Nekromanti Illustratörer finnes!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
När jag försökte hitta illustratörer till Rotsystem postade jag på Google+. Gensvaret var... öh, minst sagt trevligt. Till dags dato har 26 stycken anmält intresse.

Jag kan såklart inte använda 26 olika illustratörer, så jag har valt några och skickat ett snällt svarsmail till resten.

I det svarsmailet har jag bland annat frågat dem om det är OK om jag skickar vidare deras kontaktuppgifter till andra svenska spelskapare. Jag har inte fått svar från alla än, men jag har börjat fylla på ett dokument med de som svarat jakande.

Här är dokumentet:
https://docs.google.com/document/d/1fMQyInY7bmXqviGobvr1iVFyVjQVW5gc6zouj7vmX8M/edit?usp=sharing

Jag tänkte att det väl alltid finns nån som behöver bilder, right?

Jag tänker att man med tiden kan fylla på saker som t.ex. positiva upplevelser och info om vad de tar för bilder man köper och så.

Jag fyller på allt eftersom.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Bra jobbat, tror jag fick tag i något under det men jag jobbade på ett helt annat sätt i att nå mina kontakter. 99% av dem hoppade av efter ett kortare tag.

krank

Ska såklart förtydliga att alla de här såklart tar betalt. Min upplevelse är att man ofta kan få en ganska okej illustration för omkring 500 spänn. Typ en figur utan bakgrund eller så. Men billigare än så tror jag blir svårt.

krank

Alkemist said:
Ahh, import killed the inhemska konstnär.
Pffft. Jag har åtminstone en inhemsk illustratör kopplad till Rotsystem. Däremot får man väl säga att väldigt få svenska rollspelskonstruktörer har råd att betala mer än typ nån femhundring per bild. Jag ligger väl "högt" som ger 1000-1500 för en del bilder, i det perspektivet.

I många fall är inte alternativet "bild för 500 eller bild för 1500" utan "bild för 500 eller ingen bild alls". Inte av snålhet, utan för att ekonomin inte håller. Man kör print on demand för att man inte har råd med stora tryckupplagor, layoutar själv för att man inte har råd att hyra in layoutare, ber sina vänner på wrnu korrläsa för man har inte råd med en redigerare.

Om svenska illustratörer vill listas på den där listan, tillsammans med till exempel hur mycket de typiskt tar per bild om det inte framgår av portfolion, så är det bara att höra av sig med kontaktinfo + länk.

Egentligen skulle jag vilja se en jättestor kompetensförmedling för amatörskapare av multimediala produktioner. Typ redigerare, layoutare och illustratörer som ligger i en prisklass en normal nolla som bygger rollspel eller liknande på fritiden har råd med. Komplett med omdömen, portfolios och prisexempel.