Nekromanti Imhumanoida elementarer och stellarer

G

Guest

Guest
Jag stör mig något oerhört på att de flesta elementarer och stellarer i eon är humanoida, nu är inte detta en gemensam klagomålstråd eller så, utan det är en förslagstråd.

Det jag har än är att jag vill att Golemen skulle vara en oxe utan horn typ och att undinen inte ska vara en fisk (för att det är corny tycker jag).

Så vad kan jag ha (och föreslå gärna förändrade egenskaper med ändrad form).

/Zorbeltuss kan tänka sig lunionen som både människa (gubben i månen) och varg (även om det känns standard).

Ymir

Liten kantbaron
Elementarer i mitt Mundana tycks kunna ta väldigt varierande former; men elementarer har förekommit såpass lite att jag inte är säker på hur de verkligen fungerar. De få som har åkallats har åkallats av väldigt mäktiga magiker; andra verkar ha förekommit naturligt på vissa platser, även om de kanske kan ha åkallats dit i forntiden av någon.

Undinen var mer eller mindre ett fenomen i en sluten bassäng; den uppenbarade sig först i formen av en malström, som sakta steg upp från vattenytan likt en spiralvriden pelare, och omvandlades under tiden till en gestalt med vagt kvinnliga former; men den verkade aldrig kunna separera sig från vattendraget den var en del av. Den kunde dock mycket fort färdas mellan olika platser i vattnet och påverka saker som fanns i det; till exempel hålla folk flytande eller hålla dem nere under vattenytan; och på något sätt kunde den förnimma sina omgivningar och förmedla information om dem till magikern, och således agera spejare åt denne. Enkelt uttryckt fungerade undinen som att en del av vattnet blivit levande och medvetet.

Annars är det stellarer som förekommit mest. De tycks vara någon sorts kosmiska väsen av stor kraft, men det är lite osäkert vad de egentligen kan göra. De har uppenbarat sig som enastående vackra ljusfenomen; virvlande, dansande, sprakande ansamlingar av tusentals små stjärnor. Jag är lite sugen på att ha med en som består av en central, klart lysande ljuspunkt omgiven av kaotiska virvlar, typ såhär:

Stellarerna verkar tämligen stationära; de rör ju på sig som så, iochmed att de blinkar och virvlar runt och håller på, men jag kan inte erinra mig att de någonsin förflyttat sig från punkt a till punkt b. (Det borde de egentligen kunna göra; men ingen har åkallat dem i ett syfte som fordrat det). Å andra sidan, det beror ju på hur man menar; eftersom stellarer åkallas från stjärnorna måste de de facto kunna förflytta sig över kosmiska avstånd på ett ögonblick. Folk med rätt kunskaper verkar kunna förutsäga framtida händelser och nå insikt i mångs mystiska ting med stellarernas hjälp; det tycks handla om järtecken i form av olika mönster och fenomen i ljuset de består av. För snart sagt alla andra kommer åsynen av stellaren verka mycket häpnadsväckande och lugnande; men någon hade säkert kunnat uppfatta den som obehaglig. Det har inte avslöjats om det går att kommunicera med stellarer, eller bara observera vad de visar upp. De är medvetna, på något konstigt sätt,men verkar definitivt inte kommunikativa av sig.

Stellarer verkar också vara en av ytterligt få ting i Mundana som verkligen kan hålla borta Urmörkret. Urskuggvarelser skyr vanligt hederligt ljus; men de har vid många tillfällen uppenbarat sig i det, synbarligen utan problem. Fototropi berör dem föga. Av någon anledning dock, verkar kosmiskt ljus; helio- och astrotropi, skada dem på riktigt. (Det dödar dem inte, tycks det som; men upplöser deras uppenbarelser i Mundana och sänder dem försvagade tillbaka till Urmörkret). Det hade kunnat ha att göra med att detta ljus inte färdats genom atmosfären på sin väg till Mundana; utan åkallats direkt från solen eller stjärnorna.

