körde runt med dom lite, så hade de dödat 70 stycken... Då fick jag ta till min egen RP, Aarzent, som fick säga till dem på skarpen att de borde hitta på någon brafälla eller nåt av nått slag. Då frågade de mig hur dessa fällor skulle se ut, och när de fick veta att de fick komma på det själva bestämde de sig för att leta upp en GÅSFARM (asg) :gremgrin: och köpa den, för att göra nån sorts fällor av dem.

De åkte till boron, där de fick råd att rida till Camard (låter som Canard på franska, betyder anka), där de sa att de skulle leta i Tuzan Rim. På vägen till Tuzan Rim, blev de rånade, för sitt dåliga rollspelande...

För det första, finns det nån som har nån bättre idé på hur en gubbe i svarta tornen, eller trappan i Colonan, skall se ut, och vad han ska vilja??

Och för det andra, hur skall , ja... jag kommer inte ihåg, det var nått mer jag undrade, återkommer med det... :gremconfused:

Phelan

Hero
Alla har vi olika problem - jag började i andra ändan på min kampanj som ska utmynna i Mörkrets ankomst (förmodligen bryta precis innan spelarna inser allt och så starta en annan kampanj med nya RP för att kunna suga på karamellen ytterligare). Vi spelar i Consaber och mina problem är snarare vad som är lagom mkt teasers för att få RP att börja ana något men inte se ljuset (och ändå finna kampanjen underhållande hela vägen). Sen kör alla spelarna stenhårt på sina karaktärer vilket gör att i sin iver att vara sig själva tappar de tråden i äventyren och har svårt att minnas detaljerna mellan spelmötena då varje äventyr tar många spelmöten...

Du kan ju pröva ett spelmöte med att verkligen tvinga dem att försöka ta egna initiativ. Om de börjar nappa på konceptet så vet du att du kan försöka vidare enligt det, men om de tycker det bara är tråkigt så får du väl inse att de har andra önskemål med spelandet och anpassa dig till det - förutsatt att du också tycker det är kul, annars kanske du bör fundera över en annan spelgrupp, det ska vara kul både för spelarna och SL som sitter och lägger en massa tid mellan spelmötena.

Om du ska knyta in L&H i de svarta tornen finns ju möjligheten att den som börjar vakna till liv har anknytning till det kommande Mörkret (som man kan skjuta fram något år, kanske), antingen på den den ordnade eller kaotiska sidan. Ponera att det är Carwelan som legat i dvala och nu vaknar till liv men har blivit av med sitt svärd som behövs för... ja, du vet. Eller så har det med drakväktarna och drakdräparna att göra - en drakväktare låg i dvala med sitt horn, upptäcktes av en dräpare som stal hornet men detta resulterade i att väktaren vaknade men blev instängd i graven av den flyende dräparen. Just nu väntar en synnerligen agiterad drakväktare på att bli utsläppt och kommer behöva hjälp att återfå sitt horn.

Nåväl, åter till min demokratiteori...

Mvh / Phelan

Mouja

Hero
Jag hade också lite problem med att få mina spelare att agera själva... så jag gav dem ett uppdrag, en guide och en massa monster på vägen till uppdraget.....

Det slutade (eller slutade och slutade... snarare fortsatte) med att deras guide dog och då ingen hade geografi (som en annan såg till) så de fick gå åt vilket håll som heldst.. senare kom de till Khazim-renk-Ghor och en av dem var alv, för att passera (över) berget vart de tvugna att betala och så vidare... mer skriver jag senare på min sida.... ett ganska skojjigt uppdrag det vart endå...

Det jag vill ha sagt är:
- Låt dem söka upp ett äventyr
- Ge dem någon som kan leda dem halvvägs
- Låt dräpa deras guide
- Säg med hög och tydlig röst: "Få handen ur #£€@£* och agera"

fungerade för mig :gremwink: