Rickard
Urverk speldesign
Jag vet inte var någonstans jag ska lägga detta inlägg, då jag i första hand eftersöker improvisationslekar som förekommer på teater. Debracy har snackat om att en övning innebär att man ständigt ska göra att den andre alltid överträffar sig själv (jag skulle vilja ha en bättre förklaring med lite exempel). Jag skulle kunna tänka mig att man kan köra Gloom-grejen att man ska försöka se så miserabel ut som möjligt medan man ställer andra i god dager.
<font size="3">Viskningsleken med charader</font size>
Egentligen så behöver inte det här vara verbala improvisationssaker, utan kan även vara charader och liknande. På en fest så delade vi in oss i två grupper, varav ena gruppen får snacka ihop sig om ett eller några ord som ska utföras med charader. Den andra gruppen får sedan stå på rad och den som är sist får reda på den andra gruppen har bestämt för ord.
Sedan knackar den personen på nästa persons axel och utför charader som ska föreställa det ordet. Man får ta hur god tid på sig som helst men ingen får säga något. Det här ska sedan gå igenom hela raden där en efter en visar sina charader för den som står framför. Den sista personen i ledet ska sedan gissa på vad det är för ord som den andra gruppen har hittat på. De bästa orden är de som gör att personerna får skämma ut sig lite (det är en festlek) och som kan genomföras. Att ha ord som "algoritm" eller "blå undervattensblommor" är rätt menlösa.
Exempel
(En) kåt hund som käkar på ett ben
(En) samuraj
Elvis Presley som cyklar
<font size="3">Flykt</font size>
En lek som jag har suttit och lekt flyktigt med handlar om att man är på ett ställe och ska försöka fly därifrån. Från början tänkte jag mig att man är två personer som i princip står och battlar. Den som först kommer på en flyktidé börjar och den andre får försöka hindra den första personen genom att hitta på varför dennes flyktidé inte fungerar. Kommer inte personen på något, så vinner den som kläckte den sista flyktplanen. Den som vinner får (antagligen välja en ny plats och) möta en ny person. Nackdelen kan vara att personerna, om de är kvicka i huvudet, kan säkert få stå där ett bra tag.
Ett alternativ är att man, istället för att vara två personer, är en hel grupp. Den som först kommer på tre flyktidéer (så att spelet kan ta slut) är den som vinner (såvida alla hela tiden lyckas förhindra hur personen flyr). Man kan ta initiativet genom att förhindra att någon annan flyr. Om säg exempelvis Rickard kommer på en flyktplan och Erik lyckas hindra honom, så får Erik komma med en egen beskrivning om hur han tänkte fly. Tanken är också att man ska få lite betänketid så att man hinner komma på ett hinder, typ 5-10 s.
Spelexempel
Två stycken ska fly från ett ställe och de två deltagarna får reda på att det är ett gammalt kråkslott.
(Rickard) Jag går ut genom dörren.
(Erik) Men dörren är låst. Däremot så finns det en lucka i dörren för djur. Den kryper jag ut igenom.
Fast utanför så står det en aggressiv hund. Jag testar den stora skorstenen. Den är stor nog för att krypa upp igenom.
Synd bara att spjället sitter stenhårt och inte går att rubba... etc
Platsförslag
× Ett gammalt kråkslott.
× En forskningsbas under vattnet.
× Ett karnevalståg där alla har diverse kostymer
× Övergiven fabrik.
× Madame Toussades kabinett om natten.
× Towern.
× Liseberg där allting har löpt amok.
× Cirkus Scott under själva showen.
× Zombieinfekterad galleria
× Systembolaget efter stänging
× Östtyskland via berlinmuren.
× Hundmatsfabrik
× Ett kraschlandat rymdskepp
/Han som spånade fram platsförslagen med en kompis, som gav förslaget att man kunde skriva dessa på kort som man kan dra fram (och det fräckaste vore nog om alla deltagare hittade på 1-2 platser som man kunde dra fram [och som eventuell lekledare sorterade ut])
<font size="3">Viskningsleken med charader</font size>
Egentligen så behöver inte det här vara verbala improvisationssaker, utan kan även vara charader och liknande. På en fest så delade vi in oss i två grupper, varav ena gruppen får snacka ihop sig om ett eller några ord som ska utföras med charader. Den andra gruppen får sedan stå på rad och den som är sist får reda på den andra gruppen har bestämt för ord.
Sedan knackar den personen på nästa persons axel och utför charader som ska föreställa det ordet. Man får ta hur god tid på sig som helst men ingen får säga något. Det här ska sedan gå igenom hela raden där en efter en visar sina charader för den som står framför. Den sista personen i ledet ska sedan gissa på vad det är för ord som den andra gruppen har hittat på. De bästa orden är de som gör att personerna får skämma ut sig lite (det är en festlek) och som kan genomföras. Att ha ord som "algoritm" eller "blå undervattensblommor" är rätt menlösa.
Exempel
(En) kåt hund som käkar på ett ben
(En) samuraj
Elvis Presley som cyklar
<font size="3">Flykt</font size>
En lek som jag har suttit och lekt flyktigt med handlar om att man är på ett ställe och ska försöka fly därifrån. Från början tänkte jag mig att man är två personer som i princip står och battlar. Den som först kommer på en flyktidé börjar och den andre får försöka hindra den första personen genom att hitta på varför dennes flyktidé inte fungerar. Kommer inte personen på något, så vinner den som kläckte den sista flyktplanen. Den som vinner får (antagligen välja en ny plats och) möta en ny person. Nackdelen kan vara att personerna, om de är kvicka i huvudet, kan säkert få stå där ett bra tag.
Ett alternativ är att man, istället för att vara två personer, är en hel grupp. Den som först kommer på tre flyktidéer (så att spelet kan ta slut) är den som vinner (såvida alla hela tiden lyckas förhindra hur personen flyr). Man kan ta initiativet genom att förhindra att någon annan flyr. Om säg exempelvis Rickard kommer på en flyktplan och Erik lyckas hindra honom, så får Erik komma med en egen beskrivning om hur han tänkte fly. Tanken är också att man ska få lite betänketid så att man hinner komma på ett hinder, typ 5-10 s.
Spelexempel
Två stycken ska fly från ett ställe och de två deltagarna får reda på att det är ett gammalt kråkslott.
(Rickard) Jag går ut genom dörren.
(Erik) Men dörren är låst. Däremot så finns det en lucka i dörren för djur. Den kryper jag ut igenom.
Fast utanför så står det en aggressiv hund. Jag testar den stora skorstenen. Den är stor nog för att krypa upp igenom.
Synd bara att spjället sitter stenhårt och inte går att rubba... etc
Platsförslag
× Ett gammalt kråkslott.
× En forskningsbas under vattnet.
× Ett karnevalståg där alla har diverse kostymer
× Övergiven fabrik.
× Madame Toussades kabinett om natten.
× Towern.
× Liseberg där allting har löpt amok.
× Cirkus Scott under själva showen.
× Zombieinfekterad galleria
× Systembolaget efter stänging
× Östtyskland via berlinmuren.
× Hundmatsfabrik
× Ett kraschlandat rymdskepp
/Han som spånade fram platsförslagen med en kompis, som gav förslaget att man kunde skriva dessa på kort som man kan dra fram (och det fräckaste vore nog om alla deltagare hittade på 1-2 platser som man kunde dra fram [och som eventuell lekledare sorterade ut])