Någon forntida kultur verkar ha placerat ut kraftfulla stellarer på högmagiska platser i Mundana där olika verkligheter går samman; där väggarna är tunna till Urmörkrets värld. Dessa stellarer är bundna till monoliter av olika slag, och kan väckas av en kunnig magiker. Ibland manifesterar de sig till synes spontant, särskilt under stjärnklara nätter, men oftast krävs magiförnimmelse för att ana deras närvaro. Vem som placerade ut dem är inte känt, ej heller varför, och magin de är bundna med tycks bortom de flesta magiker att lösa upp. Kanske är de varningstecken eller vaktposter av något slag; skydd mot Urmörkret?

En mer traditionelll stellar; dvs den lätt humanoida gestalt den har officiellt, har uppenbarat sig en gång. Det var dock ett särfall; där en mäktig demon gjorde vad den kunde för att frammana något medel att kommunicera med den fysiska världen på. Demonen var fängslad i en mänsklig kropp den inte hade någon vidare makt över; och tvingades av en jävligt komplicerad anledning jag inte orkar redogöra för (sorry, jag är full och trött) begagna sig av den enda aspekt kroppens rättmätige ägare behärskade; astrotropi. detta var ju förvisso en stellar som helt och hållet kontrollerades av demonen; men det är ändå ett tydligt tecken på att stellarer kan anta mer människolika skepnader - varför de nu skulle vilja det.

Nåja...det här blev kanske inte så himla konstruktivt som det var tänkt. Truth be told, så har jag lite idétorka angående mina elementarer/kosmiska varelser. Jag är tacksam om någon vill dela med sig av idéer, särskilt sådana som bygger vidare på det jag redogjort för här.

- Ymir, pömsig

Regmolar

Swashbuckler
Jag skulle säga att elementarer och kosmiska varelser förmodligen mer eller mindre kan ta den form de vill, så länge det inte övergår deras rangs storleksbegränsningar... En undin som är förenad med vattnet låter som en bra idé, speciellt om den är naturligt förekommande. Vad skulle egentligen en kosmisk varelse har för anledning att ta en mänsklig form? (om inte för att lättare kunna kommunicera med människor, då).

Jag skulle vilja separera dem i två olika grupper här: naturligt förekommande och frammade. Naturligt förekommande aspektvarelser (improviserad samlingsterm för elementarer och kosmiska varelser, då det är långt att skriva) kan ta vilken form de vill inom de storleksgränser som tillåts av deras rang. De har ingen fast form, utan förändras efter behov enligt deras aspekts egenskaper; undiner förenas med vattnet, salamandrar är en vag skepnad av eld, sylfer en knappt urskiljbar form i vinden, golemer (eller vad nu den officiella pluralformen är i Eon) en rullande eller gående klumpig gestalt på grova ben eller en rörlig samling jord, stellarer och lunioner närmast ljusfenomen (de kan ju ändå inte interagera fysiskt, om jag minns rätt), och helioner ett lysande klot; kort sagt tar de efter sin aspekt, och har förmågan att byta form när de behöver (även om golemer har det lite svårare än de andra) eller anser det påpassligt. De kan kontrollera sitt element på samma sätt som de frammade (eller möjligen mer och bättre eftersom de kan ha högre rang och intelligens), och är tänkande varelser, om än kanske inte besjälade. De starkaste har förmågan att frammana fler av deras sort, vilka närmare liknar de som magiker använder till förmågor och intelligens.

De frammanade aspektvarelserna är lite annorlunda; de har sällan en mycket hög rang, och har skapats av en magiker genom att tvinga en del av aspekten att ta form i det som relaterar till den (månljus, jord, eld etc.). De har utvecklade instinkter och nästan intelligens, vilken härör från deras band med magikern, men inte förmågan att tänka som deras mäktigare kusiner. De former de tar är ofta människolika, då det är på det sättet en människa föreställer sig en tänkande, tjänande varelse (undantagen är salamandern och helionen, vilkas avvikande form härör ur människans vilja att relatera eld med drakar och solen med, tja, solen).

