Varulv Incidentkommissionen [Slut på spelet]

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,048
Location
Stockholm
Vi ska ju snacka roller och lagtillhörighet, spelstilar och svara på frågor om fluff och förmågor osv…

Men: jämföra PM-texter och då se att det är exakt samma formulering… och på det sättet gröna/röda?
Det gjorde vi aldrig, kom ju överens om att det var fel väg att gå. Men om jag ska ge min bild av spel-kulturen från tidigare så har det mycket varit "står det inte uttryckligen att det är mot reglerna så är det OK". Kanske samla lite vanliga regelformuleringar i en tråd som är lätta att hämta när en ska arra och så att en inte "missar" något sådant här? Det är ju inte helt enkelt att som spelare förstå vad det är tänkt att en ska spela på eller inte.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,048
Location
Stockholm
Haha ni skulle sett mig stå och försöka laga mat samtidigt som frustrationen över att

  1. Jag hade gett Sidd informationen om mitt pm och han blir tokgrönad
  2. Samtidigt som min onödigt krångliga smula rödade mig mer och mer...
Maten brändes vid (närapå)

😂
Haha, ja, jag hade dig ju som röd men av helt fel anledning :p
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,263
Bra spelat ulvarna! Framför allt Sidd var grym. Hade byn haft lite bättre föreställningsförmåga hade vi kanske kunnat fatta att värvning kunda ha skett i R2 och att PM-jidder inte var giltligt längre. Nåja!

Kul upplägg!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,522
Mycket kul! Lite lösa tankar:

Svårt att vinna för byn?
Kanske var det här upplägget ganska svårt att vinna för byn eftersom det fanns ganska lite som pekade på värvning/infektion. Sedan, utan att vara särskilt bra på mekanik, så tycker jag mig uppfatta att det kan bli tre chippade spelare ganska tidigt i spelet (Ulven chippar en person, siaren siar hjärntvättad=tre chippade). Å andra sidan kunde den enda ulven röstas ut och då hade byn vunnit redan i R2.

Coolt tema som kanske kunde använts mer?
Jag gillade settingen och grundidén. Kunde den använts mer? Jag tyckte också att det var lite svårnavigerat med blandningen av vad jag uppfattade som X-COM-influenser (UFO:n mm) och Tales of the Loop (1993, svågerpolitik, ...). @Martin3 tex?

Byn behöver att alla hjälper till!
Med stor respekt för allas krångliga livspussel och att vi alla kanske inte går igång på att sitta och F5:a sidan "Varuvsspel" 24h/7d så tycker jag att det blev tydligt vilken betydelse aktivt spel har för byns chanser att klara sig. Jag tyckte som ulv att det var jätteskönt att inte Xyas och Larsson gick på mig hårdare och slapp undan ganska mycket stress. Men jag tycker mig också se hur viktigt det är att få något att jobba med i analysen av de andra spelarna.

Även om man inte tycker sig ha så mycket att ge så är det värdefullt att man försöker. Då blir det tydligare att man oavsett kvalitén på ens poster faktiskt vill hitta ulvar eller förstå spelet.

Men som sagt: med stor respekt för att viktigare saker kommer mellan och för att vi alla är olika engagerade i spelet.

Tack alla för spännande spel!
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,263
Bra kommentarer Basse!

Det här är ett spel där jag inte tror att det är jättegivande att analysera balansen. Hade ditten och datten gått lite annorlunda hade det istället blivit si istället för så. Och så vidare. Det finns vägar för fraktionerna att vinna. Nu snurrade byn in sig i PM-gate till sin egen nackdel, samt var för inaktiv för att få ordning på det. Hade vi varit smartare/mer fantasifulla och mer aktiva hade vi kunnat vinna istället för att vara ute och flyga.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,614
Location
Oktoberlandet
Det gjorde vi aldrig, kom ju överens om att det var fel väg att gå. Men om jag ska ge min bild av spel-kulturen från tidigare så har det mycket varit "står det inte uttryckligen att det är mot reglerna så är det OK". Kanske samla lite vanliga regelformuleringar i en tråd som är lätta att hämta när en ska arra och så att en inte "missar" något sådant här? Det är ju inte helt enkelt att som spelare förstå vad det är tänkt att en ska spela på eller inte.
Bra tänk, vore nog bra att lista upp sånt ”självklart” som ändå kanske missförstås…
tex För ta ett självklart exempel: denna gång stod inget om att vi inte fick skriva efter deadline men vi förstod förstås alla vad som gällde ändå…
Ett klurigare exempel: Du får inte citera ditt PM…men får jag som värvande ulv citera stackars Basses soldatPM?…det är ju inte mitt…
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
977
Mycket kul! Lite lösa tankar:

Svårt att vinna för byn?
Kanske var det här upplägget ganska svårt att vinna för byn eftersom det fanns ganska lite som pekade på värvning/infektion. Sedan, utan att vara särskilt bra på mekanik, så tycker jag mig uppfatta att det kan bli tre chippade spelare ganska tidigt i spelet (Ulven chippar en person, siaren siar hjärntvättad=tre chippade). Å andra sidan kunde den enda ulven röstas ut och då hade byn vunnit redan i R2.

Coolt tema som kanske kunde använts mer?
Jag gillade settingen och grundidén. Kunde den använts mer? Jag tyckte också att det var lite svårnavigerat med blandningen av vad jag uppfattade som X-COM-influenser (UFO:n mm) och Tales of the Loop (1993, svågerpolitik, ...). @Martin3 tex?

Byn behöver att alla hjälper till!
Med stor respekt för allas krångliga livspussel och att vi alla kanske inte går igång på att sitta och F5:a sidan "Varuvsspel" 24h/7d så tycker jag att det blev tydligt vilken betydelse aktivt spel har för byns chanser att klara sig. Jag tyckte som ulv att det var jätteskönt att inte Xyas och Larsson gick på mig hårdare och slapp undan ganska mycket stress. Men jag tycker mig också se hur viktigt det är att få något att jobba med i analysen av de andra spelarna.

Även om man inte tycker sig ha så mycket att ge så är det värdefullt att man försöker. Då blir det tydligare att man oavsett kvalitén på ens poster faktiskt vill hitta ulvar eller förstå spelet.

Men som sagt: med stor respekt för att viktigare saker kommer mellan och för att vi alla är olika engagerade i spelet.

Tack alla för spännande spel!
Ja, tanken var att ge byn en lite större utmaning. Med en perfekt runda 1 kunde Varulvarna vara 3 stycken till antalet efter runda 1. Jag tro också att det fanns en liten chans att de kunde vinna redan runda 1. Det fanns också en liten risk att de skulle förlora runda 1.

Kul att du identiferar just X-COM som en influens eftersom det är en av de stora insiprationskällorna till Incidentkommissionen-rollspelet som detta är en liten teaser för skulle man väl kunna säga.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,048
Location
Stockholm
Ja, tanken var att ge byn en lite större utmaning. Med en perfekt runda 1 kunde Varulvarna vara 3 stycken till antalet efter runda 1. Jag tro också att det fanns en liten chans att de kunde vinna redan runda 1. Det fanns också en liten risk att de skulle förlora runda 1.

Kul att du identiferar just X-COM som en influens eftersom det är en av de stora insiprationskällorna till Incidentkommissionen-rollspelet som detta är en liten teaser för skulle man väl kunna säga.
Ja, och vi var ju liksom inte helt fel ute, vi hade ju Sidd på kornet ett tag men missade sedan bort oss. Kul också med spel som kan gå snabbt!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
977
Ja, samtidigt var det ju lite surt för byn att komma till runda 3 utan någon praktisk information öht.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,614
Location
Oktoberlandet
Ja, och vi var ju liksom inte helt fel ute, vi hade ju Sidd på kornet ett tag men missade sedan bort oss. Kul också med spel som kan gå snabbt!
Va?
Vadå mig på kornet?
Jag var ju jätte byboofarligsnällingenanadenåt väl…
Jag tror fortfarande Vimes är fientlig konspiratör så rösta på honom!
 
Top