Nekromanti Idiotiska konstruktionsmissar du stör dig på

Troberg

Sinister eater
Ibland så kan små detaljer i en konstruktion orsaka stor (eller liten) irritation helt i onödan. Några saker jag stör mig på:

* Bärbara datorer, nätaggregatet. Varför har man en lång kabel mellan burken och väggurtaget och en lång kabel till mellan burken och datorn? Det blir två kablar att rulla ihop och två kabelsnurror tar mer plats än en i väskan. Varför inte göra sladden mellan burken och väggen (den grova sladden) kort, tex 10 cm, och den tunna sladden mellan burken och datorn dubbelt så lång?

* Bärbara datorer, uttag. Varför sätter man uttag på högersidan? Det innebär att sladdar som kommer ut där går rakt över musmattan, alternativt att man måste flytta ut musmattan en oergonomisk decimeter åt höger. Jag antar att vänsterhänta tycker detsamma om uttag på vänster sida. Vad är problemet med att ha uttagen på baksidan, och kanske ett par usb i bakkanten på sidorna för USB-pinnar?

* Äggklockor. Varför är det så förbaskat svårt att göra en äggklocka som man kan ställa med en hand? När man donar med mat så har man oftast något i händerna (ofta en telefon...), och då är det praktiskt att kunna ställa äggklockan med en hand.

* Lysknappar. Eftersom det tycks vara stört omöjligt för folk som installerar dem att komma ihåg den enkla regeln "tänd upp, släck ner", varför inte överge vippströmbrytarna helt och gå på tryckströmbrytare istället. Varje gång man trycker på den så byter den tillstånd, oavsett. Blir dessutom mycket lättare att operera med armbågar, knän och liknande, vilket är bra när man har händerna fulla.

* Djurbursinredning. Ja, jag vet att de flesta som har smådjur är barn, men det är vuxna som betalar. Nog måste det vara marknadsmässigt mer framgångsrikt att göra inredningen i färger som inte är som att bli stabbad i ögat med en rostig skruv. Vad är det för fel på svart, vitt, grått, brunt och sånt, som faktiskt kan matcha inredningen på något annat ställe än McDonalds.

* Rep. När man köper rep så kommer det ofta på plastspolar. Insidan av dessa spolar har vassa plastkanter, antagligen för att maskinen som ska spola på repet ska ha något att greppa i. Men, när man ska spola av repet, så sätter man några fingrar i centrumhålet och drar, men smärta och potentiell blodsutgjutelse som följd. Det måste finnas någon smartare lösning.

* Rep. När repet inte är på spole enligt ovan så är det oftast hopvirat i något slags hopsnört bundle (http://www.jula.se/rep-15-m-388957). När man ska använda repet så brukar det ta ungefär 5-10 minuter att trassla ut det ur den där härvan. Det måste finnas något mindre trassligt sätt att paketera rep!

Så, vilka små designmissar förmörkar er vardag?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
* Äggklockor. Varför är det så förbaskat svårt att göra en äggklocka som man kan ställa med en hand? När man donar med mat så har man oftast något i händerna (ofta en telefon...), och då är det praktiskt att kunna ställa äggklockan med en hand.
Det går rätt bra att använda telefonen som äggklocka, och då brukar det också gå att göra med en hand...

Kräver förvisso en någorlunda modern mobiltelefon, men ändå.

//Krank, äger inte ens någon separat mekanism för syftet

Arfert

Facit
Nätverkssladdar: Jag tycker att Apples lösning funkar, man har alltid en lång tunn sladd, och kan välja mellan att sätta in aggregatet direkt in i vägguttaget (som en mobilldaddare), eller så kan man byta till en tjock längre sladd vid behov. Och så är laddaren snygg också.

(Men mina thinkpadladdare är sjukt fula, och pajar hela tiden. Vet inte om det är ett Lenovoproblem.)

Bärbara datorer, uttag: Alla människor är inte högerhänta som sagt. :gremwink: Har haft en del datorer med uttag bak, men de var tjockare. Nu med tunnare datorer verkar det vara svårare att få till.

Nu har jag mest trådlösa grejer, så det är inget problem.

Robban

Hero
Troberg said:
Go digital. Knappar kan enkelt användas med en hand. Jag har tre på mitt kylskåp.

Krille

Super Moderator
OCR-nummer. Jag vet att de är gjorda för att läsas av maskiner, inte människor, men de kan väl göras liiiiite mer användarvänliga? Typ ett mellanslag efter var tredje eller var fjärde siffra?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Troberg said:
Det finns en uppfinning som nästan är bortglömd idag bland dagens ungdom: armbandsuret! En kronograf eller ett dykarur med vridring är ett utmärkt sätt att hålla koll på hur länge pastan skall koka.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Bärbara datorer (uttag)

Och varför måste de ha saker som ska stickas in för? Morsans mac har en sladd som bara hålls på plats mot datorn med en magnet. Skitsnygg lösning tycker jag, som drastiskt minskar risken för en flygande dator om man råkar trassla in sig i sladden. Minskar risken för att man ska råka bryta sönder kontakten också.

