Nekromanti In Nomine: Reaktioner och husregler

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
from said:
De får gratis vessel-0's
Står det någonstans i grundboken? Jag har läst alla texter kring kyroptates och shedim jag kunnat, men inte hittat något om det. Det står bara att de inte kan köpa vessels, ingenting annat.

Jag säger inte att det är en dålig lösning, men jag hittade inget i grundboken, den reviderade grundboken, infernal/celestial player's guide eller någon errata/faq.

from said:
Och de kan aldrig ha Vessels av högre level än 0.
Som sagt, var står det? Jag läser gärna mer om saken, men jag har inte hittat det där någonstans alls.

Arfert

Facit
krank said:
Arfert said:
Vad förväntar du dig av ett franskt spel? Logik? :gremwink: :gremwink:
Amerikanskt - Steve Jackson Games gjorde om spelet en del, vad jag vet. Fast jag kan ha fel, har inte läst originalet...
Har ingen aning om hur det franska originalet var, har bara läst på engelska. Men hursomhelst, det var bara ett skämt. Om det har ett korn av sanning vet jag inte.

krank

Inatt drömde jag att In Nomine hade ett tröskelsystem för skada. Typ att man har "lätt skada 5" och "svår skada 10" och så får man en 7:a så får man en "lätt skada". Jag har ju ett sånt system i More than Human, som borde kunna anpassas.

Fördelar:
- Slipper räkna minus för att se när nån dör (negativa HP är skit).
- Slipper subtraktion när man drar av HP.
- Kan fortfarande göras kompatibelt med existerande system.

Nackdelar:
- Kan finnas specialregler som går sönder.

Ska nog göra en totalöversikt. Försöka bygga ett system löst baserat på det existerande, behålla d666:an och corporeal/ethereal/celestial... Hm. Kan vara ett trevligt början-på-sommarensidoprojekt kanske...

Zimith_UBBT

Warrior
Hur speglar då systemet mer/mindre tåliga karaktärer? Är det som KULT att man tål flera lätta sår etc?

För mig verkar det enklast (kanske inte mest optimalt) att behålla skadesystemet men gimpa hit points genon att använda addition istället för multiplikation. Nackdelen är eventuellt (jag har inte räknat på det) att spannet mellan väldigt bra corporeal och väldigt dålig (tänk Zafanti och Stolps gubbe) blir för stort.

Hur tänker du - reparera systemet så det blir ok, eller buygga ett bra system?

krank

Zimith said:
Hur speglar då systemet mer/mindre tåliga karaktärer? Är det som KULT att man tål flera lätta sår etc?
Jag tänker mig främst att man har olika nivåer (jag har lätta skador 7, du har 12). Kanske begränsad kumulativitet, dvs att en skada kan "växa" typ max ett steg (har du redan en lätt och får en lätt till så får du en av nästa steg, men en tredje lätt blir inte en två steg högre).

Så nej, inte riktigt som KULT. Jag gillar inte det där sammansmältandet riktigt.

Zimith said:
För mig verkar det enklast (kanske inte mest optimalt) att behålla skadesystemet men gimpa hit points genon att använda addition istället för multiplikation. Nackdelen är eventuellt (jag har inte räknat på det) att spannet mellan väldigt bra corporeal och väldigt dålig (tänk Zafanti och Stolps gubbe) blir för stort.

Hur tänker du - reparera systemet så det blir ok, eller buygga ett bra system?
Jag vet inte. Det beror på. Jag tycker att vår uppsättning husregler "funkar" men jag blir sugen på att försöka göra något som faktiskt funkar bra. Är ju en obotlig hemmapulare...

Ormiss

Veteran
Den nya skills-listan gillar jag! Den känns lagom lång. En sak som störde mig (eller gjorde mig besviken) när jag skulle skapa min karaktär var att Knowledge och Language båda är "instance based" skills d.v.s. du väljer t.ex. Knowledge (Equine Anatomy in Ponies) och lägger 3 poäng på det, eller Language (Portuguese) och 4 poäng på det. Jag skulle hellre se att man abstraherar dessa till allmänna "kunskap om allt" och "språk allmänt". Visst är det ologiskt men med tanke på att man spelar änglar eller demoner med övernaturliga krafter tycker jag inte det skadar balansen direkt. Jag kan betala 3 poäng för att bli medelbra i finska, eller så betalar jag 3 poäng för att kunna läka skador genom övernaturlig sång. :gremtongue: Så ett förslag skulle vara att t.ex. Language skulle ge dig ett (ellet t.o.m. fler än ett) språk per poäng. Och "knowledge" skulle vara allmän kunskap som t.ex. historia och geografi som en normal person (eller odödlig demon) skulle kunna tänkas kunna. Dock ej naturvetenskap och andra ämnen som ingår i andra existerande skills.

