Nekromanti Inbördekrig i Soldarn (SPOILER)

Den dära...

Veteran
I skrivande stund håller jag på att sammanställa kampanjmaterial om det soldiska inbördeskriget. Tanken är att det ska bli ett kampanjmaterial som sträcker sig igenom två år och som jag sedan tänkte lägga upp på nått sätt som en frivillig kampanjmiljö.

Jag utgår mycket ifrån det Tobias Eriksson skrivit på www.mylingspel.se
(som är helt sjukt jäkla bra material btw)

Det jag nu undrar är på tips och idéer ni själva haft om inbördeskriget, stort som smått är välkommet. Referera gärna till EON supplement då de är bibeln i ämnet.Jag tycker att Eons stora styrka är dess detaljrikedom. Det är det som gör kampanjspel värt att spela. Jag är också skadad av diverse strategispel från när jag var mindre (som Rome Total War och Civilisationsviten).

SPOILER

Själv har jag en idé som ni gärna får kommentera.
Jag tycket att Riksskonungen Sachsar Vidsynte presenteras som en så hederlig kille att han bara måste svärtas ner.
Rikskonungens resa från ljust till mörker är själva ramen i inbördeskriget.

KRIG MOT DAMARIEN
I början kommer Rikskonungen försöka samla adeln genom att starta ett krig mot Damarien. Adeln ska skicka deras första avdelning milismän och varsin riddare. Denna kallelse ignoreras av Hertig Amirro Silversparre och hans allierade.

TÅGET MOT REBELLERNA
Detta gör kungen vred. Han skickar en ny kallelse om att kriget mot Damarien är uppskjutet till Silversparrarna fått lära sig hut. Slversparre och alla allierade kallas rebeller, de blir av med sina förläningar. De trupper som är samlade ska istället tågs mot Silversparrarna.

DROTTNINGEN LÄMNAR TALON
Drottning Marion som länge haft en inflytande roll i Det konungsliga rådet blir ilsk över rikskonungens krigsförklaring. Hon överger Fikskonungen och lämnar Talon. Hon kommer under kriget vara en kraft för att hitta en kompromiss.

VI BRÖT OSS INTE FRIA FRÅN HUSFURSTEN I KEMITHOR RISKOZ FÖR EN TYRANN I TALON
Rikskonungens kallelse skapar stor turbulens. Vissa ätter samlar sig under konungens fanor men de allra flesta låser in sig i sina borgar med milis och allt. Ätterna Bonde, Slottsbygggare, Tre yxor och Hind går över på rebellernas sida.

INBÖRDESKRIGET
Kriget blir blodigt och utdraget. ätt efter ätt tvingas visa färg. Rikskonungen börjar ta till att allt hårdare attityd för att hålla ihop Soldarn. Rebeller spetsas på vägarna och låg adel som är för kaxiga görs det exempel av.
Men rebellerna är för starka. De vinner slag efter slag och tillslut är det tydligt att Rikskonungen i slutändan kommer att förlora.

RIKSKONUNGEN TAR HJÄLP
Tllslut ser Rikskonungen inget annat val än att ta hjälp av Damarien. Han blir hellre en provinsherre i ett Damariskt kejsardöme än blir av med kronan.

DEN NYA KAMPANJMILJÖN
Med Damarien på fälttåg för att bistå Rikskonungen, en oenig adel och Hertig Amirro Silversparre som inte heller är ett gott alternativ till en monark, hur ska det gå? Finns det hopp att Soldarn enar sig innan Damarien invaderar?

Iskaral

Swordsman
Det känns som att det skulle finnas en Ormtunga nära konungen, någon som fått ett ohälsosamt inflytande över honom och som vill skapa kaos eller leda honom mot just den där sista desperata åtgärden.

antorax

Swordsman
Låter som en kul idé! Men vad är egentligen anledningen till varför kungen vill anfalla Damarien? Hur funkar detta praktiskt? Vill han anfalla över bergen, eller gå via Västmark? Vad tycker tiraker/dvärgar respektive Västmark om detta?

Och, jag förstod inte riktigt varför han tvingas ta hjälp utav Damarien i slutet. Just iom att han först ville anfalla dem? Kan han inte få hjälp utav Asharien exempelvis?

Hur ställer sig Soldarns stora alvpopulation till kriget? Visst bor de väl rätt avskilt i skogarna, men de borde ju bli påverkade, och hur tar de ställning? - Jag tänker mig att ett äventyr för rollpersonerna skulle vara att avslöja att Amirro kidnappar alver för att sälja dem i Muhad (som ju älskar alvslavar...).

Och vad har Amirro för allierade? Står inte han rätt nära cirefalierna? Har de något intresse i att stödja Amirro? Vad har han för relationer med Asharien?

Den dära...

Veteran
Det finns en plantering till Rikskonungens kallelse till en invasion av Damarien. I Soldarn vet jag att det står och jag har för mig att det finns samma plantering i Krigsherren. Anledning är just att ena adeln mot en yttre fiende, för att undvika inre stridigheter i Soldarn. Rikskonungens plan är att gå igenom Västmark som har en riktigt dålig relation med Damarien sen de märkt att Damariska trupper synts vid gränsen.
Sen är Rikskonungen mer resolut en eftertänksam. Krigsförklaringen möttes av vilda protester i det konungsliga rådet. Men Sachsar Vidsynte vägrade att backa.
Sen tycker jag att en regent som startar krig för att slippa bli ifrågasatt har möjlighet att klättra djupt ner i mörkret.

SPOILER
"I Krigsherren står det att Damarien planerar en invasion av Soldarn och Västmark, så krigsförklaringen är inte tagen ur luften av rikskonungen",

I krigsherren så nämns det också att vid ett inbördeskrig så kommer Asharien att ställa sig på Rikskonungens sida. De går inte in med kapital eller vapenmakt. Men de kommer att avbryta sin handel till Jhamalo Tamatz, (Rebellernas huvudstad). Detta gör att Hertig Amirro får två problem:
- För det första så stryps hans järnimport. Det finns inget i hans hertigdöme.
- För det andra riskerar han att få uppretade borgare på sig.

Svaret kanske kommer i att löta smugglare sno åt sig alver mot att de säljer järn och andra metaller till staden, och kanske köper in andra varor för att vara schyssta. Här kan ju cirefalerma (Mundanas självklara skurkar) spela roll.

Sen är det varför han tar hjälp av Damarien:
- För det första ska det vara tydligt att Rikskonungen kommer förlora inbördeskriget (och därmed kronan).
- Hans familj och vänner har vänt honom ryggen, Adelsmän som tidigare stod honom nära har blivit fiender. Vänner och släktingar har dödats.
- Han har redan tagit till desperata åtgärder. För det första ska hans försvar blivit alltmer brutalt. han har statuerat exempel på allt mer grymmare sätt. Och Rikskonungen Sachsar Vidsynte har en stor nackdel, en fatal flaw. Han tar aldrig tillbaka till ord. Så när han väl börjat bli grym blir han bara grymmare.
- Folket har börjat resa sig emot honom. Från att två år tidigare älskat honom ser de med skräck på den tyrann han har blivit.
- Damarien är traditionella fiender, men det var längesen det var krig, Vem säger att man ska döma den näste för dess förfäders tillkortakommanden. Det
är ju trots allt Hertig Amirro Silversparre som är den sanne fienden.

Den dära...

Veteran
Jag gick igång på nått som stod i Soldarnboken. Rikskonungen lyssnar inte på råd utan gör lite som han vill. Det är anledningen till allt korkat han gör, Att han liksom slår knut på sig själv och riket genom att inte tänka till en extra gång,

Sen är det ju inget som säger att han bara för det inte skulle ha någon ormtunga runt sig. En filur som ser fördelar med att få bli del i ett Damariskt stordöme, istället för att han en massa baroner som ändå aldrig är enade.

Jag vet inte, vem skulle det kunna vara i så fall?

Svartalfen

Veteran
Det intressanta i soldarn är vilken sida kommer alver respective dvärgar att stå på? Det står i bökerna antydningar om att vissa alvstammar respective dvärgklaner ställer sig på olika sidor. Amirro har ju dvärgiska legosoldater. Diploater från kirya och solod är ju på väg till talon för att diskutera en lösning påproblemet. ett imbördeskrg riskerar ju att sätta alver och dvärgar i ett nytt stort krig med varan.....

sen hur ställer sigg Jargien till det hela? Kommer dom att ta tillfället iakt och ta gå på korståg Daak kyrkan kommer garanterat att vilja “rädda“ soldarn eller snarare hela Arshina halvön. och sist cirefalierna. dom anser ju att arshein ientligen är deras och villnog ta tillfället iact dom med och ta tillbaka Arshein nu när Arshiens närmaste alierad har ett inbördeskrig på halsen...

och vad händer då med Consaber. dom och casernion eller talamur( eller vad dom nu heter)

guldfink

Hero
Startade en liknande tråd för ett bra tag sedan, men det har inte blivit något av min kampanj. Min tanke var att det snarare var Amirro som var allierad med Damarien och försatte Soldarn i inbördeskrig inför damarernas invasion.

