Nekromanti Illusionen av slump

Troberg

Sinister eater
En sak jag märkt efter massivt spelande av Settlers med min sambo är att om man bara plockar upp tärningarna och slår utan att skaka efter en sjua (man slår 2D6 för de som inte är vana vid Settlers) så är det troligare än vad sannolikheterna anger att man slår en sjua igen. Om man skakar rejält försvinner effekten.

Det är inte samma sidor som kommer upp, men det blir osannolikt ofta 7 i summa.

Min gissning är att det har att göra med hur sidorna är arrangerade (motställda sidor har alltid summan 7) och att båda tärningarna oftare än inte rullar lika många sidor. Det är dock bara min gissning.

Effekten verkar inte gälla för andra tal än 7. Jag vet inte om underlaget och tärningsdesign spelar roll.

Sapient

Swashbuckler
Det är precis så det ska vara med två T6. Genomsnittet av en sexsidig tärning, 1-6, är 3,5. Summan av två således 7.

Gör du en graf över sannolikheten av utfallet av 2T6 får du en typisk "bell curve", där toppen är precis vid resultatet sju (fler möjliga utfall än något annat resultat).

Det har ingenting att göra med hur mycket tärningarna skakas, utan med den andra faktorn - numreringen, som noterat ovan.

Sapient

Swashbuckler
Det känns som om det nya i artikeln egentligen var att det, under vissa omständigheter, finns en något större sannolikhet (hur stor då?) att tärningen studsar ett "regelbundet" antal gånger och landar med samma sida upp.

Eller möjligen (något oklart, tycker jag) bara att några personer byggt en simuleringsmodell, där detta tycks kunna eventuellt vara fallet (om modellen stämmer).

Att tärningar skulle ge ett perfekt slumpmässigt utfall är det väl ingen som trot på sedan sannolikhetsläran grundades?

Troberg

Sinister eater
Sapient said:
Det är precis så det ska vara med två T6. Genomsnittet av en sexsidig tärning, 1-6, är 3,5. Summan av två således 7.

Gör du en graf över sannolikheten av utfallet av 2T6 får du en typisk "bell curve", där toppen är precis vid resultatet sju (fler möjliga utfall än något annat resultat).

Det har ingenting att göra med hur mycket tärningarna skakas, utan med den andra faktorn - numreringen, som noterat ovan.
Du missar min poäng. Det blir oftare en 7 igen efter en 7 än vad sannolikheterna antyder. Det borde vara 1 av 6, men det är snarare 1 av 3. En rejäl skakning, eller ett mer energiskt kast som studsar mot spelkartongen ger dock den väntade 1 av 6.

Borde vara enkelt nog att testa. Lägg upp tärningarna på en 7, plocka upp dem och gör en normal "jag vill inte att tärningarna ska studsa över hela spelplanen, utan hålla sig inom ett område som en mattallrik ungefär"-rullning. Notera resultatet och repetera ett statistiskt signifikant antal gånger.

Ögat

Hero
Det är konstigt att det inte är fler spelbutiker som anställer en prao för att rulla slut på ettorna så de kan sälja "dingade" tärningar för ett högre pris. Bordsrollspelets motsvarighet till en färdiglevlad MMO-gubbe.

!Paxen

Swashbuckler
Olav said:
Det är konstigt att det inte är fler spelbutiker som anställer en prao för att rulla slut på ettorna så de kan sälja "dingade" tärningar för ett högre pris. Bordsrollspelets motsvarighet till en färdiglevlad MMO-gubbe.
Vet du vad? Man behöver inte ens ha folk som gör det. Se bara till att programmera en simpel maskin till att kasta X antal tärningar fram tills X antal ettor har slagits. Fast, då kanske folk klagar på att robotarna tar upp jobb ifrån välmående svenskar som kunde göra det.

Men, vi kan starta med tonåringar (ordna gärna upp en försäkring som kan betala för ev missar som "slog fram 3 sexor i rad" och liknande innan dock) som vi kan hyra ut till spelgrupper runt om i sverige, mot att dom betalar lön och resetillägg och ett pristillägg för själva tjänsten. Om vi sen kan ordna avdelningar runt om i sverige så kan vi sänka våran egna resekostnad samtidigt som vi höjer pristillägget.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det räcker med att lämna dem på "laddning" med den önskade sidan upp över natten. :gremtongue:

Men om man har en sån där testmaskin borde man ju kunna sälja vissa tärningar lite dyrare tillsammans med siffror på hur den rullar.