Kunder...
Jag har massor med supporthistorier eftersom jag suttit i support åt våra butiker när de fick sitt nya butiksdatasystem. Inte helt enkelt för tant Agda på en liten butik att handskas med den nya tekniken.
En persons dator hade hängt sig och jag bad personen att slå av den. Efter en lång rad problem kom vi fram till att personen slagit av skärmen, inte datorn.
Jag har även suttit i kundsupport utåt (till konsumkunder) och då kan man få de mest skiftande frågor och även bli utskälld till max. Mitt mål är att aldrig släppa en missnöjd kund och jag tror aldrig jag har gjort det heller. Mitt underligaste samtal från en kund rörde jämförpriserna i annonser (som det är lag på att sätta ut)
- Varför försöker ni lura era kunder?
- ???? Kan du kanske förklara hur du menar?
- Jo falukorven i annonsen kostar ju 19,90 för 800 gram.
- Det stämmer.
- Men köper man ett helt kilo betalar man 24,88 och det är ju samma pris! Det är ju ingen rabatt!
- Du har tittat på jämförpriset per kilo. Ordinarie pris för falukorven är 24,90, så rabatten är 5 kronor.
- Du ska inte tro att du kan lura mig! Jag har faktiskt läst matematik på universitetet! Ni har ju gjort likadant i hela annonsen!
Jag är rätt bra på support, tricket är att inte ta något personligt, att behålla lugnet och att tänka på varför man får lön - för att ge proffsig service till de som ringer. Sen kan man ju ha en boxboll vid sidan av.