Nekromanti Idiot på beSÖK! (Idiotfrågor! Varning!)

Basenanji

Postd20modernist
Många gånger har jag läst hur coolt det är att söka och nu förSÖKer jag också på förSÖK att bli en juste SÖKare! :gremwink:

Men jag börjar misstänka att jag nog är en usel sökare.

Har ni lust at dela med er av edra bhästaa söktipz?

1) När jag söker får jag upp en lista med flera tänkbara trådar. Dock är det ofta rätt många ointressanta trådar som finns med. Då går det inte att backa eller hur? Varpå man får starta om hela sök-proceduren och komma ihåg att välja något annat än "den senaste veckan" som är default tex.

2) När jag på kul skrev in SÖKordet "sök" (hihi) så fick jag ett magert resultat. Faktiskt rätt många som inte alls handlade om att söka. Hur strimlajnar man sin sökning bäst? Jag läste att Rising hade nåt knep med punkter eller något som verkade ge ett bra resultat.

Tack på förhand!

/Pucko-Basse

Insignia

Swashbuckler
"Då går det inte att backa eller hur?"

Det går väl att backa med bakåt-knappen? Eller beror det på vilken webläsare man har?

"Jag läste att Rising hade nåt knep med punkter eller något som verkade ge ett bra resultat."

Om du till exempel sätter mellanslag före och efter ett ord så får du bara med resultat där ordet står för sig själv i just den formen (alltså inga där samma bokstavskombination råkar ingå i något annat).

Rickard

Urverk speldesign
Vettigt att fråga om sökning

"Dock är det ofta rätt många ointressanta trådar som finns med. Då går det inte att backa eller hur? Varpå man får starta om hela sök-proceduren och komma ihåg att välja något annat än "den senaste veckan" som är default tex."
Du använder Internet Explorer, va? Gör inte det om du vill söka på forumet.. Andra vettiga s(m)urfprogram behåller informationen så du slipper skriva in sakerna igen efter att "gått tillbaka"..

Hur man söker på bästa sätt? Jag brukar ofta länkar till en massa trådar här och var och normalt så brukar jag komma ihåg någon deldiskussion eller något specifikt ord som någon användare sagt (oftast jag själv) och kan på så sätt hitta rätt tråd.. Folk brukar tro att jag har en massa favorittrådar som jag söker igenom men.... näe.. Jag brukar också veta vad folk tycker, så är det en rälsningtråd så är oftast Dnalor eller Feuflux med i den och jag kollar specifikt efter deras inlägg..

Mitt tips är att vara halvspecifik.. Får du för många sökresultat så får du specifiera mer och får du för några så får du skriva in mer generella ord.. Det brukar räcka med 2-3 generalla ord.. Skriv inte ändelser för att då får med alla ord i alla böjningsformer.. Tänk igenom orden innan du söker så att de inte kan förekomma i andra ord.. Som "sök", som kan passa in i exempelvis försök och besök..

Tänk igenom.. "Om man har en sådan diskussion om ämnet, vad borde man då prata om och var borde man prata om det?".. Ta exempelvis att du vill ha tips för att söka på forumet.. Du borde då skriva "söka forum" och kanske vara djärv nog att ha med "tips" också? Stället du borde söka på är (naturligtvis) forum-forumet.. Du får alltid alltid för många svar, men i regel så tar det rätt kort tid att söka igenom.. Rubrikerna för inlägg brukar hjälpa i regel..

/Han som ska komma ihåg den här tråden (och har döpt inlägget för att hjälpa honom i det - för är det något han har märkt i sitt sökande så är det att vettiga rubriker hjälper otroligt mycket vid sökning)

Feliath

Swashbuckler
In sunken Rl'splnu dead Lyxblå lies dreaming

Eller beror det på vilken webläsare man har?
Ja, det gör det. Internet Explorer sparar inte forminfo, vilket också är varför folk kan "förlora inlägg" genom att trycka dumt. Moral of the Story: use Firefox, people! (Eller Opera. Det skulle jag göra, men av någon anledning revolterar min Slackwaremaskin mot Opera :gremtongue:)

Och så ett tips till Förlorade Sonen: Jag åtminstone brukar komma ihåg kluriga och/eller aparta formuleringar från olika trådar, så då söker jag på något ovanligt ord som förekommer i en sådan. De hjälper en ofta att hitta ett inlägg i rätt tråd, och sedan är ju saken biff.

/Feliath - biff teriyaki

Insignia

Swashbuckler
Re: In sunken Rl'splnu dead Lyxblå lies dreaming

"Internet Explorer sparar inte forminfo"

Ah, så var det. Det visste jag ju egentligen :gremblush: (använde IE massor förut).

G

Guest

Guest
Jag känner igen mig, och om du även efter tips inte kan söka så lägg till i dina mess att "Jag kan inte söka på forum och detta beklagar jag" det funkar men använd det bara i nödfall annars tar folk det bara som lathet, och nej jag har alldrig fått något vettigt resultat ens i google så alla som tycker att "google är så bra och alla kan klara av det" kan ta sig i r**a och leka Goatse.