Nekromanti Illusionism

Zadrith

Hero
Känns nedanstående text som en bra kortfattad beskrivning av vad illusionism är och vilka begränsningar den har eller missar jag något viktigt, samt utifrån denna beskrivning vad skulle vara riktigt skojiga besvärjelser?

Illusionism
En illusionist är mästare på att manipulera andra varelser sinnen på olika sätt, bland annat genom att skapa olika slags illusioner. Han kan också skapa andra former av falska sinnesintryck som upplevelsen av en intensiv smärta, att man blir bländad eller att man hör ljud som inte finns.
Illusionism kan däremot inte användas för att skapa falska känslor som rädsla eller kärlek och inte heller för att förbättra sinnen så att man får skarpare hörsel eller förmågan att se i mörker.

Mundo

Myrmidon
Inte skapa falska känslor, hur menar du då?
Kan man använda den för att skrämma någon tillexempel? Kan man ge någon panik genom att ge dem helt galna illusioner?

En sak som illusionism för övrigt ofta missar, i min mening, är förmågan att påverka andra sinnen än känsel och syn. Att höra skumma ljud eller att få giftet i bägaren att smaka som smaskigt vin borde också ligga i deras förmåga!

zonk

muterad
Mundo;n154620 said:
Kan man använda den för att skrämma någon tillexempel? Kan man ge någon panik genom att ge dem helt galna illusioner?

En sak som illusionism för övrigt ofta missar, i min mening, är förmågan att påverka andra sinnen än känsel och syn. Att höra skumma ljud eller att få giftet i bägaren att smaka som smaskigt vin borde också ligga i deras förmåga!
Eller så är det en enkel, tydlig hint att illusionister är begränsade just till känsel och syn! Om man ser nåt och det luktar heeeelt fel, så är det en hint. Eller om det luktar en satans massa rökelse. Etc.

Valfritt såklart men bara en vinkel som slog mig!

da_bohz

Swordsman
Om man använder illusioner för att skapa sinnesuttryck hos en eller flera valfria individer istället för att skapa känslor hos dem behöver det ju inte betyda att man inte kan påverka individens känslor indirekt.
Skapar man till exempel en illusion av en demonisk varelse som springer rakt mot en individ kommer en normal individ börja fly, men en mer orädd kanske står kvar. På samma sätt kan man skapa ett sken av att någon är otroligt vacker, vilket får en annan person våldsamt förälskad i denne (något förenklat i klassisk sagostil).
Man kan inte vara säker på att illusionen kommer ge den slutliga effekt man vill ha, men man kanske kan hjälpa till att styra folks känslor i rätt riktning.
Det skulle till och med kunna va kul om illusionen i så fall ger någon effekt som man inte alls räknat med, till exempel att demonillusionen blir dräpt av en modig person som står kvar, och han blir således byns hjälte, eller att den förtrollade ynglingen som plötsligt blivit vacker drar till sig en stor skara beundrare och bidrar till en flerfaldig ökning av svartsjukan i samhället.

Zadrith

Hero
Mundo;n154620 said:

Indirekt kan man ju naturligtvis skrämma någon genom att skapa en illusion av något otrevligt men det är ju inte samma sak som att bara få personen att uppleva skräck.

Doft och smak har jag för visso inga exempel på i min text men som jag tänkt mig så kan man förleda alla sinnen.

Logros

Veteran
Vadå inte ser i mörker? Bara att skapa en spell som gör en illusion av att rummet som det skulle se ut om det var ljust :p

Fantasy nightvision holographic HUD here we come :cool:

Edit zoom funkar också, aktivera din illusionism-ring genom att vrida den till den zoom du vill ha.

Kan ha dina gruppmedlemmar i picture-in-picture också, en liten illusion som svävar i luften med en bild från deras magiska örhängen.

Zadrith

Hero
Logros;n155194 said:
Vadå inte ser i mörker? Bara att skapa en spell som gör en illusion av att rummet som det skulle se ut om det var ljust :p
Om illusionisten ser i mörker skulle han faktiskt kunna skapa en illusion som ger någon annan förmågan att se vad han ser. Vilket borde innebära att en illusionist också skulle kunna hjälpa blinda att se och döva att höra. Skulle faktiskt kunna vara en intressant ide. Att de allra rikaste som ser eller hör dåligt skulle ha en illusionist i sin tjänst i det syftet.

God45

#PrayersForBahakan
Zadrith;n165100 said:
Och vad hade gjort den roligare?
Att den var skriven med mer känsla och exempel som är mer blod och åska. Plus... Mindre torra och tråkiga exempel. Det här känns som något ur en lärobok och inte som mörka hemligheter dragna upp från den ktoniska underjorden i kedjor av vilja och galenskap.

Zadrith

Hero
God45;n165102 said:
Att den var skriven med mer känsla och exempel som är mer blod och åska. Plus... Mindre torra och tråkiga exempel. Det här känns som något ur en lärobok och inte som mörka hemligheter dragna upp från den ktoniska underjorden i kedjor av vilja och galenskap.
Så det är beskrivningarna du inte gillar men utbudet av besvärjelser är ok?

Jag får väl göra ett försök att förbättra beskrivningarna men det kan nämnas att magi är en högt ansedd vetenskap i min värld (även om illusionism kanske inte står så högt i kurs) snarare är en fruktad svartkonst.

God45

#PrayersForBahakan
Zadrith;n165105 said:
Så det är beskrivningarna du inte gillar men utbudet av besvärjelser är ok?
Ja :)

Coolare namn på saker hade hjälpt mycket. Doftillusion låter tex tråkigt men om det heter något badass, kanske en referens till magikern som hittade på det eller den alkemiska teorin bakom eller något.

Oh, och jag vill kunna använda Phantasmal killer på folk. Om jag inte kan döda folk genom att skapa en fruktansvärd mardröm som förintar deras sinnen så känner jag mig inte som en riktig illusionist.

.113

Swashbuckler
Kan faktiskt hålla med om att den känns som fakta, vilket iofs kanske passar bra in med hur resten är skrivet så det säger väl inget i sig kan jag tänka. Däremot har jag, efter att ha läst Paxenarion eller hur det nu stavas, alltid haft en viss förkärlek för illusionister.
I boken beskriver en illusionist just hur lätt det är att kasta en eldboll, Hur simpla andra magier är medan illusionisterna är de sanna mästarna för det är inte då svårt att tända en eld men att göra en illusion av en eld, så verklig att man känner värmen av den, kan bränna sig på den osv. Det är sann magi.

Efter den, lite coolare i boken men you get thé Point, så tycker jag att illusioner är coolast ;)