Nekromanti Illustration av Hitpoints

Big Marco

Läskig
Det förekommer ibland diskussioner hur man skall visualisera strider och skador i rollspelssystem där deltagarna har levels och hitpoints och där ens stridskapcitet inte påverkas fram till dess hitpoints når noll.

Jag pekar här på en filmsnutt som visar på detta system med önskad tydlighet:

Varning för starka bilder!
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/y9Iy3Dg3OK4&NR=1"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/y9Iy3Dg3OK4&NR=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Phelan

Hero
Du ser alltså någon slags färgkodning som lämplig för att visualisera detta?

Såg iofs en referens till en FBI-rapport om skottskador där de menade att psykologi var en väldigt stor del i hur folk reagerade på skottskador. De förväntade sig helt enkelt en stor mängd smärta och andra effekter, medan de egentligen borde ha haft rätt stor handlingsfrihet kvar. Den store killen i klippet går uppenbarligen inte i den fällan utan lunkar bara på.

(Känsliga läsare varnas för ironi.)

/ Phelan

Jarre

Swordsman
Phelan said:
Såg iofs en referens till en FBI-rapport [...]
Rapporten du nämner kan hittas här för dem som är intresserade. Väl värd läsning för den som designar eldstridsskaderegler i synnerhet och skaderegler i allmänhet.

Det kryllar med anekdoter om hur personer som varit inblandade i slagsmål eller strid blivit skadade utan att märka det och inte förrän senare när adrenalinet släppt upptäckt sina skador. Med rapporten ovan i närminnet är det antagligen inte otroligt alls att det fungerar så.

Jag har själv i mitt spel designat utifrån detta perspektiv och tycker att det fungerar bra. Notera skadan, kontrollera om rollpersonen däckar. Står rollpersonen fortfarande upp är det bara att köra på. När striden är över kontrolleras det vad träffarna lett till, vilket mycket väl kan döda rollpersonen på kuppen. Minimalt med krångel under striden när det är viktigt med fart och fläkt.

Bunny

Crazy like a fool
Varning för starka bilder!

Videon i trådstarten är av riktigt våldsam art. Var god ha det i åtanke innan ni väljer att se den eller ej.

Spitfire

Swordsman
Som spelledare tycker jag väldigt illa om att hålla reda på skador och diverse avdrag för det ena eller andra.
Vissa strider har jag skött helt utan anteckningar bara genom att resonera så att 1 kritisk skada = 2 allvarliga = 4 lätta = en jävla massa småskråmor och sen uppskatta resultatet spelaren slår mellan tummen och pekfingret.
När jag sedan har dålig koll som när en SLP har 1 allvarlig, 1 lätt och någon skråma eller två så bedömer jag oftast i spelarnas favör för att vara rättvis.

Nu har jag dock börjat spelleda med en netbook, och då blir det inte krångligare än att skriva upp motståndarna i Excel eller liknande

Rickard

Urverk speldesign
Som spelledare tycker jag väldigt illa om att hålla reda på skador och diverse avdrag för det ena eller andra.

/.../

När jag sedan har dålig koll som när en SLP har 1 allvarlig, 1 lätt och någon skråma eller två så bedömer jag oftast i spelarnas favör för att vara rättvis.
Det är det här som gör att jag föredrar system där motståndarna har hit points som representeras med hur många träffar den kan ta innan den åker ned. Godzilla kan ha sex hit points medan en grupp på sex ninjor kan ha lika många. Helst ska det visualiseras på något sätt (en fallen ninja per träff) men det är inget krav.

/Han som ska testa att köra en väldigt brutal och köttig strid någon gång

ripperdoc

Myrmidon
Fast jag tycker detta lika väl kan illustrera ett system där man antingen kan nöta ut motståndaren, eller sätta in en dödlig skada direkt. Nu såg man visserligen inte nödvändigtvis en "dödlig skada". Mänskliga kroppar har ju visat sig både vara väldigt tåliga, och väldigt ömtåliga. Ett system där man kan nöta ner någon (ex många stick med ett kort knivblad), lika väl som att man kan sätta in en ninja-attack och döda någon på första slaget.

Nu är det hyfsat många system som fungerar på detta viset, jag tycker bara att traditionella hitpoints är ett alltför ensidigt system. För hur ska man som färdigutbildad ninja kunna döda folk på ett slag medan en noob-ninja fortfarande måste slå som en galning för att få ned motståndaren?

Wilmer

Hero
Nu är det hyfsat många system som fungerar på detta viset, jag tycker bara att traditionella hitpoints är ett alltför ensidigt system. För hur ska man som färdigutbildad ninja kunna döda folk på ett slag medan en noob-ninja fortfarande måste slå som en galning för att få ned motståndaren?
En noobninja hyr man ju bara in för att lönnmörda noobs som då kan dö på en träff.

Ett alternativt system skulle vara att ninja-klassen har en förmåga att instakilla någon men att de med högre level har lättare att träffa.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Yaaraer said:
Phelan said:
Såg iofs en referens till en FBI-rapport [...]
Rapporten du nämner kan hittas här för dem som är intresserade. Väl värd läsning för den som designar eldstridsskaderegler i synnerhet och skaderegler i allmänhet.

Det kryllar med anekdoter om hur personer som varit inblandade i slagsmål eller strid blivit skadade utan att märka det och inte förrän senare när adrenalinet släppt upptäckt sina skador. Med rapporten ovan i närminnet är det antagligen inte otroligt alls att det fungerar så.

Jag har själv i mitt spel designat utifrån detta perspektiv och tycker att det fungerar bra. Notera skadan, kontrollera om rollpersonen däckar. Står rollpersonen fortfarande upp är det bara att köra på. När striden är över kontrolleras det vad träffarna lett till, vilket mycket väl kan döda rollpersonen på kuppen. Minimalt med krångel under striden när det är viktigt med fart och fläkt.
Problemet är att marginalerna är så mikroskopiska mellan att ta en kula och kunna fortsätta till att ta en kula, bli medvetslös inom sekunder och dö inom en minut. Att göra ett system som behandlar allt mellan dessa två fall i syfte att uppnå någon sorts realism är... knepigt.