Så tror jag i alla fall att aspektvarelser härmed ska fungera i mitt Mundana :gremwink: En magiker som sedan har en helt annan syn på aspekterna kanske sedan frammanar en formlös "månljuslunion", men det är förmodligen sällsynt. Vi vill helt enkelt helst ha sakerna familiära, för annars är det obehagligt.

Förslag till olika useenden

*Undin: jättebläckfisk? Långa tentakler av vatten är nog mycket effektivt för att få tag i irriterande mål på stranden eller vid brunnskanten...
*Salamander: Varför får inte eldelementarer ha vingar? (man bör dock begränsa flygförmågan något om man kör på detta, en anfallande minidrakar av eld kan nog vara kanska häftigt). Sen kan ju en utflytande "vätska" av eld som förtär allt i sin väg vara en något skrämmande form hos en naturligt eldelementar.
*Golem: en klumpig, människoliknande form för att kunna ta sig fram på ett bra sig. Kan som sagt "rulla" fram över marken genom att låta mjukare jord utgöra underdelen och bära den framåt. Antaller med kraftiga slag från armarna, som mycket väl kan vara tre-fyra stycken, eller genom att gå/rulla på motståndaren i fråga.
*Sylf: denna ser man ju till en början knappt, så det är väl människolik eller formlös som gäller.
*Stellar och lunion: vilken form som helst som inte sabbar storleksbegränsningen. Dock finns det här ingen större vits med att ändra form om det inte handlar om räckvidd, då de ändå inte påverkar saker fysiskt. Stjärndrakar och månbläckfiskar, någon?
*Helion: som sagt, både den själv och människor förknippar den ju med något runt och brinnande (förmodligen för att den inte ska kunna förväxlas med salamandern), men om nu någon har en annan idé, så...

Fotnot: det om att kosmiska varelser inte kan påverka fysiskt härör ur slutsatser dragna ur texterna om dem. Jag ser dem som endast halvt materiella, och därmed oförmögna att förlytta objekt, medan de ändå är hindrade av dem. De kan kort sagt inte förmedla kraft till annat. Att de sedan går att skada beror på att attackerna destabiliserar deras fysiska fält och på sikt gör det omöjligt för dem att upprätthålla sin form, varpå de upplöses i det de är skapade av. Hur detta påverkar naturligt förekommande varelser... tja, de är ju sprungna ur aspektens förmåga att skapa något självt, så om deras form upplöses uppgår de återigen i sin aspekt och slutar existera. Som i hinduismen, när atman uppgår i brahman, ni vet?

Förresten, borde det inte heta "inhumanoida?" :gremwink:

Ceram

Hero
aspektvarelsernas utformning

Det finns ju även elemantarvandöda. Anledningen till att dessa uppfanns bör ha varit att tvinga in elementarvarelser i mer humanoida former. Idén att åkallade aspektvarelser kan bli mer humanoida än naturliga är vettig men bör begränsas för att motivera de vandödas existens.

Förslaget med undiner som en del av vattnet verkar bra. De bör dock kunna forma händer för att ta saker och rinna över marken för att flytta sig till andra vattensamlingar, för magikern är det förmodligen lättast att frakta undinen i en hink. Sylfer fungerar mer som en koncentrationspunkt för luften. De behöver inga fysiska drag eller armar då de kan lyfta saker med sina vindar. Alltså upplevs de mest som en pelare i luften vars storlek varierar med rang. Enda anledningen till att man ens ser den är det bråte som cirkulerar runt det man med lite god vilja kan kalla för sylfens kropp. En tromb är ju förståss en sylf med mycket hög rang.

Salamandrar är lite knepigare. Det nämns i nekromantboken att utforskare i underjorden brukar ha med sig eldgastar som vandrande facklor, varför tar de inte salamandrar som borde lysa mer? Förmodligen är det för att salamandrar kan brinna ut. De måste befinna sig där det finns något som sakta kan brinna och upprätthålla deras existens. Eftersom en salamander kan kontrollera sin eld är det fullt möjligt att ha den med på resor utan att elda upp hela skogen men den kan inte klara sig längre tider på bara stenunderlag eller där de pyrotropiska strömmarna i luften tar slut. Naturligt kan salamandrar alltså finnas där bränslet aldrig tar slut, där eld förekommer naturligt (så som vulkaner) eller där de försörjs av förhöjda magiska flöden.

