Nekromanti Illustrationer

nimbus

Veteran
Hallå

Jag heter Johan och agerar för tillfället agent för min flickvän, som går konstskola och vill bli illustratör. Vi är båda inbitna rollspelare och vad skulle sitta bättre än om hon fick uppdrag av rollspelsbranchen?

Just nu sitter vi lite fast och vi behöver teckningar och akvareller att lägga upp på hennes sida (som är under konstruktion), men vi har inga idéer. Har ni det?

Om ni hade en budget till det rollspelet ni just nu sitter och funderar kring, och om ni skulle ha behövt illustrationer till ett tryck, hur ni då vilja att en illustration såg ut?

Skriv gärna detaljerat om motiv och teknik (blyertsteckning, akvarell, olja...) och om det ska vara svartvitt eller färg. Det kan ju hända att nån kanske får se sina idéer i bild när hemsidan kommer upp ;-)

Jag vet inte om detta är rätt forum för sånt här, så är du moderator så flytta gärna på det (eller ta bort det...)

Tack för hjälpen! / Johan och Cecilia

LukeFagwalker

Veteran
Jag håller på med ett ZOMBIErollspel och skulle gärna se en bild av ett par spelare, beväpnade med motorsåg, minigun och gräsklippare (se Braindead) i full färd med att slakta en stor mängd Zombies. Zombiesarna har tagit en spelare och håller på att dra in han i massan medans de äter på honom och hans vänner desperat försöker slakta sig fram för att rädda honom. man ser också en spelare som nyss varit död reser sig som zombie och börjar anfalla sina forna kamrater. i bakgrunden syns det gamla vanliga, krashade bilar, brinnande höghus och ännu fler zombies som kommer för att delta i orgien. man skulle kunna vara inomhus också, kanske i ett rikt hus fullt av sönderslagna dyra saker som spelarna använder som tillhyggen.

rollspelet går ut på att det ska bli så mycket splatter som möjligt det är humoristiskt och egentligen ganska oseriöst.

blyerts vore snyggt för att få den gråa efterkatastrofenkänslan och för att Zombies gör sig bra i grått. det dumma med blyerts är ju såklart att blodet blir grått (såg Braindead en gång och på grund av konstig datamaskin blev allt som brukar vara rött (läppar, öron, BLOD) blått). så man kanske borde ta vara på den röda effekt som bara hundratals liter blandning av ketchup och lingonsylt kan ge.

//Luke Fagwalker som önskar Johan och Cecilia lycka till med målningar och agentande

Foggmock

Myrmidon
Jag tänker mig en skissartad blyerts/tuschteknik i bästa Mutantstil, där ett par stycken(3-5 nånting) människor eller andra Pyri-invånare står utanför en ruin-kyrka (sten/murverken är kvar, men taket är utbytt och ser postapokalyptiskt ut, typ korrugerad plåt, fastnitade plåtsjok osv) på ett torg och håller på att packa eller lasta något i packlårar och lådor/tunnor. Kyrktornet är förstärkt, fortifierat och är nu en utkikspost och snikskytteställe (snikskytt = krypskytt), klockan har stannat på tjugo över fyra. Låångt i bakgrunden syns ladugårdar, bondgårdar och böljande rapsfält, i förgrunden syns en muterad råtta på motorcykel med "Kjells Änglar" på ryggen av en skinnjacka, han har också en pickelhaube (en såndär tysk hjälm med spets). Han lutar sig mot en lyktstolpe i bästa 1800-talsstil.

Tänder ni på idén och vill göra den får ni ju givetvis välja vilken teknik ni vill, det hade varit coolt att se den snyggt gjord i färg också.

Om jag nån gång gör klart en pdf av Helsingholm (blir kanske 10 sidor) vill jag givetvis använda en eventuell bild ni spottar fram men vi kan diskutera ersättning om det blir intressant med publikation.

Johan K

Gammal & dryg
hur ni då vilja att en illustration såg ut?
Då skulle jag vila säga som så, att det gjärna får vara ganska detaljrik, mycket färger, mystisk.
Det får gjärna vara fantasystuk på det hela åxå.
Det dag jag skulle börja måla, vilket nog aldrig kommer at hända pga att jag är kass på att måla, så kommer jag att hämta inspiration ifrån John Bauer & liknande illustratörer, svens/norks folktro & sådant.

