Nekromanti Implements/Psion/Bard

anth

Vetefan
Halloj alla DnD4E-reglofiler - här kommer en hel bunt regelfrågor.

Implements
Mike Mearls skrev artikeln Powers, implements, Feats ... innan Essentials gavs ut:
"If you are proficient with an implement, you can use it with any of your implement powers. It doesn’t matter where that power comes from—a paragon path, a different class, a new build, whatever—you can use any implement that you’re proficient with to use your power."

Jag tolkar ovanstående som att man får blanda alla implements som man vill.

Ex:
Säg att man är Psion; då har man Orb/Staff som Implements.
Säg att man har Bardic Dilettante Multiclass Feat; då får man Wand som Implement.

Om jag har tolkat Mike Mearls rätt skulle man då få använda Psion Disciplines med Wand Implement.
Finns denna regel i någon regelbok?

Psion
I boken Psionic Power, sid 88, finns Psion Discipline 3: Psychic Anomaly.
Med den kan man skapa en "anomali" upp till 10 rutor bort bredvid en fiende/-er, effekten är:
"Opportunity Action, Melee 1, Trigger: An enemy start its turn in a square adjactent to the anomaly. Target: The triggering enemy."

Betyder "Opportunity Action" att en fiende kan undkomma genom att shifta eftersom det inte ger en opportunity attack?

Bard
PHB2, sid 196, Bardic Dilettante [Multiclass Bard] ... "Once per day you can use the Bard's Majestic Word Power."
Majestic Word finns i PHB2, sid 68.

Majestic Word är en Encounter Power, blir den en Daily Power med denna feat?
Får jag använda: "Special: you can use this power twice per encounter, but only once per round"?
Om så, ändras "twice per encounter" till "twice per day"?

Jarl

Hero
anth said:
Implements
Mike Mearls skrev artikeln Powers, implements, Feats ... innan Essentials gavs ut:
"If you are proficient with an implement, you can use it with any of your implement powers. It doesn’t matter where that power comes from—a paragon path, a different class, a new build, whatever—you can use any implement that you’re proficient with to use your power."

Jag tolkar ovanstående som att man får blanda alla implements som man vill.
Stämmer. Är du proficient med ett visst implement så får du använda det till vilka powers som helst som implement keyword.

anth said:
Psion
I boken Psionic Power, sid 88, finns Psion Discipline 3: Psychic Anomaly.
Med den kan man skapa en "anomali" upp till 10 rutor bort bredvid en fiende/-er, effekten är:
"Opportunity Action, Melee 1, Trigger: An enemy start its turn in a square adjactent to the anomaly. Target: The triggering enemy."

Betyder "Opportunity Action" att en fiende kan undkomma genom att shifta eftersom det inte ger en opportunity attack?
Nej. Du tänker på opportunity attack, vilket är en typ av Opportunity Action. Typen av handling specificeras eftersom man bara får ta en Opportunity Action per turn (en per varje stridandes turn dvs).

anth said:
Bard
PHB2, sid 196, Bardic Dilettante [Multiclass Bard] ... "Once per day you can use the Bard's Majestic Word Power."
Majestic Word finns i PHB2, sid 68.

Majestic Word är en Encounter Power, blir den en Daily Power med denna feat?
Får jag använda: "Special: you can use this power twice per encounter, but only once per round"?
Om så, ändras "twice per encounter" till "twice per day"?
Nej, den konverteras till en daily som får användas en gång per dag, inte mer.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
anth said:
Psion <div>I boken Psionic Power, sid 88, finns Psion Discipline 3: Psychic Anomaly. </div> <div>Med den kan man skapa en "anomali" upp till 10 rutor bort bredvid en fiende/-er, effekten är: </div> <div>"Opportunity Action, Melee 1, Trigger: An enemy start its turn in a square adjactent to the anomaly. Target: The triggering enemy." </div> <div>
</div> <div>Betyder "Opportunity Action" att en fiende kan undkomma genom att shifta eftersom det inte ger en opportunity attack?
</div> <div>
</div> <div>Nej. Fienden uppfyller powerns trigger bara genom att börja sin runda bredvid anomalin.
<div>
</div> <div>
anth said:
Bard </div> <div>PHB2, sid 196, Bardic Dilettante [Multiclass Bard] ... "Once per day you can use the Bard's Majestic Word Power."
Majestic Word finns i PHB2, sid 68. </div> <div>
</div> <div>Majestic Word är en Encounter Power, blir den en Daily Power med denna feat? </div> <div>Får jag använda: "Special: you can use this power twice per encounter, but only once per round"? </div> <div>Om så, ändras "twice per encounter" till "twice per day"?
</div> </div> <div>
</div> <div>Ja, den blir en daily power. Nej, du kan bara använda den en gång per dag. </div>