Nekromanti inaktiva/hyperaktiva spelare

Pantera

Veteran
Vi är en grupp, ganska oerfarna, spelare och spelledare. Vi testspelade några egna äventyr. Efter att ha fått lite mer erfarenhet så gav vi oss in i Diamantäpplet som följde med EON 3 boxen. Problemet är inte själva spelandet utan det är två av våra spelare. En av dem är hyperaktiv och kan knappt sitta still medens den andre är raka motsatsen och bara ligger och sover i soffan.

HJÄLP! Vi har försökt på alla sätt att aktivera och avaktivera dem, men utan resultat. Kan någon komma med tips om hur man kan lösa detta problem?

Dessutom säger den "sovande" spelaren att rollspelandet ÄR roligt då vi konfronterar denne, men då det är dags för att spela så suckar ofta spelaren och verkar inte alls tycka att det är roligt... Då vi pratar med denne så är det ytterst svårt att få ut några direkta svar om vad spelaren tycker och vill få ut av rollspelandet.

Den "sovande" spelaren är första prioritet, den andre är i alla fall med och spelar.

k7e9

Hero
Den hyperaktive:
På vilket sätt är han hyperaktiv då? Sitter han och studsar runt, hoppar... Eller är det så att han typ, hela tiden ska göra saker med sin RP..??
Det lättaste är nog att prata med personen i fråga, och kolla av om han/hon kan vara lite lugnare... Annars kan du ju alltid testa den klassiska slägga-i-huvudet metoden... Den brukar vara bra! :gremwink:

Den sovande:
Jag funderar på, han/hon vill kanske bara umgås och inte är lika intresserad av själva spelandet... Det kan nog vara så lite ibland med vissa... Dom säger att det är kul och vill vara med för gemenskapen och gruppen... Men inte lika mycket för spelandets skull... Så vad gör man då?
Man får försöka göra det intressant för "sovaren", sådär dra in RPn i intriger och sådant... Så den känner att ja, coolt, det här var ju kul...
Sedan kan det ju alltid vara för att det är för mörkt eller sent när ni spelar?
Prova spela på da'n, typ nå'n helg då? Utan för mörk belysning och för sövande musik... Lite action...
Och aktivera just den sovande spelaren, sådär låt dennes färdigheter vara viktiga, spelar han/hon t.ex. tjuv... Låt det vara viktigt just den dagen... Så kanske spelaren kommer igång, om ni var ganska nya kanske denne inte kommit in i själva rollspelandet riktigt ännu...

Joker

Veteran
Jag har erfarit samma problem, och insett en viktig poäng att vissa spelare tycker sig själva trivas med att vara väldigt passiva och "åka med" på spåret hela tiden. Som SL är jag inte övertygad att de inte hade trivits med en mer aktiv roll, så jag har också försökt aktivera dem. I vårt fall hade vi ofta i gruppen mer dominanta figurer och så denna passiva spelare, med lite dåligt självförtroende som inte kände för att kissa på trädet med de andra.
Initialt försökte jag pressa ut spelaren, genom att låta dennes karaktär få stor vikt, bli överordnad, ha en viktig egenskap, men inget fungerade. Till slut så retirerade jag lite istället och lät personen mogna lite på egen hand, men med MYCKET små sekvenser i spelandet som lärde spelarna att använda systemet på ett bättre sätt, som en tutorial. Detta hjälpte deras säkerhet och gjorde att personen successivt har kommit ut ur sitt skal och nu är en mycket bidragande och aktiv spelare. Processen tog lite över ett år, dock...

//Joker

k7e9

Hero
Jag tror ju det kan vara en god idé att prata med de mer dominanta spelarna att ge de mindre dominanta lite plats... Sådär ge dom knuffar i rätt riktning... Då kan nog processen gå lite fortare tror jag iallafall...

Sedan fungerar väl inte alla recept på alla heller, alla är ju unika... Men jag tror att det kan va bra att prata lite med de dominanta... Och se om de kan dra in de mer passiva...

T.ex. kan ju en av de dominanta starta diskussioner med de mer passiva... Så de kommer igång med att rollspela...

Blah!

Veteran
Jag må vara lite retarded, men jag har verkligen aldrig förstått sånna problem.
Om du och dina vänner ska till puben och ta en pilsner, lägger du då upp en "HJÄLP" post på internet om en av dina vänner alltid dricker för många pilsner och skriker och härjar så han skämmer ut resten?

Eller lägger du upp en HJÄLP post på internet om en av vännerna i din vänskapskrets alltid suckar och hänger om han måste umgås med er?

Om den hyperaktiva personen inte intresserar sig av rollspelet utan fånar sig med annat... jaaa, då kanske ni inte ska spela med honom? :)

Om den hängiga och sovande personen alltid suckar och stånkar så fort ni ska spela... ja, läs exempel nr 1.

Jag förstår bara inte att man vill ha internet hjälp på att "ändra" på sina kompisar så dom passar sina intressen bättre. Passar dom inte in, så passar dom inte in :)
Jag spelar då verkligen inte rollspel med alla mina vänner iaf :) Man spelar med dom vänner som tycker det är kul, dom som tycker det är trist/fånigt umgås man med på andra sätt.

Detta är förstås min högst personliga åsikt och hur jag SER på sånna problem, jag försöker alltså INTE med tillgjord expertis förklara för dig hur du ska hantera dina 'kompis problem' :)

k7e9

Hero
Den hyperaktive gillade väl att spela, bara att han/hon var hyperaktiv...
Ska man då sluta spela med denna person för att den är lite "hoppig"?? Om den gillar att spela rollspel, och är en vän man umgås med menar jag...

Man kanske bara behöver tips på hur man ska få gruppen att fungera ihop (om man som sades i det första inlägget, är ganska oerfarna så behövs det nog ännu mer)...
En grupp kanske har god potential, men man måste försöka få ihop en gemensam spelstil, så att alla "är med"...

Och nej, man skriver nog inte en "HJÄLP" tråd om krogenbesök (om man inte e vän med en som börjar visa tendenser te alkoholism eller något)...

Men varför inte fråga erfarna spelare om hur man får igång en bra gruppdynamik... För det känns som det är det det handlar om, mer eller mindre...

Däremot har jag aldrig förstått inlägg som säger:
"Varför startade du den här tråden, den är obefogad!" och sedan ändå ger tips om hur man ska ändra på spelgruppen (genom att sparka ut spelare)...

Jag spelar inte rollspel med alla mina vänner heller, utan de intresserade... Men de är nya spelare, de kanske kommer in i det olika snabbt på olika sätt... Jag vet folk som jag spelat/spelar med som till en början aldrig var aktiva, eller verkade intresserade, dom sa precis som i tråden att det var kul men sedan satt de och gjorde mest inget, eller halvsov... Nu spelar dom så ofta de kan för de tycker det är kul... Ska man kasta bort sådan potential tyceker du?