Jag vet att jag redan har en tråd i rollspelsforumet, men det var egentligen mer tänkt som en "reaktionstråd" från faktiskt spelande. Sen började det bli för mycket makande, och då passar det ju bättre här.
Jag har börjat jobba på ett husregelsystem till In Nomine från 1997. Tanken är att slimma ner sånt jag upplevt som krångligt, lösa sånt jag tycker känns trasigt (skadorna wtf, striderna lär ju ta FÖR EVIGT) och så vidare. Ni vet, som det brukar vara när man husreglar.
Jag har börjat sammanfatta här först och främst. Någon form av grundregler först, sedan tänkte jag ge mig på att modda lite superiors och bands/choirs för att få lite mer dynamik och spelbarhet.
Det jag hittat på nyss är framför allt skadesystemet. Såhär tänker jag:
Man har en vessel, alltså en kropp, med nivån 0-6. Man har Strength 1-12. Och så har man Corporeal forces 1-6.
Jag tänker mig att man har en tredelad rad med cirklar, där den första delen är hur många corporeal forces man har, den andra är hur tålig vessel man har, den tredje är hur stark man är.
Exempel: 4 Corporeal Forces, Strength 6, Vessel lvl 2:
○○○○|○○○|○○
När man tar skada kryssar man från höger.
När den FÖRSTA gruppen (den längst åt höger) nått 0 är kroppen trasig. Det är bara styrka och jävlaranamma som håller en på fötter.
När den ANDRA gruppen nått 0 är det bara jävlaranamma kvar.
När den TREDJE gruppen nått 0 är man helt utslagen.
Den första och den andra gruppen kan läkas som en vanlig människa läker.
Den tredje gruppen, den som baserar sig på corporeal forces, läker inte alls om man inte gör något. Det man kan göra är dels att spendera Essence (3/poäng) och dels offra corporeal forces permanent (då räknas längden om, men gruppen helas totalt).
Får man slut på corporeal forces, ja då är man död och åker tillbaks till himlen/helvetet.
Tanken jag har med detta är dels att göra striderna lite kortare och farligare, och dels tvinga fram lite val: Ska jag fortsätta envisas eller "stay down" och vänta på att kroppen knyter ihop sig? Har jag essence att bränna på den här sången, eller ska jag spara poäng för att eventuellt kunna slippa spendera en Force permanennt senare? Beslut som jag tänker mig att rollpersonen faktiskt kan ta.
Jag har börjat jobba på ett husregelsystem till In Nomine från 1997. Tanken är att slimma ner sånt jag upplevt som krångligt, lösa sånt jag tycker känns trasigt (skadorna wtf, striderna lär ju ta FÖR EVIGT) och så vidare. Ni vet, som det brukar vara när man husreglar.
Jag har börjat sammanfatta här först och främst. Någon form av grundregler först, sedan tänkte jag ge mig på att modda lite superiors och bands/choirs för att få lite mer dynamik och spelbarhet.
Det jag hittat på nyss är framför allt skadesystemet. Såhär tänker jag:
Man har en vessel, alltså en kropp, med nivån 0-6. Man har Strength 1-12. Och så har man Corporeal forces 1-6.
Jag tänker mig att man har en tredelad rad med cirklar, där den första delen är hur många corporeal forces man har, den andra är hur tålig vessel man har, den tredje är hur stark man är.
Exempel: 4 Corporeal Forces, Strength 6, Vessel lvl 2:
○○○○|○○○|○○
När man tar skada kryssar man från höger.
När den FÖRSTA gruppen (den längst åt höger) nått 0 är kroppen trasig. Det är bara styrka och jävlaranamma som håller en på fötter.
När den ANDRA gruppen nått 0 är det bara jävlaranamma kvar.
När den TREDJE gruppen nått 0 är man helt utslagen.
Den första och den andra gruppen kan läkas som en vanlig människa läker.
Den tredje gruppen, den som baserar sig på corporeal forces, läker inte alls om man inte gör något. Det man kan göra är dels att spendera Essence (3/poäng) och dels offra corporeal forces permanent (då räknas längden om, men gruppen helas totalt).
Får man slut på corporeal forces, ja då är man död och åker tillbaks till himlen/helvetet.
Tanken jag har med detta är dels att göra striderna lite kortare och farligare, och dels tvinga fram lite val: Ska jag fortsätta envisas eller "stay down" och vänta på att kroppen knyter ihop sig? Har jag essence att bränna på den här sången, eller ska jag spara poäng för att eventuellt kunna slippa spendera en Force permanennt senare? Beslut som jag tänker mig att rollpersonen faktiskt kan ta.