Hoppas att vi får höra mer ifrån er snart !

Taranis

Veteran
Svartvita blyerts- och bläckillustrationer är tveklöst den teknik som används mest inom rollspelsillustrationer. Detta gäller då bilder inne i själva boken. Många konstnärer tjänar dock mer ordentliga pengar på framsidor i färg, där en stor mängd olika tekniker kan användas.

Som rollspelsillustratör behöver man dessutom vara bekant med många olika genrer av motiv enligt min mening - exempelvis vapenillustrationer, byggnader, maskiner, naturbilder, monster och detaljerade personbilder.

I egna projekt skulle jag dock kunna tänka mig:

- Tornbyggnad/kloster i bergsmiljö.
- Följe av äventyrare som slagit upp läger i en skogsglänta.
- En gammal murken ek med massa detaljer.
- Kultister som genomför ritual i pelarsal.

I ett seriöst projekt vill jag se rena illustrationer som är väl genomarbetade och färdigredigerade (alltså ska kladd och icke utarbetade streck vara borta).

Illustrationen ska heller inte vara för blek (vilket är lätt hänt med blyerts) så att det mer liknar ett grått moln än en riktig bild. Detta gäller ju att tänka på redan vid tecknandet, att bara dra upp kontrasten i Photoshop är ju exempelvis inte tillräckligt för att framhäva en blek illustration.

solvebring

Superhero
Inte för att jag nu behöver illustrationer eller om jag ens kommer göra klart något av mina två rollspel som legat på is länge, men...

Det ena är Sience Fiction: Till detta skulle jag vilja ha svartvita detaljrika bilder, detta i blyertch och tusch.

Till det andra, som utspelar sig i nutidens kriminella värld: Skulle jag vilja ha tuffa, men seriösa bilder av rå och actionfylld stil, detta i tusch med mörktonade färgläggningar, ungefär som Fantomen och Agent X9 - (eller vad det heter).

Bifoga några grejer här så får man se vad ni sysslar med.

Erufailon

Swordsman
Hej, jag vet inte om jag kan svara på din fråga eftersom jag inte utvecklar ngt rollspel men jag illustrerar.
jag skulle säga att försöka vara så bred som möjligt, visa upp din stil, visa vad du kan, visa att du har idéer och fantasi, visa på dina möjligheter inte dina begränsningar.
En sak för illustratörer nu för tiden är: det tar för lång tid att jobba för hand, så väldigt många jobbar på datorn, med tillhörande ritplatta oftast av märket wacom. Om hon är seriös över att bli illustratör skall hon även kolla över de möjligheterna. för att det inte skall flame:as något så vet jag mkt väl att det finns riktigt duktiga illustratörer som jobbar traditionellt oxå, jag bara menar att digitalt är en stor möjlighet som ger en mer frihet.

för att tipsa lite: www.cgtalk.com, www.conceptart.org

Jag önskar henne lycka till med illustrerandet!

Zadrith

Hero
Jag är på jakt efter någon som kan göra en framsida till mitt fantasyrollspel Kayra. Jag har inga absoluta krav men det jag föreställer mig är ett äventyrargäng på vandring genom en ganska trollsk skog men jag är öppen för andra förslag.

Jag har redan betalt en kille för att göra ett antal illustrationer till boken och två av dessa är levererade. Dessa föreställer män och kvinnor från tre av de folkslag som beskrivs i boken och det är därför viktigt att figurerna på framsidan inte skiljer sig allt för mycket från dem inne i boken. Dessutom bör det inte vara för mycket detaljer i bildens överkant eftesom jag vill placera lite text där.

Dessa bilder finns att hitta i betaversione av spelarboken som du hittar under menyn valet Kayra i menyn på följande adress: http://hem.legend.se/omnimodus/

Jag är naturligtvis beredd att betala för en sådan bild, ingen förmögenhet och antagligen inte vard arbetet egentligen är värt men i alla fall ett antal hundralappar.