Golem däremot anser jag behöver vara i relativt humanoid form (mest för att det förekommit magiker med golem som grovarbetare hos mig). De behöver alltså ben och armar för att kunna arbeta som en människa. Egentligen behövs inget huvud men för att kunna använda den vanliga träfftabellen kommer jag behålla huvudet. Anletsdragsaknar de givetvis men i övrigt får nog golem förhålla sig ganska klassiska.

De kosmiska varelserna har jag inte funnit någon idé att låta dem ha någon annan form än helionernas sfäriska. Jag tycker bilden i Ymirs inlägg var vettig men inga kosmiska varelser har hittills förekommit i mina kampanjer.

Sen borde det kanske vara möjligt att framkalla varelser från även grundkrafterna, en varelse av värme känns väldigt diffust men möjlig.

Regmolar

Swashbuckler
Re: aspektvarelsernas utformning

Det finns ju även elemantarvandöda. Anledningen till att dessa uppfanns bör ha varit att tvinga in elementarvarelser i mer humanoida former. Idén att åkallade aspektvarelser kan bli mer humanoida än naturliga är vettig men bör begränsas för att motivera de vandödas existens.
Påsteåndet om att elementarvandöda skulle skapats för att få mer människolika elementarvarelser känns ganska långsökt. Förklaringen är snarare att svårigheten till att skapa långvarigt existerande elementarer av någorlunda hög rang (man kan ju bara ha en provisorisk besvärjelse av samma sort igång åt gången, och att effekten Permanenta ökar filamentkostnaden och minskar därmed den möjliga rangen). Sedan har ju vissa av de elementarvandöda (efter vad jag minns) lite annorlunda förmågor. Det är helt enkelt på tok för jobbigt att skapa en större mängd aspektvarelser av vettig rang, speciellt om det inte är ens specialområde, och dessutom är det ju möjligt att "hyra in" andra magiker att frammana elementarvarelser åt en om man ska ha dem i vandöda (sedan är ju elementarvandöda mycket mer nekromantikerstil än elementarvarelser ^^).

Förslaget med undiner som en del av vattnet verkar bra. De bör dock kunna forma händer för att ta saker och rinna över marken för att flytta sig till andra vattensamlingar, för magikern är det förmodligen lättast att frakta undinen i en hink.
Lägg märke till att jag föreslog tentakler ("bläckfiskform") som effektivt greppsätt, och personligen kommer att hålla fast vid att det är magikerns psyke som ger den frammanade varelsen sin humanoida form (åtminstone i mitt Mundana och så länge ingen skickligt övertalar mig om motsatsen :gremwink:). Att bära undinen i en hink kan nog vara ganska svårt, då den enligt reglerna består av ca. Rang x 50 liter vatten...

Sylfer fungerar mer som en koncentrationspunkt för luften. De behöver inga fysiska drag eller armar då de kan lyfta saker med sina vindar. Alltså upplevs de mest som en pelare i luften vars storlek varierar med rang. Enda anledningen till att man ens ser den är det bråte som cirkulerar runt det man med lite god vilja kan kalla för sylfens kropp. En tromb är ju förståss en sylf med mycket hög rang
Mycket bra skrivet, även om jag gärna vill ha det så att man hos en frammanad sylf kan uttyda vagt mänskliga drag i luftflödet. Vad gäller tromben så får det stå för dig, då reglerna både liknar sylfen vid "en rökigt tromb" och säger att den drar upp motståndare i luften med "en kraftig tromb" och därmed enligt mig utesluter det. Att sylfer skapar tromber tycker jag personligen låter mycket bättre.

Salamandrar är lite knepigare. Det nämns i nekromantboken att utforskare i underjorden brukar ha med sig eldgastar som vandrande facklor, varför tar de inte salamandrar som borde lysa mer?
1: Det är förmodligen farligare att ramla in i en salamander, 2: de kanske inte kan frammana salamandrar själv, utan har hyrt tjänsten för att skapa en eldgast, 3: de är nekromantiker, 4: se mitt tidigare resonemang angående elementarvandöda, 5: de kan även tjäna som bärhjälp, 6: eldgastar är mer inne i nekromantikersocieteten :gremwink:

Tycker att det räcker.

