Nekromanti Imperial scifi-rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag läser Stiftelseböckerna just nu. Ni vet, Asimov.

Och jag är rollspelsnörd... Så jag började fundera på vad det finns för rollspel som skulle kunna användas för kampanjer som liknar Stiftelseböckernas värld. Jag vet inte om det egentligen heter "imperial scifi", men jag tyckte om begreppet och använder det tills vidare.

Här är ungefär vad jag är ute efter:
- Uteslutande, eller iaf mest, människor/människoättlingar. Inte så mycket gummimasker eller för den delen paralell evolution.
- Blivande, blomstrande eller (helst) förfallande galaktiskt imperium.
- En om inte 100% vetenskaplig så åtminstone inte ljud-i-rymden-ovetenskaplig teknologinivå. Gärna teknologier som ligger bortom dagens, men en känsla av "det skulle kunna fungera".

Jag tänker mig att både Traveller och Diaspora bör kunna användas till det här, även om det jag läst om Travellers värld haft lite för många ickemänskliga/paralellmänskliga raser och sånt.

Vad finns det mer för spel? Och vad gör man i dem? Helst skulle jag ju vilja spela något i stil med Golan Trevizes äventyr i Edge of Fountation, eller så.

Storuggla

Champion
Hummm, det här blir svårt, den mesta scifin slänger in en kasse aliens eller pisoniker och hela klabbet.
Jag skulle kunna tänka mig 2300AD, om det kanske skulle passa. Visst, det finns aliens men de är inte mänskliga och kan enkelt ignoreras, hård scifi och med Frankrike som stormakt, skulle det passa?

Storuggla, bastilledagen på mars

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Jag läser Stiftelseböckerna just nu. Ni vet, Asimov.

Och jag är rollspelsnörd... Så jag började fundera på vad det finns för rollspel som skulle kunna användas för kampanjer som liknar Stiftelseböckernas värld. Jag vet inte om det egentligen heter "imperial scifi", men jag tyckte om begreppet och använder det tills vidare.

Här är ungefär vad jag är ute efter:
- Uteslutande, eller iaf mest, människor/människoättlingar. Inte så mycket gummimasker eller för den delen paralell evolution.
- Blivande, blomstrande eller (helst) förfallande galaktiskt imperium.
- En om inte 100% vetenskaplig så åtminstone inte ljud-i-rymden-ovetenskaplig teknologinivå. Gärna teknologier som ligger bortom dagens, men en känsla av "det skulle kunna fungera".

Jag tänker mig att både Traveller och Diaspora bör kunna användas till det här, även om det jag läst om Travellers värld haft lite för många ickemänskliga/paralellmänskliga raser och sånt.

Vad finns det mer för spel? Och vad gör man i dem? Helst skulle jag ju vilja spela något i stil med Golan Trevizes äventyr i Edge of Fountation, eller så.
2300AD fast utan aliens? Jag har aldrig spelat det, men folk säger att det är typ det du efterfrågar.

krank

Andy said:
Jag funderar på Ashen Stars även om jag vet ganska lite om det. det är Gumshoe system och det tror jag låter som ett bra system för det du vill uppleva. Tyvärr finns det aliens i den men kanske du kan bortse från dom.

http://www.pelgranepress.com/?p=2330

Det var mitt tips.
Ashen Stars äger jag; rymdstridssystemet är väldigt omständigt och långsamt har jag förstått men så mycket sånt skulle man ju inte hålla på med. Ashen Stars med moddad spelvärld skulle alltså säkert funka bra =)

krank

Storuggla said:
Hummm, det här blir svårt, den mesta scifin slänger in en kasse aliens eller pisoniker och hela klabbet.
Jag skulle kunna tänka mig 2300AD, om det kanske skulle passa. Visst, det finns aliens men de är inte mänskliga och kan enkelt ignoreras, hård scifi och med Frankrike som stormakt, skulle det passa?

Storuggla, bastilledagen på mars
Vad kan jag köpa för att läsa in mig på 2300AD?

Troberg

Sinister eater
Sök på Dune RPG på google, det har gjorts en packe mer eller mindre bra spel på det temat. Om inte annat så är det en skön värld att köra, bara plocka ett lämpligt system och improvisera.

krank

Teobald said:
Sök på Dune RPG på google, det har gjorts en packe mer eller mindre bra spel på det temat. Om inte annat så är det en skön värld att köra, bara plocka ett lämpligt system och improvisera.
Tja, jag kanske ska förtydliga att det nog är osannolikt att jag faktiskt kommer att spela något av spelen. jag vill mest veta vilka som finns, läsa dem, se vad som gjorts och om det är nåt man kan sno ifall man skulle vilja bygga ett själv.

NilsK

Ligist
Det finns två spel som specifikt gör imperial sf bra:

Traveller och Thousand Suns.

Traveller med The Third Imperium är den självklara kandidaten. Har allt du beskriver och finns i en bra utgåva av Mongoose. Dock att teknologinivån är ganska föråldrad då spelet skrevs på 70-talet men det är lite av charmen. Dessutom ser jag nu att du inte vill ha andra raser och då faller det ju lite då det finns både varg- och lejon-aliens...

Thousand Suns är skrivet av James "Grognardia" Maliszewski just som en hyllning till imperial sci-fi-genren och författare som Asimov, Pournelle, Alfred Bester osv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag grunnade lite på Dark Heresy (eller det besläktade Rogue Trader). Lite tungt med gummimasker kanske, och på det stora hela är det väl ett imperium som redan fallit sönder och håller på att byggas upp igen, så lite "post-barbaristadiet" i stifelsetermer. Hmm... det är svårt att dra en gräns, men å andra sidan så fanns det ingen riktigt tydlig gräns i stiftelsetrilogin heller.

Teknologinivån... tja, inte allt för orealistisk tycker jag. Det beror förvisso på hur man vill passa in warpen i det hela. Hela warpgrejen ställer väl kanske till med den största spliten mellan warhammer 40k och vad du är ute efter då den i princip drar in magi (och ännu mer gummimasker).

Tja, kanske inte alls vad du är ute efter, men jag har alltid gillat de stiftelseliknande bitarna av 40k och jag har kanske lite väl lätt att bortse från alla bitarna som är helt annorlunda.