Rising
Vila i frid
Troberg skrev detta i tråden om berättelseteknik på något forum:
Hur mycket ideologiska värderingar får det egentligen finnas i ett rollspel? Är det några särskilda ämnen (typ, partipolitik, feminism, narkotikaliberalism osv) som är särkilt olämpliga? Är det okej så länge man själv sympatiserar med åsikterna? Är det okej så länge det är invävt i spelets koncept och inte står i direkt tilltal med klarspråk utanför vad spelet handlar om?
Finns det något särskilt ideologiserande i ett befintligt rollspel ni vänder er särskilt emot?
Finns det något ni tycker är okej?
---
Personligen kommer jag inte på så mycket, men enligt Changeling är ju grafitti något positivt, exempelvis. Jag tror det är omöjligt att göra ett rollspel som inte är politiskt på något vis, ideal som materialism och den starkes rätt är på något vis alltid närvarande i de flesta rollspel.
Grejen är att jag snarast tycker att rollspel ska ha mer ideologisk tyngd, om än personlig sådan. Precis på samma sätt som filmer som Full Metal Jacket, Sånger från Andra Våningen och Seven är oblygt manipulerande, så tycker jag rollspel ofta blir bättre om det är skrivet i blod och hängivenhet, istället för en sorts sval, akademisk distans. Kult tar lixom på ett tydligt sätt och markerar att nöjda människor är lurade och dumma i huvudet. Det känns skönt att läsa. På samma sätt måste jag erkänna att jag skulle föredra ett rollspel där fienden vore blonda, solbrända stekare i trendiga kläder, snarare än ett gäng svartmuskiga orcher i primitiva klädnader. De ideologiska undertonerna är ju slående.
/Rising
Vilket jag tyckte var så intressant att det förtjänade att behandlas i en egen tråd.Ett exempel utanför rollspelsvärlden är att flera av manualerna till mina bilar har haft texter som säger att de inte får framföras fortare än gällande hastighetsbegränsning. Det är inte en biltillverkares sak att ta ställning i frågan om lokal lag kontra internationell rätt.
Sådan politiska och pseudomoraliska ställningstagande som i Delta Force eller i Central Castings produkter hör inte hemma där. Kan man inte lämna sina personliga åsikter ur de produkter man gör på jobbet så kan man lika gärna stanna hemma.
Hur mycket ideologiska värderingar får det egentligen finnas i ett rollspel? Är det några särskilda ämnen (typ, partipolitik, feminism, narkotikaliberalism osv) som är särkilt olämpliga? Är det okej så länge man själv sympatiserar med åsikterna? Är det okej så länge det är invävt i spelets koncept och inte står i direkt tilltal med klarspråk utanför vad spelet handlar om?
Finns det något särskilt ideologiserande i ett befintligt rollspel ni vänder er särskilt emot?
Finns det något ni tycker är okej?
---
Personligen kommer jag inte på så mycket, men enligt Changeling är ju grafitti något positivt, exempelvis. Jag tror det är omöjligt att göra ett rollspel som inte är politiskt på något vis, ideal som materialism och den starkes rätt är på något vis alltid närvarande i de flesta rollspel.
Grejen är att jag snarast tycker att rollspel ska ha mer ideologisk tyngd, om än personlig sådan. Precis på samma sätt som filmer som Full Metal Jacket, Sånger från Andra Våningen och Seven är oblygt manipulerande, så tycker jag rollspel ofta blir bättre om det är skrivet i blod och hängivenhet, istället för en sorts sval, akademisk distans. Kult tar lixom på ett tydligt sätt och markerar att nöjda människor är lurade och dumma i huvudet. Det känns skönt att läsa. På samma sätt måste jag erkänna att jag skulle föredra ett rollspel där fienden vore blonda, solbrända stekare i trendiga kläder, snarare än ett gäng svartmuskiga orcher i primitiva klädnader. De ideologiska undertonerna är ju slående.
/Rising