Nekromanti [In Nomine] - husregelsystemet Magna Veritas

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet att jag redan har en tråd i rollspelsforumet, men det var egentligen mer tänkt som en "reaktionstråd" från faktiskt spelande. Sen började det bli för mycket makande, och då passar det ju bättre här.

Jag har börjat jobba på ett husregelsystem till In Nomine från 1997. Tanken är att slimma ner sånt jag upplevt som krångligt, lösa sånt jag tycker känns trasigt (skadorna wtf, striderna lär ju ta FÖR EVIGT) och så vidare. Ni vet, som det brukar vara när man husreglar.

Jag har börjat sammanfatta här först och främst. Någon form av grundregler först, sedan tänkte jag ge mig på att modda lite superiors och bands/choirs för att få lite mer dynamik och spelbarhet.

Det jag hittat på nyss är framför allt skadesystemet. Såhär tänker jag:

Man har en vessel, alltså en kropp, med nivån 0-6. Man har Strength 1-12. Och så har man Corporeal forces 1-6.

Jag tänker mig att man har en tredelad rad med cirklar, där den första delen är hur många corporeal forces man har, den andra är hur tålig vessel man har, den tredje är hur stark man är.

Exempel: 4 Corporeal Forces, Strength 6, Vessel lvl 2:
○○○○|○○○|○○

När man tar skada kryssar man från höger.
När den FÖRSTA gruppen (den längst åt höger) nått 0 är kroppen trasig. Det är bara styrka och jävlaranamma som håller en på fötter.
När den ANDRA gruppen nått 0 är det bara jävlaranamma kvar.
När den TREDJE gruppen nått 0 är man helt utslagen.

Den första och den andra gruppen kan läkas som en vanlig människa läker.

Den tredje gruppen, den som baserar sig på corporeal forces, läker inte alls om man inte gör något. Det man kan göra är dels att spendera Essence (3/poäng) och dels offra corporeal forces permanent (då räknas längden om, men gruppen helas totalt).

Får man slut på corporeal forces, ja då är man död och åker tillbaks till himlen/helvetet.

Tanken jag har med detta är dels att göra striderna lite kortare och farligare, och dels tvinga fram lite val: Ska jag fortsätta envisas eller "stay down" och vänta på att kroppen knyter ihop sig? Har jag essence att bränna på den här sången, eller ska jag spara poäng för att eventuellt kunna slippa spendera en Force permanennt senare? Beslut som jag tänker mig att rollpersonen faktiskt kan ta.

krank

Några vapenskador:

En fet pickadoll kan tänkas göra 1t6+3 i däng, ett avsågat hagelgevär 1t6+6. Spelets fetaste bösse är en M16 som ger 1t6+8. En schysst träff med den kan göra livet surt även för riktigt hårda typer.

Och så kan man få minus 1t6 om motståndaren dodgar.

Jag utesluter inte att jag kan komma att minska bössornas effektivitet.

Ormiss

Veteran
En grej som jag tycker borde få stort utrymme i reglerna och därigenom i spel är att "pröjsa essens <> grejer för att få tillbaka essens" borde bli centralt. Jag tror det blir riktigt kul om mycket man vill åstadkomma i form av mål och så vidare kräver att man offrar (eller SATSAR dvs gamblar) essens, så att man blir av med dem. Och sedan tvingas man göra sköna grejer för att få tillbaka essens, saker som gör att man hamnar i roliga situationer.

Lite osammanhängande tankar från mig och hittills är det väldigt tidigt för mig att säga hur det faktiskt kommer spela ut i längden men om jag minns rätt så spenderade ingen spelare essens när vi sist spelade eller hur?

Zimith_UBBT

Warrior
Efter en ytlig genomläsning ser det kanoners ut, tycker jag.

När man tar skada kryssar man från höger.
När den FÖRSTA gruppen (den längst åt höger) nått 0 är kroppen trasig. Det är bara styrka och jävlaranamma som håller en på fötter.
När den ANDRA gruppen nått 0 är det bara jävlaranamma kvar.
När den TREDJE gruppen nått 0 är man helt utslagen.
Gillar det här särskilt. Sr väldigt enkelt och trovärdigt ut.

Blir det inte lite konstigt att man använder både corporeal forces och str? Str är ju härlett från corporeal forces. Då får man dubbelbonus, om man har hög CF, liksom. Bibehåller man inte problemet att skillnaden mellan dem med hög/låg CF blir jättestor, precis som förut.

krank

Zimith said:
Blir det inte lite konstigt att man använder både corporeal forces och str? Str är ju härlett från corporeal forces. Då får man dubbelbonus, om man har hög CF, liksom. Bibehåller man inte problemet att skillnaden mellan dem med hög/låg CF blir jättestor, precis som förut.
Mja, man kan ju ha hög Agility istället för hög Strength... Men du har en poäng. Fast å andra sidan tycker jag nog att det bör vara en ordentligt poäng med att satsa på tålighet också, att man får något för poängen s a s.

Sedan blir skillnaden inte ens i närheten av lika stor nu när vi inte multiplicerar =)