Jag ska spelleda In Nomine i morgon. Jisses, vad länge sedan det var jag tittade på det här spelet.
När jag läser igenom det så får jag nog säga att jag fortfarande gillar det. Älskar superiors och choir/bands, av samma anledning som jag älskar de olika vampyrklanerna i Vampire och de olika megakorporationerna i Mutant Chronicles; det är asenkelt att komma igång och skapa en rollperson eftersom det finns så enkla krokar att hänga upp den på. Saker att ha åsikter om.
Regelsystemet... Nästan hela regelsystemet är enkelt och strömlinjeformat. Spendera 9 forces, lägg ut 4xForces på dina characteristics, plocka åt dig dina gratisgrejer... och sen blir det lite mer. Sånger funkar ju, men skills? Det känns som att de plockat skills från ett helt annat, mer simulationistiskt, system. De påstår att man bara köper ett fåtal skills, men i praktiken måste man ju hålla reda på hur mycket man har i ALLA - eftersom alla har en jäkla "default" på nånstans mellan -1 och -3. Det fåniga är dessutom att man inte köper upp från default utan från 0, så får 1 poäng kan du gå från -3 till 1.
Jag funderar på att lösa det på enklast möjliga sätt: Genom att ignorera defaults. Säga att alla skills defaultar på 0. Har du inte en skill som passar? Grattis, då har du din characteristic rakt av.
Någon som spelat In Nomine, som har en åsikt om det här?
När jag läser igenom det så får jag nog säga att jag fortfarande gillar det. Älskar superiors och choir/bands, av samma anledning som jag älskar de olika vampyrklanerna i Vampire och de olika megakorporationerna i Mutant Chronicles; det är asenkelt att komma igång och skapa en rollperson eftersom det finns så enkla krokar att hänga upp den på. Saker att ha åsikter om.
Regelsystemet... Nästan hela regelsystemet är enkelt och strömlinjeformat. Spendera 9 forces, lägg ut 4xForces på dina characteristics, plocka åt dig dina gratisgrejer... och sen blir det lite mer. Sånger funkar ju, men skills? Det känns som att de plockat skills från ett helt annat, mer simulationistiskt, system. De påstår att man bara köper ett fåtal skills, men i praktiken måste man ju hålla reda på hur mycket man har i ALLA - eftersom alla har en jäkla "default" på nånstans mellan -1 och -3. Det fåniga är dessutom att man inte köper upp från default utan från 0, så får 1 poäng kan du gå från -3 till 1.
Jag funderar på att lösa det på enklast möjliga sätt: Genom att ignorera defaults. Säga att alla skills defaultar på 0. Har du inte en skill som passar? Grattis, då har du din characteristic rakt av.
Någon som spelat In Nomine, som har en åsikt om det här?