Nekromanti Illustrera/Inspirera

Quadrante

Grisbonde
Med anledning av saker som kom fram i ett inlägg så kom jag åter att förundras över hur slentriant bilder verkar användas (alternativt förväntas användas). Som om bilderna i sig inte har annat syfte än att smycka. Alltså, när det inte ens talas om att bildytor kan användas för att göra textytor mer lättlästa, alternativt "luftigare" (och därmed mer "inbjudande" att läsa). Varför ens fundera över att använda bilder då? Rollspelsblingbling, till vilken nytta, kan ni inte rita själv - strunta i bilder då! Lägg upp texten snyggt istället, använd linjer och färgfält om ni tycker det ser tomt ut. Själv anser jag att man ska ha en medveten strategi med att använda bilder. Både i mån om att illustrera det texten är dålig på att förmedla (eller som tar ofantligt mycket mer och då för mycket text att berätta), men också för att inspirera. Bägge sätten illustrera på olika plan, det andra stämningar och målsättningar, det första ren informationsförmedling. Bra bilder i ett spel, gör bägge saker.

Ha inte med bilder för att locka läsare, ha med bilder för att ni vill något med bilderna.

Q/ som anser att layouten berättar lika mycket om spelet som texten, och bilderna ..(se ovan)

Arfert

Facit
Håller i princip med... när jag gör bilder till Saga (och andra spel) så är det primära syftet att det ska förmedla information till läsare, att dom ska illustrera något... och sen ska de underlätta läsandet, och även underlätta att hitta i boken vid "snabb-bläddring". Om det sedan förhoppningsvis gör boken snyggare är det mest en bonus.

Quadrante

Grisbonde
Vi är helt inne på samma spår.

Om det sedan förhoppningsvis gör boken snyggare är det mest en bonus.
Men jag skall ändock passa på att poängtera. Jag propagerar inte främst för att det skall finnas snygga bilder eller ens att det skall bli snyggare med bilder (även om det är önskvärt/trevligt); utan jag menar att bilden som finns med i produkten ska höra dit.

Det finns ett par spel i min hylla med snygga bilder som är helt fel och ett par som är "väldigt bra illustrerade" även om bilderna i sig inte är så "bra" (läs:snygga).

Sen anser jag att som läsare så väger man in bilderna lika "tungt" som texten, berättar texten att man inte kan hålla två musköter i händerna, medan bilden/erna säger att det kan man , så blir det konstigt.// Säger texten att det inte finns ankfolk...men bilderna innehåller ankfolk.// Säger texten att stadens drottning är underskön ... så är det oftast bätter att inte ha en bild, än en "dålig bild" .. osv etc mm bla bla ..

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag hänger upp en bok på vilka bilder som finns i den, de blir en mental karta över informationen.

Om bilerna hör ihop med materialet så är det natch bättre, men hellre något opassande bilder än inga alls. Sedan om bilderna är helt "fel" jämfört med texten så förvillar de ju bara, då är det kanske inte så bra.

Arfert

Facit
givetvis ska inte bilder förvirra eller kännas som "stock-art", alltså inte riktigt passa med spelet för övrigt. Det är därför jag till exempel inte gillar Eons omslagsbilder (eller Elricbilden på gamla Drakar och Demoner)... Visst det är superproffsiga bilder.. men det känns verkligen att de är ursprungligen gjorda för ett helt annat syfte.

Rosen

Myrmidon
det är superproffsiga bilder.. men det känns verkligen att de är ursprungligen gjorda för ett helt annat syfte.

I synnerhet om man har sett dem innan de hamnade i spelet... Vad gäller omslag känns det iofs som om det är ett minskande problem - numera finns det även i Sverige rätt gott om folk som kan framställa schyssta färgalster med diverse tekniker. Fram till för något decennium sedan hade ju den inhemska branschen i princip inte en enda, och man fick vackert nöja sig med vad man kunde köpa in från utländska bildbyråer.

"Stock art" i interiörbilder är och har alltid varit ett otyg, jo. Det känns rätt B när man hittar stuff från tecknarens gamla portfolio inne i ett spel. I en speltidning må det väl vara hänt - där är det ändå så mycket ändringar i sista minuten som kan framkalla små layoutkriser - men inte i en produkt där man har haft tid på sig.

--
Åke

Quadrante

Grisbonde
Vad gäller omslag känns det iofs som om det är ett minskande problem - numera finns det även i Sverige rätt gott om folk som kan framställa schyssta färgalster med diverse tekniker.
Problemet ligger inte längre i tillgänglighet, utan i vad värde som sätts vid det. Vad är spelproducenter villiga att ge för att få vettiga bilder/illustrationer till sina produkter. Hur mycket tid är de villiga att avdela för samordnande av bild, text layout...

Same but diffrent för amatörer...

Rosen

Myrmidon
Vad är spelproducenter villiga att ge för att få vettiga bilder/illustrationer till sina produkter. Hur mycket tid är de villiga att avdela för samordnande av bild, text layout...

Och därmed är man tillbaks vid ursprungsämnet - är frågan vad de är villiga att ge för vettiga bilder, eller vad de är villiga att ge för snygga bilder? Jag får ofta en känsla av att fokus numera ofta läggs på det senare ("snygga" kan ibland bytas ut mot "stämningsfyllda", men inte alltid).

--
Åke

Quadrante

Grisbonde
Hellre inget än fel [ANT]

Och därmed är man tillbaks vid ursprungsämnet
som sagt hellre inga bilder än "fel".

Jo föresten. Det viktigaste tycker jag är : att man som spelskapare är medveten om att spelet skapas av ALLA delar. Äventyr, bilder, texter, layout osv..

Quadrante

Grisbonde
nej, ser det ut att passa så är det OK... men det gör det ju nästan aldrig.
Som jag ser det, är det största felet med stock-art att et riskerar dyka upp på andra ställen (eller ännu värre att det redan har det och sen "tar med sig" det in i spelet).