solvebring
Superhero
Vajjert!!!
... Någon som vet vem illustratören är btw?
Bara det gör ju att man blir eggad till tusen ju.
... Någon som vet vem illustratören är btw?
Bara det gör ju att man blir eggad till tusen ju.
Det hoppas jag verkligen inte. Att tillverka snygga photoshopmanipulationer är minst lika mycket ett hantverk som att teckna; det går att teckna fult/enkelt och det går att föra fula/enkla manipulationer; skalorna är så att säga likadana.solvebring said:Teckningar finns det hantverk bakom, enkla photoshopmanipulationer är bara tråkigt och B. Med det påstår jag dock inte att fotografering inte skulle vara ett hantverk eller att alla manipulationer är enkla och simpla.
Nu hänger jag inte med. Vad menade du?Poppe said:Hmm. Hur går det samman med ditt förespråkande av BRP?
Vad jag läser är: Upplevelsen sekundär i förhållande till ett unikt och nytt skapande. BRP är gammal skåpmat. Att presentera det i ny skepnad kan i min värld på intet sätt vara annorlunda är att presentera bilder i en ny skepnad.Arfert said:Nu hänger jag inte med. Vad menade du?Poppe said:Hmm. Hur går det samman med ditt förespråkande av BRP?
Är inte det där att blanda äpplen och päron? Milt uttryckt?Poppe said:Vad jag läser är: Upplevelsen sekundär i förhållande till ett unikt och nytt skapande. BRP är gammal skåpmat. Att presentera det i ny skepnad kan i min värld på intet sätt vara annorlunda är att presentera bilder i en ny skepnad.Arfert said:Nu hänger jag inte med. Vad menade du?Poppe said:Hmm. Hur går det samman med ditt förespråkande av BRP?
Då är din värld väldigt konstig...Poppe said:Vad jag läser är: Upplevelsen sekundär i förhållande till ett unikt och nytt skapande. BRP är gammal skåpmat. Att presentera det i ny skepnad kan i min värld på intet sätt vara annorlunda är att presentera bilder i en ny skepnad.Arfert said:Nu hänger jag inte med. Vad menade du?Poppe said:Hmm. Hur går det samman med ditt förespråkande av BRP?
Fullt med håll och det var just därför jag skrev:Arfert said:Är inte det där att blanda äpplen och päron? Milt uttryckt?Poppe said:Vad jag läser är: Upplevelsen sekundär i förhållande till ett unikt och nytt skapande. BRP är gammal skåpmat. Att presentera det i ny skepnad kan i min värld på intet sätt vara annorlunda är att presentera bilder i en ny skepnad.Arfert said:Nu hänger jag inte med. Vad menade du?Poppe said:Hmm. Hur går det samman med ditt förespråkande av BRP?
Sen är jag personligen inne på Kranks spår ovan, när det gäller bilder. Bra är bra, om det är handtecknat med stålpenna eller gjort med photoshop är sekundärt. Den som har en konstnärlig ådra kommer göra nåt bättre än den som inte har det, mediet i sig är inte det viktiga.
Saken är bara den att jag gillar tungt skuggade noirillustrationer och hade därför gärna sett en tecknare bakom det, än att det var ett enklare trick i Photoshop. Så saken var bara den att jag tyckt det varit mer najs med en flaska tusch bakom det där verket, som för all del ändå är snyggt.Med det påstår jag dock inte att fotografering inte skulle vara ett hantverk eller att alla manipulationer är enkla och simpla.
Jag tillskriver bara inte konst något unikt i förhållande till något annat skapat. Ett rollspel är lika mycket något skapat av en mänsklig kreativ process så som en tavla, ett fotomontage eller en illustration. Det finns väl inget som hindrar dig från att bedöma rollspel utifrån ditt möte med resultatet utav processen och en illustration utifrån ditt möte med den bakomliggande processen för att uppnå resultatet. Men jag fann det lite förvånande bara. Inget annat.Jag får inte riktigt ihop sammanhanget mellan mina åsikter gällande rollspelsmekanismer med mina åsikter om konst och hantverk...
Då har jag missuppfattat dig och ber om ursäkt. Tycker likadant. Du får uttrycka dig tydlgare bara, ditt inägg om BRP var förvirrande. BRP varianter kan vara bra. Och om du läser Solves inlägg igen så pratar han om tråkiga manipulationer, inte photoshoppande överhuvudtaget.Poppe said:Överlägsen kreativitet? Vem har talat om det? Har ni midsommarbakisångest eller bara allmänt känsliga idag? Jag har inte placerat indiespel som något kreativt överlägset någonstans. Jag har nämnt gammal skåpmat en gång. Du har redan hunnit med att påtala att jag tjatat (dvs nämnt en gång) och att allt jag sagt är BS.
Om det inte framgått: Jag skiter i processen. Jag är ute efter resultatet. Jag bedömer det mesta i min omgivning utifrån resultatet av den kreativa processen. Inte efter processen i sig. Om en kool låt är byggd på en sampling rör det mig inte i ryggen. Om en ball bild är en manipulerad version av ett foto är det fortfarande en ball bild. Om ett skoj rollspel är ett hack på ett annat rollspel, är det bara koolt. Jag blev förvånad utifrån att Solve bedömde dem olika, rollspel utifrån resultatet och bilder/illustrationer utifrån processen. Dvs förvånad sås om i att det var främmande för mig, inte fel. Annorlunda. Något jag inte själv tänkt på. Det är allt.
Beror iofs lite på om man ser "personlighet" som något som har ett egenvärde. Dåliga teckningar avskyr jag själv; jag ser inget värde i dem alls annat än som process mot att bli en bättre tecknare. Möjligen om deras funktion inte är att vara snygga utan t.ex bara skissartat illustrera ett koncept...Arfert said:Fast en dålig teckning är bättre än en dåligt photoshoppande, den har i alla fall personlighet. Jfr med de trista photoshop-landskapen i första (?) Eon. De var bara tråkiga.
Illustrationer måste ju illustrera nånting, annars är de bara dekor. I Eon-exemplet hade de ingen funktion alls, eftersom man kunde identifiera platserna på bilderna (på jorden då). Trots photoshop-filtret. Då fick de motsatt effekt, de inte bara var rätt taffliga, de minskade närvarokänslan.krank said:Beror iofs lite på om man ser "personlighet" som något som har ett egenvärde. Dåliga teckningar avskyr jag själv; jag ser inget värde i dem alls annat än som process mot att bli en bättre tecknare. Möjligen om deras funktion inte är att vara snygga utan t.ex bara skissartat illustrera ett koncept...Arfert said:Fast en dålig teckning är bättre än en dåligt photoshoppande, den har i alla fall personlighet. Jfr med de trista photoshop-landskapen i första (?) Eon. De var bara tråkiga.