Nu har jag kikat och det är ett fiffigt sätt att få fram ett scenario på. Jag lirar det gärna någon gång, men det är inte riktigt vad jag söker. Jag vill helst att spelarna själva väljer vilka karaktärer som ska finnas med och vad de har för agendor, snarare än att få en slumpad karaktär. Typ:
1. Antal spelmöten
Bestäm antalet spelmöten scenariot/kampanjen ska pågå.
2. Huvudintrig
Välj en instabil händelse/vändpunkt/ett problem som scenariot ska kretsa kring.
a) En person saknas (död, kidnappad, flytt)
b) Befolka en stad (vampyrer flyttar in i en stad som inte har något vampyrsamhälle i dagsläget)
c) Yttre hot (Sabbat, varulvar, inkvisitionen, fristående gruppering)
d) Nytt styre (Ny primog, ny prins, ny sekt)
e) Mystisk händelse/mystiskt föremål (alla ur klan Ravnos dör, en antik sarkofag har skeppats till staden)
f)
g) Något annat
Välj eller slå på en slumptabell om gruppen inte kan enas om en intrig.
2. Scenariots intrig
Om det gäller en kampanj ska varje spelmöte utgöras av ett scenario med en separat intrig för varje spelmöte. Denna intrig ska höra samman med huvudintrigen. Kanske är den här punkten överflödig, för har gruppen valt hur många spelmöten kampanjen ska pågå så kommer kampanjen utvecklas ändå, men jag gillar tydliga avbrott, gärna genom att spela one-shots som binds samman med en huvudintrig som en röd tråd genom alla spelmötena. Varje spelmöte ska dock vara ett avslutat kapitel, samtidigt som det inte får avsluta hela kampanjen.
3. Karaktärer
Utifrån huvudintrigen och scenariointrigen skapar gruppen X antal karaktärer som står i fokus för scenariot. Det här steget är vad som förbryllar mig mest. Dels vet jag inte hur många karaktärer som är vettigt att ha (vet att Genesis har sagt att det alltid ska vara fem, men varför vet jag inte).
4. Relationer
Se till att alla karaktärer har relationer till så många som möjligt. Här behöver jag ha någon slags inspiration eller någon tabell att välja ifrån.
5. Rollpersoner
Varje spelare väljer en av dessa karaktärer att ha som rollperson.
6. Etablera första scenen
--------
Jag har funderat på att låta spelarna slå fram staden, typ:
Camarilla
Slå 1T10 per klan. Camarilla-klanerna får +2. Värdet är konfliktvärdet för att utmana klanen. Ingen SLP från den klanen kan ha högre värde än det värdet när det kommer till politiska maktkamper. Detta värde är ett mått på det inflytande och den makt klanen har i staden. 0 innebär att klanen inte finns representerad alls.
b) Varje spelare får i tur och ordning höja eller sänka ett klanvärde med 2. Det kan inte överstiga 9 och det kan inte understiga 0. Om modifikationen skulle innebära ett otillåtet värde avrundas det till 9 eller 0 (ex. Ventrue har klanvärde 8 efter tärningsslaget. En spelare vill höja det två steg. Klanvärdet höjs till 9). Spelaren ska sedan etablera någonting som förklarar den höjda/sänkta statusen.
Detta skulle vara intressant i en politisk kampanj och fungera som inspiration för intriger som spelarna kan utforska.