Den dära...

Veteran
Det här var ju skitmkt skitbra material att ta till.
Märker att det finns en hel del info att hämta i äventyren Regnsynd och Sorgernas brunn.

Jag har inte de böckerna så om någon skulle kunna spoila det som berör inbördeskriget så vore jag tacksam. Gär bra med ett personligt meddelande om det känns moraliskt fel att slänga in det i tråden.

En tanke:
Vad tror ni hänt i hertigdömena Östmark, Trollhemsberg och Västerbrygga?
De andra är ju mer eller mindre med på en sida eller är gränsmark.
Tips och förslag mottages med stor glädje:)

Den dära...

Veteran
Jag har varken Dvärgar eller Alver eller Tiraker så om det står någon info kring i bördeskriget så dela gärna med om den.
Min bild tillsnu är att alvern och dvärgar inte bryr sig sålänge handelsvägarna hålls öppna. Men nu har det dörsat in förslag här på tråden om slavhandel, legosoldatsförband och alviska diplomater. Detta låter mumma och jag vill gärna veta mer...

När det gäller Jargien så finns det ett avsnitt i Krigsherren (tror jag) som säger att de kommer bistå Jhamalo Tamatz mot Ashariens handelsembargo. Jag tolkar det som att de handlar mycket mer.
Denna handel är skrämmande känslig då handelsrutten kommer tvingas gå anti gen runt Takalorr eller framför näsan på Rikskonungen i Talon, Kommer flottan sätta upp en blockad, och är det kanske just vad Jargierna vill för att sälja in korståget till sina generaler???

guldfink

Hero
Det är framförallt beskrivningar av en del miljöer och förläningar som finns i Regnsynd och Sorgernas brunn. Båda äventyren utspelar sig i Soldarn.

Dessutom har jag för mig att det i Riddaren eller Vapenmästaren finns en beskrivning av en orden, eventuellt med namnet Nyckelorden, som är trogna Amirro. Ordens medlemmar är indelade i par där den ene är magiker och den andre riddare. Jag tror att det är ett sådant par som omslaget till Vapenmästaren avbildar.

Den dära...

Veteran
Samlad info om Amirro Silversparre

HERTIG AMIRRO SILVERSPARRES VISION
Hjalle skrev: https://www.rollspel.nu/threads/51600/post-658117
Amirro är lite mer sammanbiten, slipad och blåblodig. Kan i och för sig också egga igång pöbeln, men då mer medvetet och utstuderat. Och så är han lite mer visionär på nåt sätt - vill göra något större av Soldarn, vill upprätta fler handelsförbindelser, stärka lojaliteten till kungen (dvs honom) för att ena och stärka riket. Och så anser han att ändamålen helgar medlena.
Det tycker jag är en ganska bra och tydlig formulering om den rebelliske hertigen. Hertig Amirro har också en fru som kontrollerar honom med ord. Hon spelar hertigen som ett instrument och är hjärnan bakom mycket av hertigens motivation. Till på köpet är hon ett militärt geni och den stora strategiska planen är hennes skapelse.

Mål:
Avsätta den sittande Rikskonungen (och själv ta kronan)
Taktik:
Genom att agera snabbt och offensivt på de kungatrogna vasallernas förläningar. Detta för att skapa umbäranden och lägga grunden till bondeuppror. När de kungatrogna slår tillbaka reträtterar han till egen mark.
Hot:
1) Till en början att förstärka de förläningar som ligger i Hadarlon och Daan hammal.
2) Handeln i Jhamalo Tamatz är strypt av asharierna.
Plan:
1) Genom att få med ätten Bonde (och deras allierade Slottsbyggare) på sin sida hoppas han skapa en maktbalans i de berörda hertigdömena. Alliansen kommer också öppna upp för nya fästen i Borons ängar och Östmark.
2) För att inte få uppretade borgare på halsen har han knytit kontakt med jargiska slavhandlare, dessa får, understödda av kapare från Kathar och dvärgiska legosoldater, ta slavar från alvbefolkningen i Iracskogen.
Kommande problem:
1) Alvbefolkningen i Iracskogen gillar såklart inte slavhandeln. När de märker att förövarna är dvärgar så skapar detta turbulens mellan de bägge raserna. Kan ett nytt storkrig bryta ut igen?
2) Fristaden Kemithor Riskoz förlorar vinhandel pågrund av rikskonungens förbud att handla med Jhamalo Tamatz. Staden blir därmed rebellvänliga. Kan staden bli en framtida allierad?