Re: Original ADnD => ADnD 2nd ed.
Jag har lite svårt att förstå varför just lönnmördarna måste försvinna. Kan man verkligen utradera en hel yrkesgrupp på det viset?
Just hoppet från 1st till 2nd färgades mycket av, som Staffan skrev, politisk korrekthet:
Djävlar, Demoner, Daemoner osv försvann - till de flesta spelares förtret.
Lönnmördare, Barbarer, Riddare, Munkar, Akrobater och Psykiska krafter försvann också - till de flesta spelares förtret.
De flesta kom tillbaka efter ett par år, förklädda under andra namn.
Demonerna blev Tanaari, Djävlarna blev Batezu, Daemonerna blev Yugoloth. Även de yttre planen bytte namn i samma veva, så de nio helvetena där djävlarna härskade blev Bator där Batezu härskade - men en Pit Fiend var fortfarande en Pit Fiend och därmed lika djävulsk oavsett vilken version man hade.
Jag har inget minne att härskarna över de lägre planen fick komma tillbaka under 2nd edition (Orcus, Asmodeus och grabbarna) - men jag tröttnade på ADnD2E efter Spelljammer så jag har ett svart hål i DnD-historien där.
När det gällde klasserna så förklarades Akrobaten, Barbaren och Riddaren bort med förklaringen att de aldrig tillhört grundklasserna, utan mer hade varit tillbehör.
Munken förklarades bort med att den inte var västerländsk och Oriental Adventures var ju nedlagt under 2nd ed.
Lönnmördarens försvinnande hade faktiskt en förklaring som jag köpte. Lönnmördare är inte en class, utan en attityd - vilken class som helst kan bli lönnmördare förutsatt att rollpersonen är skrupelfri nog att ta betalt för att ha ihjäl andra människor.
När det gällde Psykiska krafters försvinnande så har jag för mig att man skyllde på tumultet bland gudarna. Det fanns helt enkelt ingen gud som ansvarade för Psionics längre och vips blev alla av med sina psykiska krafter från ena dagen till den andra.