Nekromanti Inbördeskriget i soldarn

Dueenlurrv

Veteran
Hejsan, jag har börjat knåpa på en ny kampanj som kommer innhålla delar där det inbördeskrig som förmodligen kommer blossa upp i Soldarn. Är det någon som har hittat någon information om villka hertigdömmer/greveskap/baronier som står på villken sida. Silversparre eller Kronan?

Om det är någon som vet något så skriv gärna, all hjälp är välkommen. :gremlaugh:

Hjalle

Swashbuckler
Här hittar du lite ur min kampanjvärld.

En sak jag har tagit bort, som jag tycker är rätt tråkig, är att kungen är den goda, snälla och bra, och Hertig Amirro Silversparre är den ohederlige, grymme, obarmhärtige och dumme. Nää, Rikskonungen är småsint och kallblodig, och nu dessutom på gränsen till galenskap, samt en riktigt dålig make dessutom (bara det) som aldrig Amirro, som i sin tur visserligen är en sann adelsman med allt vad högdragenhet, översittarfasoner och annat heter, men däremot både är intelligent och vet hur ett land styrs bra och hur folket görs glada - dessutom är han tapper och modig och står alltid bakom sina soldater och undersåtar (bildligt talat, inte bokstavligt) i alla lägen.

-Hjalle, kluwrehr.

Boboliwsy

Warrior
Det finns inte så värst mycket officiellt skrivet om vilka adelsmän som står på vilken sida.
Håller på och skriver lite sådant själv, då min pågående kampanj senare kommer glida in på inbördeskriget, men hittils har jag inte hunnit skriva så mycket. Kanske kan dela med mig när jag fått ihop lite mer... men det kan dröja, tyvärr.

//Boboliwsy

Mouja

Hero
Jag håller på med en kampanj som inblandar just alla dessa aspekter som genomgåtts i tråden, kampanjen är nästan avklarad, så jag slänger in mina två cent..

Tvärr hade jag en hårdvarukrasch på datorn och det mesta försvann, allt utom det som jag hade nedskrivit på papper. Men det jag kan minnas just nu borde åtminstone svara på dina frågor och skapa några nya..

Rikskonungens sida
------------------
(Sig själv)
Solstjärna
Wackt
Asharien*

Silversparres sida
-----------------
(Sig själv)
Två lansar (Kathar)
Jargien**

*) Asharien har lovat att stoppa all handel med Soldarn, utom den som går direkt genom hamnen i Talon.
**) Det Jargiska kejsardömet hjälper till att finansiera upproret. Men det är jättehemligt och jag tar upp mer om det sedan.

Som Hjalle säger så är det lite tråkigt med en trevlig kung och en arg baron med förstoppning. Så jag gjorde som så att båda är i grund och botten själviska. Baronen ville först ha makten för att ge folket ett bättre styre, eller det sade han i alla fall, det var inte vad som startade det hela. Det som startade det var att hans släkt hade en ämbetsplats hos konungen, men den "gavs bort" till någon är rikskonnugens egen släkt istället för att efterfyllas av en annan Silversparre.
Amirro vart då pilsk och efter mycket och många diskussioner (konungen är småsint och vill inte ändra sitt beslut, då skulle han ju framgå som dum) och arga brev hotade han konungen, som då utlyste Silversparre som en förrädare. Armirro såg inte mycket till val än att starta ett mindre uppror genom att inte betala in någonting till konungen eller bistå med hjälp eller ens rapporta in vad som hände. Rikskonungen skickade delegat efter delegat, några kom inte tillbaka (av olika anledningar) men brydde sig inte så jättemycket. Han försökte bara se till att ingen märker av vad Silversparre håller på med. Och han lyckas ganska bra tills hertigen bestämmer sig för att med sina vasaller, husriddare och annan militär för att belägra Hadarlon.
Här har halva kampanjen gått ungefär och jag tror det var det tredje-fjärde äventyret då rollpersonerna var med och hjälpte till att försvara Hadarlon. Hertigen har en ballista med sig som skjuter mot palissaden och in i staden, pålverket blir skadat och reparerat om vartannat - tills då rollpersonerna genom lite taktiska manövrer lyckas förstöra den.
Då blir hertigen förtvivlad och anfaller med sina fottrupper, slaget håller i sig i nära två timmar innan Amirro blåser till reträtt. Anledningen är att hans spejare sett/hört att förstärkning är på väg från Talon. Så hans egna riddare tar en snabb rytt runt staden och dräper alla utanför stadens gränser.
Förlusterna är digra, ungefär 50 man på vardera sida har dött - samt ett dussin civila från Hadarlon.

Det är nu själva intrigen startar för rollpersonerna.

Då rollpersonerna befinner sig på vägen från Hadarlon, det var meningen att de skulle till Talon från "första början", ser de en död häst ligga mitt på vägen. Blodet är färskt och det sitter en pil i hästens hals. Efter en konfrontation med en mycket rädd och paranoid kvinna får de reda på att hon blivit överfallen på order av silversparre av två män för att hon är en desertör. Vad Silversparre inte vet än dock är det att hon har i sin ägo pergament med rikskonungens sigill på, dock är det förfalskat men det vet inte jargierna om. På pergamenten är ett avtal om att Det Jargiska kejsardömet skall bistå hertigen av Två Lansar med proviant, vapen och möjligtvis även manskap om de skulle behöva det.

Och fasen vad mycket jag babblar på.. jag skriver allting direkt från huvudet.. minns kanske fel på någonting, men det borde inte göra alltför stor skillnad. I alla fall ska jag runda av det lite nu. Min förkärlek för Soldarn till trots, för hur kan man inte gilla feodalism och skitiga gator?

I slutändan kommer i alla fall både rikskonungen och Silversparre vilja försöka hålla det tyst, så det kommer att tyna bort då konungen fått tag på pergamenten som rollpersonerna har i sin ägo. Om de ger honom dem det vill säga. Rikskonungen vill inte göra någon stor sak av inbördeskriget, då det kan få honom i dåliga dager och hertigen kommer snart till sina sinnens fulla bruk och inser att han börjar gå till överdrift.

Några frågor? Någonting ang. min kampanj som jag behöver förtydliga? Säkert saker jag snott någonstans, men det är såhär jag har spellett min kampanj.

Mouja

Hero
Re: Inbördeskriget i soldarn [OT]

Vem är jag att ifrågasätta hertig Silversparres sexuella tendenser, läggning och fantasier? :>