Nekromanti Inbördeskriget

PAX

Jordisk Äventyrare
Inbördeskriget är ju en stor del i Westernepokens historia och även kanske i Amerikas historia.
Jag funderar på att starta en längre kampanj med unga rollpersoner som skall ta sin början under detta krig. Känns som en utmaning minst sagt och tänkte därför kolla om det är någon annan som har förlagt sina äventyr under just Inbördeskriget? Troligen kommer jag inte spela igenom hela kriget. Sån koll har jag inte och jag tror även att spelarna inte orkar med det. Snarare så vore det kanske mer intressant att göra tidshopp genom kriget och låta RPna få ta del av vissa händelser för att slutligen komma ut på andra sidan freden och vad allt det innebär.

Kanske någon annan som funderar på en liknande kampanj? Behöver lite ideér och infallsvinklar på kampanjbygget.

GoblinGurra

Swordsman
Kanske någon annan som funderar på en liknande kampanj
Har funderat en del på en sån kampanj...men eftersom att alla spelare, med undantag är så tråkiga och bara vill spela fantasy rollspel hela tiden så har det fått vänta.

MongoMan

Swordsman
Re: Inbördeskriget (OT)

men eftersom att alla spelare, med undantag är så tråkiga och bara vill spela fantasy rollspel hela tiden så har det fått vänta.
Hoppas att jag är ett undantag, för jag spelar glöadeligen allt som finns tillgängligt, om du hade velat spela en Inbördeskampanj så hade du väl kunnat säga det, jag är på!(som alltid)

Thy humblest servant:
Sir Johan Simon Olsson

Den dära...

Veteran

Spanar på en kampanj som handlar just om inbördeskriget.

Handlingen rör sig runt ett jenkarartilleribatteri och framförallt runt en pjäs "Unfaightful Maggie" som precis av namnet att döma inte riktigt går att lita på. Rollpersonerna tar han om henne och över sig har de en mycket kall och grym kapten som låter hänga de som tappar bort sin kanon.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Kanske någon annan som funderar på en liknande kampanj? Behöver lite ideér och infallsvinklar på kampanjbygget."

Absolut, problemet med inbördeskriget, liksom med de flesta andra krig, är att rollpersonerna lätt blir väldigt utsatta för ödets nycker utan någon större möjlighet att påverka varken kriget eller sin situation. Vad kan rollpersonerna göra i Gettysburg till exempel?

Jag skulle placera en kampanj kanske mer i krigets skugga än i dess hetta centrum. Bra platser att utgå ifrån är Kansas och Missouri där relativt få stora strider utspelade sig men där det fanns gott om paramilitära gerillaförband och gammalt groll som blossar upp till ytan. Rollpersonerna kan utgöra en garnison på ett fort och få handskas med indianer, gerillasoldater och misstänkta sydstatssympatisörer.

Ett annat alternativ är att rollpersonerna ingår i ett snabbt och rörligt kavalleriförband som agerar spanare och sabotörer. Då har de möjlighet att relativt självständigt operera bakom fiendens linjer. Det kan vara sådana saker som att spränga broar och järnvägar, stjäla löningar till motståndarsidans soldater, befria viktiga fångar eller själva tillfångata viktiga personer osv, osv.

Det finns väldigt mycket lättillgänglig information om inbördeskriget på nätet även om den ibland är väl ytlig.

milo15

Veteran

jag vill köra en inbördeskrigs-kampanj, men jag hittar inte en karta som viasr vart det utspelade sig...någon som vet vart man kan hitta en sån karta?

PAX

Jordisk Äventyrare

Absolut enklast är att leta på Google och sökorden american civil war vilket för mig gav en hel del material att utgå ifrån. Kartor, personbeskrivningar, personliga dagböcker, tusentals bilder, utdrag från officiella dokument som berör de olika slagen osv....

Ämnet är som sagt tämligen omfattande och att klämma ihop det till en kampanj kan bli en mans livsuppgift har jag nu insett. Jag själv kommer nöja mig med något i stil med vad Walium beskrev. Kriget får bli en eldhärjad bakgrund till RPnas livsöden.