Bifur
Veteran
En fråga jag funderat kring nyligen i Törnetronen och även i allmänhet är hur jag ska få spelare att gestalta ideologiska övertygelser hos sina RP och låta dem styra deras val. Jag tycker generellt detta är ett problem i spel där det finns starka ideologiska konfliktlinjer som förväntas påverka RP:nas val (som Symbaroum och MUA). De flesta spelare är ganska bra på att låta den fiktiva personligheten styra RP:ns val (och för detta finns ju ofta många regeltekniska hjälpmedel) men är mycket sämre på att ta hänsyn till ideologi. I sådana fall kokar det ofta ner till vad som gynnar den egna RP:n eller gruppen, inte vad som är ”rätt” i filosofisk mening.
Jag är osäker på vad detta beror på men några hypoteser kan vara:
- Ideologier (eller religioner) är för komplexa och kan inte återskapas i fiktiv form i den grad att de kan bli rättesnören för RP:na, och även om det gjorde skulle det kräva att spelaren lärde sig en massa utantill om detta, vilket få är intresserade av.
- Denna typen av skiljelinjer, i varje fall inom en spelgrupp, kan riskera att leda till alltför starka konflikter som till slut omöjliggör RP:nas samarbete eller deras samarbete med centrala SLP
Frågan är om någon annan här har bra erfarenheter av detta och hittat någon bra teknik för att lösa det?
Jag är osäker på vad detta beror på men några hypoteser kan vara:
- Ideologier (eller religioner) är för komplexa och kan inte återskapas i fiktiv form i den grad att de kan bli rättesnören för RP:na, och även om det gjorde skulle det kräva att spelaren lärde sig en massa utantill om detta, vilket få är intresserade av.
- Denna typen av skiljelinjer, i varje fall inom en spelgrupp, kan riskera att leda till alltför starka konflikter som till slut omöjliggör RP:nas samarbete eller deras samarbete med centrala SLP
Frågan är om någon annan här har bra erfarenheter av detta och hittat någon bra teknik för att lösa det?