Nekromanti Identifiera filmen

Organ

Out of time, out of mind
Jag söker en film som jag inte har en aning om vad den heter. Den visades på TV nån gång under 80-talet (antagligen under första halvan) och var på engelska. Det var en SF-historia som utspelades på ett stort generationsskepp som under flera hundra år åkt genom rymden på väg mot en avlägsen planet att kolonisera. Huvudpersonen var en ung tjej (har jag för mig) i nedre tonåren. Hon hade hittat ett litet krypin bakom en panel i ett av skeppets mindre använda delar. Detta lilla gömsle brukade hon sitta i när hon ville komma bort från sina föräldrar och vara i fred en stund. En dag när hon sitter där, bekvämt lutad mot skeppets innerskrov, ger plötsligt plåten vika och hon ramlar bakåt. Hon faller dock inte ut i rymden som man kan anta utan, till sin stora förvåning, ut i ett stort hangarliknande rum där ”skeppet”, som både hon och alla hon nånsin träffat, har tillbringat hela sina liv i, står uppställt och uppenbarligen bara är en kuliss. Hon berättar emellertid inte för någon vad hon upptäckt utan det blir hennes lilla hemlighet och hon gör flera upptäcksfärder ut i den ”riktiga” världen.

Nån som känner igen detta?

/Anders