På det här forumet finns det massor av The Forge-anhängare, som gärna citerar "System Does Matter" och skapar spelsystem anpassade för en narrativ agenda.
Jag tänkte helt enkelt undersöka, huruvida det finns några regelsystem anpassade för en immersionistisk agenda. Och med "immersionism" menar jag då att målet med rollspel anses vara en fördjupad inlevelse i rollpersonen - att spelaren känner vad rollpersonen känner, tänkaer de tankar rollpersonen tänker, och så vidare. Berättelsen som sådan spelar i sammanhanget mindre roll, i centrum står karaktären, så att säga.
Jag är inte intresserad av att diskutera existensen av den immersionistiska agendan, jag är säker på att ni som läser detta vet vad jag snackar om.
Det jag frågade mig i en annan tråd, och av rent egenintresse är intresserad av, är: Finns det, och kan det finnas, regelsystem som främjar den immersionistiska agendan. Det går alldeles utmärkt att främja den narrativistiska agendan, det har vi sett i flera spel. Men går det att främja den immersionistiska?
Jag har ärligt talat ingen aning om hur det skulle gå till. Jag har alltid antagit att det bästa sättet för ett regelsystem att främja den immersionistiska agendan helt enkelt skulle vara att hålla sig ur vägen, att vara så borta och dolt som möjligt. Jag har dock börjat tvivla på den saken.
Anledningen till att jag lägger den här tråden här är att jag inte tror att det finns något regelsystem som gör det jag vill, utan mer eller mindre räknar med att behöva bygga systemet själv.
Men - vad säger ni?
Finns det sådana här regelsystem?
Kan det finnas?
Vilken sorts mekaniker skulle kunna främja den här agendan?
Alla ni System does matter-grabbar, upp till bevis.
Jag tänkte helt enkelt undersöka, huruvida det finns några regelsystem anpassade för en immersionistisk agenda. Och med "immersionism" menar jag då att målet med rollspel anses vara en fördjupad inlevelse i rollpersonen - att spelaren känner vad rollpersonen känner, tänkaer de tankar rollpersonen tänker, och så vidare. Berättelsen som sådan spelar i sammanhanget mindre roll, i centrum står karaktären, så att säga.
Jag är inte intresserad av att diskutera existensen av den immersionistiska agendan, jag är säker på att ni som läser detta vet vad jag snackar om.
Det jag frågade mig i en annan tråd, och av rent egenintresse är intresserad av, är: Finns det, och kan det finnas, regelsystem som främjar den immersionistiska agendan. Det går alldeles utmärkt att främja den narrativistiska agendan, det har vi sett i flera spel. Men går det att främja den immersionistiska?
Jag har ärligt talat ingen aning om hur det skulle gå till. Jag har alltid antagit att det bästa sättet för ett regelsystem att främja den immersionistiska agendan helt enkelt skulle vara att hålla sig ur vägen, att vara så borta och dolt som möjligt. Jag har dock börjat tvivla på den saken.
Anledningen till att jag lägger den här tråden här är att jag inte tror att det finns något regelsystem som gör det jag vill, utan mer eller mindre räknar med att behöva bygga systemet själv.
Men - vad säger ni?
Finns det sådana här regelsystem?
Kan det finnas?
Vilken sorts mekaniker skulle kunna främja den här agendan?
Alla ni System does matter-grabbar, upp till bevis.