Nekromanti Inception, som rollspel.

The Ghost

Veteran
Var och såg filmen Inception precis. Sjukt bra. Ni som inte har sett den kan vänta med att läsa tråden tills dess, så att jag inte råkar spoila något.

Jag fick sprudlande ideer om hur coolt det vore som rollspel.
Först och främst, finns det redan ett sådant? Eller något väldigt snarlikt?
Berätta gärna om dessa.

Annars, låt oss tillsammans diskutera fram de element i filmen som hade gjort sig bra i ett rollspel.
Jag tänker mig att grundtanken i spelet är som filmens handling. En grupp individer, alla med olika roller (tänker mej en arkitekt, som tjejen i filmen, som är mästare på att modifiera och konstruera drömmarnas värld).
Man kan använda det mesta från filmen, som olika djupare grader av sömn och drömmar, Kicks, Totems osv.
Tänker mej att man skapar en karaktär, som lever i den riktiga världen såklart, men har något med drömmarnas värld att göra.
Därefter kretsar varje scenario givetvis kring någonting i drömmarnas värld. En kort bit av varje scenario kan spelas i den verkliga världen, precis som i filmen då de t.ex. ska söva ner offret och ta sig in i dess drömmar, eller lura offret att den befinner sig i sina egna drömmar, när det egentligen är en annans.

Likaså kan spelarna möta allt ifrån tränat motstånd som i filmen, till instinktivt motstånd som kanske uppenbarar sig som en arg folkmassa eller en flock hundar.
Likaså skulle det vara spännande att låta spelarna ge sig in i en riktig psykopats drömvärld, en riktigt skruvad värld.

Spotta ut de ideer ni kommer på eller ge tips på redan existerande rollspel kring detta.

claes

Swordsman
The Ghost said:
Först och främst, finns det redan ett sådant? Eller något väldigt snarlikt
Kolla in rollspelet Lacuna. Det har många likheter med filmen.
Det diskuteras om ett Inception-rollspel på RPG.net också: kolla

Big Marco

Läskig
Jag gillade Inception skarpt och tänkte också på rollspelsmakande efteråt. Dock så är det redan gjort, till viss del i och med Lacuna part 1: The Creation of the Mystery and the Girl from Blue City. Även om premissen inte är identisk så är stämningen närpå, som jag ser det. Lacuna är en liten pärla - inte för sina regler, utan för sin idé.

Länk: http://www.memento-mori.com/lacuna/

Hanihörnet

Veteran
Hur skulle en strid i tre nivåer av drömmar se ut? En stridsrunda är tio stridsrundor i nästa dröm, vilken är 100 stridsrundor i nästa... o_O

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag övervägde givetvis också något liknande, men kom fram till att det nog skulle suga som rollspel, men funka asbra som kampanj. Det är helt OK dock, många rollspel är (enligt mig) enkampanjsspel.

Egentligen är det ju en heistfilm, på samma sätt som matrix är en actionrulle. Krydda med effekter och lite filosofiskt "djup", viola, klart.

Så; i grunden skulle jag lägga upp det som ett heistspel. Öppna problem, spelarna ska göra clever planer.

Jag skulle ha en stegrande kampanj, där spelarna steg för steg tränades i tekniker och verktyg. Det var någon på forumet här som snackade om vad han kallade "prestationsbaserat rollspel" vad jag minns, en episk kampanj baserad på Jack the Ripper-grejen, tränade sina spelare i fingeravtryckteknik och what have you. Lite så, tänker jag. Som en tutorial. Från enkla moves till avancerade. I slutet av kampanjen kan spelarna använda verktygen aktivt och kreativt och med säkerhet. Bygga avancerade planer.

Öppna problem, väl förberedda. SL skapar "utmaningar", öppna problem som med lite Risinglingo är "dolda lådor". Spelarnas uppgift är att, tämligen systemlöst, peta på den dolda lådan med pinnar. Om man ska läsa någons tankar förväntas man göra gedigen research om tankemönster, relationer, etc etc. Sådant skulle jag tycka var askul att spela igenom. Smyga, fundera på hur man får reda på hans favoritfärg, snacka sig in i hans hem för att kolla konstsmaken och hur han behandlar sina tjänare...

Så skulle jag göra det. Om jag orkade. Jag tycker att det är en awesome idé. Kanske gör jag nåt av den.

krank

Den Upplyste Despoten said:
Jag gillade Inception skarpt och tänkte också på rollspelsmakande efteråt. Dock så är det redan gjort, till viss del i och med Lacuna part 1: The Creation of the Mystery and the Girl from Blue City. Även om premissen inte är identisk så är stämningen närpå, som jag ser det. Lacuna är en liten pärla - inte för sina regler, utan för sin idé.

Länk: http://www.memento-mori.com/lacuna/
Ser rätt ballt ut. Men vart fan kan man köpa det?

krank

Åh, och en sak till: Det finns få grejer som kraschat och brunnit så mycket som när jag försökt ha multipla drömnivåer utan att spelarna vetat om det. De har bara lessnat och suttit sig och tjurat.

Big Marco

Läskig
krank said:
Ser rätt ballt ut. Men vart fan kan man köpa det?
Jag har aldrig sett det i Sverige. Mitt ex införskaffades i New York City hösten 2007. Jag misstänker att det är hårt OoP. Snabbsökte på Ebay och hittade inget där heller.

krank

Den Upplyste Despoten said:
Jag har aldrig sett det i Sverige. Mitt ex införskaffades i New York City hösten 2007. Jag misstänker att det är hårt OoP. Snabbsökte på Ebay och hittade inget där heller.
Drygt. Finns ingen ursäkt för sånt nu när POD kommit igång lite...

The Ghost

Veteran
Har börjat skriva lite smått och även kikat på RPG-lab. Många bra tankar de hade där.

I vilket fall som helst.
Rollerna i filmen, får fungera som klasser, typ yrken, i spelet. Vad kan mer vara användbart att slänga in för klasser, då de existerande är aningen få?

Dessutom har jag tänkt mig att det ska finnas några, kanske en handfull, färdigheter som är riktigt speciella. Drömfärdigheterna. De som används för att aktivt påverka drömvärlden.
Än sålänge har jag bara kommit på Skapa och Manipulera.
Tänker mej att Arkitekten är riktigt duktig på det ena eller både och (kanske ska färdigheterna slås ihop till en enda? Enbart Manipulera). Arkitekten kan skapa hela världen de vandrar i. Men alla, eller de flesta, ska vara mer eller mindre kapabla till att plocka fram ett vapen ur fickan exempelvis.

Vad har ni för ideer?