Nekromanti Improviserad magi!!

Xepp

Veteran
Har en fråga om improviserad magi! De effekter man väver, försvinenr inte de så fort man vävt dem? Om man tex vill väva avstånd till en effekt. Hur blire då? Hörde något om "den tomma effekten". Vad är det??

// Sebbe

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Den tomma effekten.

Den tomma effekten är Krilles idé till lösningen på det problemet som du beskriver. Den tomma effekten, tillsammans med massa andra förslag på ändrade/extra regler finner du här.

/Naug

Krille

Super Moderator
"De effekter man väver, försvinenr inte de så fort man vävt dem? Om man tex vill väva avstånd till en effekt. Hur blire då? Hörde något om "den tomma effekten". Vad är det??"

Ska man tolka reglerna så gäller följande: om man väver till exempel Explosion så är den omedelbar och har räckvidd Beröring. Alltså exploderar något som trollkarlen rör vid omedelbart när man väver den. Om man däremot väver Avstånd först så modifierar den en annan effekt, men om det inte finns någon effekt att modifiera så får man problem.

Det finns två lösningar. Den ena är att Avstånd modifierar en annan senare effekt. Den andra lösningen är den tomma effekten, som är ett inofficiellt tillägg som åtgärdar just det problemet.

Baron Marak

Swordsman
Rent så här apropå magi...

Eftersom drakar varit på tapeten ett antal gånger och improviserad magi nämns här så fick jag just ett hårt slag av en tanke.

Enligt flätprincipen så "flätar" även drakar sin magi då de ska använda den. Innebär detta att de använder en form av "naturliga besvärjelser" som ligger mitt emellan improviserad magi och formaliserad magi?
Att de utnyttjar filamentens krökningar för att få den böj som annars fås genom att böja det magiska fältet eller hur man nu gör. De har kunskapen att utnyttja det som finns inbakat i naturen eftersom de har varit med så pass länge och vet nog mycket för att låta naturen göra det mesta åt dem utan att de behöver tänka alltför mycket.
Kanske jag som spelare inte borde få veta. Men någon SL kanske är intresserad och jag var sugen på att skriva ned tanken hursomhelst.
Tack för ordet! Cirkulera!

Xepp

Veteran
Re: Rent så här apropå magi...

Förstår itne riktigt vad du menar. Naturliga besvärjelser?? vad är det?
:gremconfused:
// Sebbe

Baron Marak

Swordsman
Re: Rent så här apropå magi...

Istället för något du kommit på så finns den där med hjälp av naturens rörelser och responser.
Kanske förvirrar nya användare av Eon och dess magisystem?
Dessa är antagligen icke-existerande men en teori iaf. Och sådant finns det gott om plats för i magisystemet.

Sabelkatten

Swordsman
Man kan ju också...

Tolka reglerna som det står, nämligen att besvärjelsen är färdig först när magikern säger det.

Problemet med alla varianter (inklusive den i regelboken) är att improviserad magi antingen kan bli väldigt bra, eller väldigt dålig.

Standard: Alstra och väv varje effekt tills du är nöjd med kombinationen du åstadkommit.
PLUS: lätt att använda.
MINUS: bra magiker kan lätt kasta besvärjelser på 8-9 magnituder (även om det tar 6-8 rundor).

Tomma effekten: Väv en ataxatropieffekt av magnitud n och följ sedan standardreglerna, med tillägget att det totala antalet magnituder inte kan vara högre än n.
PLUS: Begränsar improviserad magi så att den inte kan bli mäktigare än formaliserad magi.
MINUS: Alla extemporörer (improvisationsmagiker) måste vara experter på ataxatropi - det går inte att skapa en fototropiker specialicerad på improvisation t.ex. Svårighetsgraden på improviserad magi öker också väldigt mycket.

Fundering på annan lösning: Som standardmetoden, men för varje färdigvävd effekt magikern "håller i handen" så blir alla slag mot mystiska färdigheter en nivå svårare.
PLUS: Ganska lätt att använda, begränsar improviserad magi så att den bara kan bli marginellt mäktigare än formaliserad magi.
MINUS: Konstiga effekter på besvärjelser som måste innehålla flera effekter av samma magnitud (t.ex. en "personlig" effekt med Beröring och Avstånd"). Bra planering kan negera en del av begrännsningen och tillåta mäktiga effekter.

/Henrik

Krille

Super Moderator
Re: Man kan ju också...

"Tolka reglerna som det står, nämligen att besvärjelsen är färdig först när magikern säger det."

Följande står att läsa vid Väva effekt (sidan 45 i Mystik&Magi):
För att lyckas väva effekten krävs ett slag mot färdigheten Besvärjelse. [...] Om färdighetsslaget lyckas så aktiveras effekten. Spelledaren måste i detta fall avgöra exakt hur den nya effekten manifesterar sig (eller förändrar de redan vävda effekterna).
Sidan 46, under Spelledarens tolkning:
Då flera effekter ingår i en improviserad besvärjelse så kommer varje färdigställd effekt att börja verka så fort den är färdigställd.
Det vill säga, reglerna är faktiskt rätt entydiga på att effekter börjar verka med en gång, även om besvärjelsen inte är färdig. Vidare upptäckte jag just följande intressanta grej på sidan 47, under Varaktighet:
Observera att det inte går att kombinera momentana effekter i improviserade besvärjelser - varje momentan effekt verkar för sig.

Sabelkatten

Swordsman
Re: Man kan ju också...

Det vill säga, reglerna är faktiskt rätt entydiga på att effekter börjar verka med en gång, även om besvärjelsen inte är färdig. Vidare upptäckte jag just följande intressanta grej på sidan 47, under Varaktighet:

Hmm... Det där hade jag missat fullständigt. Den här För att lyckas väva effekten krävs ett slag mot färdigheten Besvärjelse. [...] Om färdighetsslaget lyckas så aktiveras effekten. Spelledaren måste i detta fall avgöra exakt hur den nya effekten manifesterar sig (eller förändrar de redan vävda effekterna). och den här biten Då flera effekter ingår i en improviserad besvärjelse så kommer varje färdigställd effekt att börja verka så fort den är färdigställd. ignorerade jag eftersom det blir helt absurda resultat av dem.

/Henrik