Nekromanti improviserad magi

Lord decado

Veteran
All improvicerad magi har en tendens att dra ut på speltiden, "hur svårt blir det om jag vill..." "kan jag bränna upp honom med..." Själv föredrar jag förberedda besvärjelser allt annat blir en aning svårt speciellt om man är ny som magiker.

" Bow before me! ...and pray i'm not hungry"

Jaha

Och poängen med inlägget är...? Rekommenderar du andra att göra likadant eller? I så fall tack så mycket (kiitos, kiitos) men ingen i min spelgrupp använder sig av improviserad magi :gremblush:. Men att förbjuda improvisation förstör väl en del av Eons magiregler, eller? Dessutom skulle man väl bli tvungen att göra förändringar i magiteorin för att allt skulle vara sammanhängande.

Denna gång pallar jag inte översätta allt på finska, så ni får nöja er med den svenska versionen :gremgrin:. Dessutom är min finska något rostig.

Mvh Victor Palm...

...Som inte menar att vara otrevlig i sitt inlägg även om det kan tolkas så.

Hanoi

Veteran
jahahaha kad rolikt!!! selveste plekar i dore sa du. fat en änte sa dorde en makiker sa barala improsade! tet tok ut paa titen!!

Arvid

Warrior
All improvicerad magi har en tendens att dra ut på speltiden, "hur svårt blir det om jag vill..." "kan jag bränna upp honom med..." Själv föredrar jag förberedda besvärjelser allt annat blir en aning svårt speciellt om man är ny som magiker.

Prata med spelarna innan och säg att om de använder improviserad magi så måste de liksom andra handlingar agera snabbt om de är under stress (typ strid). Alltså blir improviserad magi betydligt sämre om du inte kan reglerna. Så säg att de får ta och lära sig magireglerna. En som spelar en krigare måste lära sig stridsreglerna, så det är väl bara att tillämpa samma sak på magikerna.

Krille

Super Moderator
"All improvicerad magi har en tendens att dra ut på speltiden, "hur svårt blir det om jag vill..." "kan jag bränna upp honom med..." Själv föredrar jag förberedda besvärjelser allt annat blir en aning svårt speciellt om man är ny som magiker."

Helt rätt. Vill en ny magiker juckla med magi så låt honom börja med vanliga besvärjelser. Låt honom sedan läsa effektlistan i Mystik&Magi själv och själv räkna fram sina besvärjelser.

Själv kör jag med en kul princip: vill någon improvisera en besvärjelse så får han räkna fram den i realtid medan spelet i övrigt pågår som vanligt. Med andra ord, vi väntar inte på magikern. Kommer inte han ihåg sina effekter så får han stå och tänka medan alla andra gör något.

Warth

Veteran
Improviserad magi bör tillåtas. Varför skulle den inte tillåtas? Däremot, tycker jag att det är fel om vederbörande spelare ska slöa ner strider och dylikt med frågor om hur svår en improviserad effekt är att väva... Sätt press på spelarna, se till att de kan magireglerna innan de spelar en magiker. Rent regeltekniskt är det ju oerhört mycket svårare att väva en improviserad effekt i jämförelse med en formaliserad.

Eller nåt... :gremlaugh:

carmon

Veteran
Re: Jaha

Jag anser att spelaren skriver en liten lapp till SL:
Jag tänker kasta "Ta-bort-luften-runt-huvudet-på-Vrakhen" besvärjelsen.

Sl skriver snabbt som tusan:
det kräver 5 filament av Pneumotropi och 2 besv + ständig konc.

Eller något sedan så börjar magikern..
Fråga lite oklart här, tar varje alstring,transformering,besv/ritual en runda ??

Zalpurgius

Veteran

Att skriva lappar kan vara nödvändigt, men tok för jobbigt att svara på. Särskilt när spelarna skickar flertalet under en strid.

carmon

Veteran

hehe, jupp.
Men ack så nödvändigt då man skall kasta besv.
Andra spelare vill inte höra när man tänker ut besv.
Så de får antingen hålla för öronen eller se att jag skickar lapp.
Hålla för öronen är lite jobbit i längden..

Zug209_ivenhoe

Warrior
Improviserade besvärjelser är bra på sitt sätt,man improviserar fram dom, mycket bra ifall man kan en effekt (Tex, bränna tirak) men ingen besvärjelse med med den effekten. När sen ett dussin tiraker hoppar fram kan effekten komma väl till pass,iof. är magikern körd vilket fall som helst.

Phelan

Hero
Det är mycket om improviserade besvärjelser just i strid i den här tråden. Är det inte så att med tanke på den extra tid som improviserade besvärjelser tar är mitt under en strid INTE det bästa tillfället att börja improvisera (om man inte står bakom en väldigt stabil sköldmur)?

Däremot kan improviserad magi definitivt komma till sin rätt i andra situationer. I de fallen är det kanske inte jätteviktigt att det går snabbt och då gör det inte så mycket om det tar lite tid.

Mvh / Phelan

Lord decado

Veteran
Re:poängen om??

OM hur man hanterar improviserad magi bland spelare för att det ska ta så lite tid som möjligt

carmon

Veteran
Re:poängen om??

Höfta lite..
Bestäm: Du slår obxt6 för alstra, du slår obxt6 för besv osv. Du gör obxt6 i skada..
Går fort och man fårt ett vansinnigt flytt på striden =)