Dags att öva på tärningskastartekniker. Forskare säger att tärningar inte är fullt så slumpmässiga som man trott.
Det viktiga med tärningar är att kasta slut på ettorna, och spara på dom som inte har slagit rätt än. Det vet allaNilsK said:Dags att öva på tärningskastartekniker. Forskare säger att tärningar inte är fullt så slumpmässiga som man trott.
Du missar min poäng. Det blir oftare en 7 igen efter en 7 än vad sannolikheterna antyder. Det borde vara 1 av 6, men det är snarare 1 av 3. En rejäl skakning, eller ett mer energiskt kast som studsar mot spelkartongen ger dock den väntade 1 av 6.Sapient said:Det är precis så det ska vara med två T6. Genomsnittet av en sexsidig tärning, 1-6, är 3,5. Summan av två således 7.
Gör du en graf över sannolikheten av utfallet av 2T6 får du en typisk "bell curve", där toppen är precis vid resultatet sju (fler möjliga utfall än något annat resultat).
Det har ingenting att göra med hur mycket tärningarna skakas, utan med den andra faktorn - numreringen, som noterat ovan.
Vet du vad? Man behöver inte ens ha folk som gör det. Se bara till att programmera en simpel maskin till att kasta X antal tärningar fram tills X antal ettor har slagits. Fast, då kanske folk klagar på att robotarna tar upp jobb ifrån välmående svenskar som kunde göra det.Olav said:Det är konstigt att det inte är fler spelbutiker som anställer en prao för att rulla slut på ettorna så de kan sälja "dingade" tärningar för ett högre pris. Bordsrollspelets motsvarighet till en färdiglevlad MMO-gubbe.
http://www.awesomedice.com/blog/353/d20-dice-randomness-test-chessex-vs-gamescience/Eksem said:De borde använt Game Science.
OMG! 10000 ggr?Ond bråd död said:http://www.awesomedice.com/blog/353/d20-dice-randomness-test-chessex-vs-gamescience/Eksem said:De borde använt Game Science.
Notera att de påstår att de slagit för hand 2*10000 gånger.