Golem däremot anser jag behöver vara i relativt humanoid form (mest för att det förekommit magiker med golem som grovarbetare hos mig). De behöver alltså ben och armar för att kunna arbeta som en människa. Egentligen behövs inget huvud men för att kunna använda den vanliga träfftabellen kommer jag behålla huvudet. Anletsdragsaknar de givetvis men i övrigt får nog golem förhålla sig ganska klassiska.
Låter vettigt; jag kunde inte heller hitta någon snygg och fungerande jordelementarform som inte var humanoid. Jordtentakler, fybenta djur eller jätteormar tjänns helt enkelt för långsökt, på något sätt.

Sen borde det kanske vara möjligt att framkalla varelser från även grundkrafterna, en varelse av värme känns väldigt diffust men möjlig.
Varför inte? Eller så gör man som jag och kör på änglar istället :gremwink: (skippade biten om dem i EM; även om den låter trevligt så gillar jag nog min egen version mer ^^)

Så, det var mina åsikter igen. Hoppas jag inte låter för trångsynt, men nu har jag verkligen fastnat för den där förklaringen....

Ceram

Hero

Hur resonerar du kring elementarer och deras omgivning? Att skilja en undin som består av vatten från omkringvarande vatten känns mycket svårt. På samma sätt känns skillnanden mellan en sylf och de vindar den använder för att lyfta saker och rollpersoner svår att avgöra. En undin i en minskande källa borde krympa storleksmässigt även om de kan växa igen när det väl kommer mer vatten...

Varför inte? Eller så gör man som jag och kör på änglar istället (skippade biten om dem i EM; även om den låter trevligt så gillar jag nog min egen version mer ^^)
Änglar kanske borde vara teotropiska aspektvarelser? Demonernas fysiska form skulle kunna vara när de framkallar sig själva som daimotropiska elementavarelser. Ingen större idé att spekulera fören man bitit ihop och reviderat hela mundanas religionssystem kanske.

Regmolar

Swashbuckler

Hur resonerar du kring elementarer och deras omgivning? Att skilja en undin som består av vatten från omkringvarande vatten känns mycket svårt. (...) En undin i en minskande källa borde krympa storleksmässigt även om de kan växa igen när det väl kommer mer vatten...
Ser det inte som svårare än att skilja ut ett hydrotropiskt kongelat ur en balja vatten. Undinen är ju trots allt en magisk entitet, och inte bara ett par liter vatten som fått för sig att börja springa runt. Undinen förblir i grunden oberoende av vattnet så länge dess magiska fält är intakt (dvs. så länge besvärjelsen varar och den inte slås sönder, vilket då innebär att det magiska fältet inte klarar att hålla den samman längre). Undinen ser jag som separat från vattnet, även om det av naturliga skäl kan vara svårt att märka för en människa (om den inte kryper ut, dvs.).

På samma sätt känns skillnanden mellan en sylf och de vindar den använder för att lyfta saker och rollpersoner svår att avgöra.
Håller med: den praktiska skillnaden är i bästa (eller värsta?) fall obetydlig. Jag ville bara framföra regelbokens syn på saken.

Änglar kanske borde vara teotropiska aspektvarelser?
Nja, teotropi i större mängder lämnar jag nog åt gudarna. Jag satsar snarare på psykotropi och improviserat flumm om de magiska fältens uppbyggnad och funktion. Spelarna märker ändå inte skilnaden :gremwink:

Demonernas fysiska form skulle kunna vara när de framkallar sig själva som daimotropiska elementavarelser. Ingen större idé att spekulera fören man bitit ihop och reviderat hela mundanas religionssystem kanske.
Eller snarare tills man sett vad Demoner & Demonologi har att säga om saken :gremwink:

Och största problemet med religionsboken är enligt mig att den saknar hemlighetskapitel :gremsmile: