Nekromanti Inception the RPG

kwarnberg

Swordsman
Så jag tittade precis klart på Inception för typ femte gången sedan den släpptes. Efteråt kunde jag inte släppa tanken på hur Inception hade varit som rollspel, och jag känner att jag behövde plita ner några hastiga tankar om det här. Jag tror det kunde vara oerhört häftigt - om det görs rätt. Det är visserligen ingenting jag har några planer på att genomföra, men det är ändå kul att tänka på hur ett sådant spel skulle kunna vara.

Tänker mig att det skulle kunna kretsa kring en grupp som sysslar med Extraction (eller inception), där varje person fyller en särskild roll - arkitekt, kemist, tjuv, m.m. Förändringar kan göras i drömmarna för en kostnad, där stora förändringar har en hög kostnad, och innebär en större risk att bli upptäckt av drömmarens undermedvetna. För varje nivå rollpersonerna går ner i blir fienderna mer misstänksamma och tuffare. Det finns visserligen en del problem med fler nivåer, som att personer bör lämnas kvar vakna, vilket skulle splittra gruppen, men NPCs kan ju alltid fylla sådana roller.

Vad tror ni? Hur skulle ni vilja att ett rollspel baserat på Inception skulle vara?

RasmusL

Champion
Jag har fått för mig att Inception snodde en del idéer från Simon 'Genesis' Petterssons spelprojekt Anatman. Spelet låter för mig helt awesome och jag hoppas att Simon snart kommer med ett "snart klart!"-besked!

Genesis

Ni dés ni maître
Anatman har gjorts om så många gånger att jag inte längre vet om det nästan är färdigt eller om jag knappt börjat.

Men det självklara Inception-spelet måste ju vara Lacuna Part I. The Creation of the Mystery and the Girl from Blue City. Den stora skillnaden är väl att man dyker i det kollektiva undermedvetna och inte enn viss specifik persons drömvärld. Men det är nog lätt att hacka om.

Mogger

Hipsteranka
Genesis;n110122 said:
Anatman har gjorts om så många gånger att jag inte längre vet om det nästan är färdigt eller om jag knappt börjat.
Yup, låter som Inception alright!

McKatla

Utan titel
Kolla in Dreming on the Verge of Strife av Keith Baker, som finns i Over the Edge-supplementet Forgotten Lives. Baker själv har påpekat likheten med Inception (i jubileumsutgåvan av OTE), även om äventyret skrevs lång innan filmen.