Genesis

Ni dés ni maître
Rymdhamster said:
Och varför måste de ha saker som ska stickas in för? Morsans mac har en sladd som bara hålls på plats mot datorn med en magnet.
För att Apple har patent på magnetlösningen, kanske?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Genesis said:
Rymdhamster said:
Och varför måste de ha saker som ska stickas in för? Morsans mac har en sladd som bara hålls på plats mot datorn med en magnet.
För att Apple har patent på magnetlösningen, kanske?
Äsch, du ser ett problem, jag ser ett jobb för lite kreativa problemlösare :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell
Rymdhamster said:
Bärbara datorer (uttag)

Och varför måste de ha saker som ska stickas in för? Morsans mac har en sladd som bara hålls på plats mot datorn med en magnet. Skitsnygg lösning tycker jag, som drastiskt minskar risken för en flygande dator om man råkar trassla in sig i sladden. Minskar risken för att man ska råka bryta sönder kontakten också.
Min macbook har inget av problemen troberg listar i sitt inlägg. Strömdosan kan kopplas direkt i väggen, så det bara är en tunn sladd att linda i väskan. Dessutom har dosan utfällbara flikar som är till för att ha något att linda sladden runt. Det finns dessutom en liten mun på sladden så att man kan fästa änden i en annan del av sladden så den inte trasslas upp i väskan.
Kontakten sitter dessutom på vänster sida och strömsladden kan anslutas både uppifrån och nedifrån. Dessutom är den magnetisk och hoppar på plats av sig själv, och som du säger så lossnar sladden alltid om man skulle trampa på sladden eller liknande. Datorn hamnar då inte i backen...

Det är bara några av de bra detaljer som gör att jag kommer fortsätta köra apple när det gäller laptops...

Troberg

Sinister eater
弾幕 said:
Troberg said:
* Rep. När repet inte är på spole enligt ovan så är det oftast hopvirat i något slags hopsnört bundle (http://www.jula.se/rep-15-m-388957). När man ska använda repet så brukar det ta ungefär 5-10 minuter att trassla ut det ur den där härvan. Det måste finnas något mindre trassligt sätt att paketera rep!
http://www.youtube.com/watch?v=15BYgC3I1SQ
Jodå, jag känner till den, Two Knotty Boys är jäkligt duktiga, speciellt JD, så jag som håller på mycket med rep och knutar har lärt mycket av dem.

Problemet är att det inte levereras så från butik.

Dessutom, är det lite längre rep så är inte den metoden heller så praktisk. Då föredrar jag antingen "vika dubbelt tills det är lagom långt för en lös knut" (om det inte är toklångt) eller "kringla i ett 8-mönster och sedan knyt runt mitten" (om det är toklångt). Kringla 8 är också bra om man ska kasta ett rep eller dra ut det fort, då den inte trasslar när man drar ut det.

Troberg

Sinister eater
Robban said:
Troberg said:
Go digital. Knappar kan enkelt användas med en hand. Jag har tre på mitt kylskåp.
Jag föredrar mekaniska. Mindre knappande, bara "vrid till rätt tid, vänta tills det ringer".

Robban

Hero
Då får du nästan skylla dig själv, kan jag tycka. Det finns en lösning, du gillar den bara inte :gremwink:

Fast jag hade en köksfläkt med inbyggd äggklocka en gång i tiden; den gick att vrida med en hand. Den höll inte så länge, däremot.

Troberg

Sinister eater
Krille said:
OCR-nummer. Jag vet att de är gjorda för att läsas av maskiner, inte människor, men de kan väl göras liiiiite mer användarvänliga? Typ ett mellanslag efter var tredje eller var fjärde siffra?
Varför ens ha dem så långa? De vet redan vem räkningen kommer från och vem den ska till. Hur många räkningar får man från samma ställe per månad? De skulle mycket väl kunna ha dem ensiffriga, och sedan låta dem växa efterhand.

Tex, jag får en elräkning. När jag betalar så vet Borlänge Energi att den kommer från mig, och eftersom den går in på deras konto så vet de att den var till dem. Så, de bara numrerar räkningen när de skickar ut den efter antalet obetalda räkningar jag har hos dem +1. Förhoppningsvis blir det låga siffor.

Visst, för företag som beställer mycket från andra företag så kan det bli många räkningar, men jag garanterar att det fortfarande blir kortare än OCR-nummer.

Förresten, det är min fasta övertygelse att OCR-nummer skall uttalas "ockernummer".

Troberg

Sinister eater
Sereg said:
Troberg said:
Det finns en uppfinning som nästan är bortglömd idag bland dagens ungdom: armbandsuret! En kronograf eller ett dykarur med vridring är ett utmärkt sätt att hålla koll på hur länge pastan skall koka.
Jag har armbandsur (även om jag funderar på att byta till bättre). Problemet är att det inte ringer högt, så jag märker inte det om jag inte aktivt håller koll på tiden (vilket jag inte gör).

Troberg

Sinister eater
Rymdhamster said:
Bärbara datorer (uttag)

Ah, där har vi en annan konstruktionsmiss på många bärbara: Vinklade kontakter. Om någon snubblar på sladden åker datorn i botten eller sladden (eller, värre, uttaget) blir glappigt. Med en rak kontakt skulle den bara ha ryckts ut rent, utan drama.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Troberg said:
Sereg said:
Troberg said:
Jag har armbandsur (även om jag funderar på att byta till bättre). Problemet är att det inte ringer högt, så jag märker inte det om jag inte aktivt håller koll på tiden (vilket jag inte gör).
Alltså. Det finns en lösning, men du är för glömsk för att använda dig av den :gremwink:

Skaffa dig en snygg klocka så vill du titta på den hela tiden :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Sereg said:
Troberg said:
Sereg said:
Troberg said:
Alltså. Det finns en lösning, men du är för glömsk för att använda dig av den :gremwink:

Skaffa dig en snygg klocka så vill du titta på den hela tiden :gremgrin:
Det är den här jag dreglar över just nu: http://www.amazon.com/Smith-Wesson-SWW-357-SS-Aviator-Stainless/dp/B000A3SHS4

En trevlig klocka med tritium-belysning.

Problemet är att den just slutat tillverkas, så den kan bli lite klurigare att hitta.