Jag håller med om att de demoner som har proaktiva mål är klart roligare. Beleth som är "min" furstinna har ju som du nämnde "take demonic form on Earth" för att få dissonans. Jag fattar dessutom inte alls vad de syftar på med beskrivningen som lyder ungefär "Agents of Beleth are classic demons of Hell. They gain dissonance by taking their demonic form on Earth. Unlike servants of (namn på fjädertönt) they can use songs without gaining dissonance." Om jag nu är en "classic demon of hell" borde inte jag vilja skrämma skiten ur folk med min demonform då och då? Som spelare vill jag väl generellt sett inte ha dissonans eller hur? Eller tänker jag helt fel? Beleths "gain essence"-mojang är "spend 6 hours in Beleth's realm" d.v.s. inne i mardrömarnas värld när man sover, vilket är rätt trist jämfört med t.ex. "use your demonic form to scare the bejeezus out of a human."

I övrigt tyckte jag det var riktigt kul att spela Balseraph. Nästa gång ska jag försöka vara mer aktiv med att använda mina lögner inte endast för att sko mig själv utan även för att förstöra människors liv. :gremsmile:

Andreas

Veteran
Ormiss, jag tror nog allt att den där piloten du snodde allt av kan ha råkat i lite trubbel ändå, han hade trots allt bråttom någonstans.. och tänk på alla passagerarna vars flygplan blev försenade när piloten aldrig dök upp! Du orsakade helt klart en massa ångest där, klassisk Crawley!

Ville bara skjuta in lite snabbt och säga att jag tycker om Ormiss idé att man kan få ett eller flera språk per poäng i language - eller kanske helt enkelt uppfinna en sång så att man kan göra sig förstådd/förstå alla språk? Det känns på något vis konstigt för mig att änglar och demoner inte skulle kunna förstå alla människor överallt.

Ormiss

Veteran
Stolp said:
Ormiss, jag tror nog allt att den där piloten du snodde allt av kan ha råkat i lite trubbel ändå, han hade trots allt bråttom någonstans.. och tänk på alla passagerarna vars flygplan blev försenade när piloten aldrig dök upp! Du orsakade helt klart en massa ångest där, klassisk Crawley!
Hahaha. Och kanske tjejen vid hotelldisken kommer få reprimander för hennes miss att ta betalt för rummet?!

Andreas

Veteran
Ormiss said:
Hahaha. Och kanske tjejen vid hotelldisken kommer få reprimander för hennes miss att ta betalt för rummet?!
Oh ja, definitivt. Hon var ju (såklart) ensamstående mor till fem barn och låg illa till hos chefen eftersom hon titt som tätt varit tvungen att vara hemma med sjukt barn eller dylikt, och det här var spiken i kistan. Nu när mamma fått sparken kommer barnen få börja tigga på gatan och växa upp till kriminella och diverse missbrukare..

Allt som allt verkar du och Zimith ha orsakat ungefär lika mycket mänskligt lidande! Nästa gång får bli en tie-breaker - det kommer bli kul att se er försöka slå varandra. :gremlaugh:

Zimith_UBBT

Warrior
Då vill jag ytterligare spä på med hr. Costanza som tvingades genom chock, förtvivlan och hopp som kommer att krossas och orsaka... vem vet. Men kul blir det nog inte!

krank

krank said:
Man kanske kunde dubblera någon av de inblandade faktorerna. Eller dubblera både corporeal forces och vessel lvl, så att man som mest får 12+12+12 = 36. Då väger dessutom alla tre faktorerna lika tungt.
En tanke här är att man, om man skriver upp det såhär:

12/24/36
(Vessel*2 / (Vessel*2)+Strength / (Vessel*2)+Strength+(Forces*2) )

...får reda på hur illa skadan är. Om en maxad person ovan får 14 i skada så är dess vessel ganska söndertrasad, till exempel. Efter 24 har senor och muskler och skit helt givit upp, då är man nere på bara rent jävelskap...

Eller så kan man göra något liknande för att få de där skadetrösklarna jag pratade om. Fast då får man pilla lite och se till så att det fortfarande GÅR att döda någon som är maxad...