Nekromanti Ideer...?????

Kalim

Veteran
Jag skulle behöva lite förslag och ideer...
Det är så här att jag precis skall starta en kampanj som jag har planerat en längre tid. Den skall utspelas i Consaber - handlingen, Thalmur har precis gått in i de västra delarna av Perine. Frågan är hur hotade är Consaber av detta? och skall de gå in och stötta Perine trots att Thalmur officelt har utalat att de endast vill ta tillbaka vad som varit deras. Om de gör det eller snarare när, hur kommer de att stötta Perine, världsligt eller kyrkligt som senast i frihetskriget 1506-1507 e:F, eller båda? Det hela skall börja med ett krigsråd vid högsta ort (Konungen, Hertigare & drakar), en av rollpersonerna skall gestalta stormästaren av st Faulks Ordens väpnare, och har rest ner istället för stormästaren då denna är gammal och sjuk. Frågan är Krigsrådet? - vilka sitter i det? samma som i Konungens råd, eller är det andra mer krigskunniga personer? Kanske fler än i rådet ovan. Behöver Konungen tillåtelse av både plejbförsamlingen och regentförsamlingen för att gå ut i krig eller vem/vilka fattar detta beslut.

Kalim - "den evige vandraren"

Krille

Super Moderator
"Frågan är hur hotade är Consaber av detta? och skall de gå in och stötta Perine trots att Thalmur officelt har utalat att de endast vill ta tillbaka vad som varit deras."

Det här är politik på hög nivå.

Ett enat Thalamur utan Pereine är en större risk för Consaber, eftersom Thalamur då slipper problemet att hålla ryggen fri. Därmed kan Thalamur koncentrera sig på Consaber, och därmed så kommer ett återtagande av Pereine uppfattas som en hotfull och aggressiv handling och som upptakt till ett krig mot Consaber.

Consaber har inte heller bytt regim, utan har nära och vänskapliga förbindelser med både Pereine och Colonan. Det är samma regim som stöttade båda länderna i deras respektive frigörelse, och jag tror inte att kung Constantin ändrat åsikt om sin vilja att gå in och stötta dem.

"Om de gör det eller snarare när, hur kommer de att stötta Perine, världsligt eller kyrkligt som senast i frihetskriget 1506-1507 e:F, eller båda?"

Helt klart båda. Värdsligt är draget ett hot mot Consaber som måste kontras. Kyrkligt är det de otrognas krig mot en gryende Daak-kyrka.

"Frågan är Krigsrådet? - vilka sitter i det?"

I princip samma som Konungens råd, men konungen kan dessutom plocka in "utomstående experter" om han tycker att det behövs. Krigsrådet är endast rådgivande, och all beslutsmakt ligger i så fall hos konungen.

"Behöver Konungen tillåtelse av både plejbförsamlingen och regentförsamlingen för att gå ut i krig eller vem/vilka fattar detta beslut."

Om inte Consaber är anfallet så krävs att både plebej- och regentförsamlingen godkänner det, eller att regentförsamlingen godkänner det med två tredjedels majoritet. Om Consaber anfalls behövs inget godkännande. Då kan kungen förklara krig i alla fall.

Ett fall som Pereine är ett gränsfall. Spelar kungen sina kort rätt så kan han mycket väl betrakta detta som ett anfall på Consaber, och i så fall behövs inget godkännande.