Nekromanti Indiana Jönserier

Pendragon

Swashbuckler
Jag blir nyfiken på vilka, om några, Indiana Jones-aktiga manövrer som faktiskt går att genomföra med en lagom lång piska i läder. Den klassiska Tarzan-svingen hade ju varit praktisk, men frågan är om man;(1) kan få piskan att fästa och (2) om den håller för en vuxen karl, möjligtvis med en vän dam i famnen, att svinga sig i?

Sen finns det antal andra manövrar som t ex "slå-piska-runt-ben-på-farsa-och-dra-honom-i-säkerhet-från-skenande-stridsvagn" och "hänga-indier-från-takfläkten". Undrar om de funkar?

/Joel - whippy

Berfa

Veteran
Självklart!

Allt som funkar på Tv är ju sant och går att göra =P =)))

typ...iaf!

Den klassiska Tarzan-svingen hade ju varit praktisk, men frågan är om man;(1) kan få piskan att fästa och (2) om den håller för en vuxen karl, möjligtvis med en vän dam i famnen, att svinga sig i?
en annan fråga är ju också: När kan man ha minsta lilla användning av den? nu har jag ingen fakta på piskor just här (har inte KV här hemma) men har antar att dom inte är allt för långa, altså borde det vara mer praktiskt att bara hoppa helt vanligt =).

Men visst skulle det vara tufft och så...men en till sak, för att få piskan att fastna bra behöver en hel del av piskan vira sig runt vad den nu ska vira sig runt...vilket kortar ner längden ännu mer...
Men har man väl fått fast piskan så borde det nog gå att svinga sig i den både en och två gånger men sedan kanske den blir för sliten?!

att greppa någon med piskan borde däremot vara lättare, en person som kan konsten att hantera en piska kan säkerligen med lätthet bestämma om träffen ska vara med änden som gör snärt-smärt-skada (=P hehe) eller vira sig runt och få kanske strypningseffekt m.m. (det skulle iof vara rätt tufft och kanske avnändbart att slå med piskan och sikta på halsen för att strypa någon!)

/Berfa

storken

Warrior
Re: Självklart!

Om det är en vanlig piskas längd du är intresserad av, käre Berfa, så kan jag tala om för dig att den är 200 cm lång.

/Din Nicke, som har KV hemma. :gremtongue:

Berfa

Veteran
Aha [OT]

Så det är du ditt svin som har snott den! =P haha =)

då kanske du skulle vilja tala om för mig hur mycket en Vicoshira (I Alvglas) väger samt vikten för Alvglas (ett område) och vikten får plåt (ett område) också =P

/Berfa som inte har KV hemma utan hos stork.

Berfa

Veteran
Ok, tänkte inte på det [NT]

NT = Nils Tackar sina lärare, föräldrar och kompisar...

Ymir

Liten kantbaron
Re: När man talar om trollen...

Skippa onödiga OT och NT, tack. Annars blir moderatormännen ändå sura :)

- Ymir, överväger att förstärka forumstyrkan med ytterligare tre moderatorer och bilda militärjunta

Storuggla

Champion
Tjaaa, ja och nej skulle jag tro. Visst, omman virar tillräckligt mycket av piskan runt föremålet (bjälke, ben, whatever) så borde man kunna svinga sig eller det ganska friskt, men jag är osäker på hur många varv som piskan måste viras runt för att det ska fungera väl. Någonting för Neogames att testa kanske?

Storuggla, erbjuder sig inte som frilansare på den fronten

Pendragon

Swashbuckler
Mjo... jag tror också den bör gå att vira runt något hyfsat halvhårt... iaf tillräckligt för att fälla någon om man slår den runt benen. Detta förutsätter givetvis att det är något utöver Eons futtiga tvåmeters piskor, utan snarare nånting mer uppåt sju meter eller mer...

Joel - tycker att storleken har betydelse

Storuggla

Champion
"Detta förutsätter givetvis att det är något utöver Eons futtiga tvåmeters piskor, utan snarare nånting mer uppåt sju meter eller mer..."

Tja, jag skulle gissa att om man tar en piska och snärtar till så den virar sig runt benen, så måste den nog gå minst två-tre varv runt sagda ben för att den inte bara ska glida loss när man drar i den. Och två-tre varv blir ju några decimeter, lägg sedan till avståndet. En tvåmeters piska räcker nog inte. Den duger nog bara till att slåss med på cirkus eller ha i hobbyrummet.

Storuggla, undrar om man ska gnida in piskan i chili

Pendragon

Swashbuckler
Med lite schysst avståndsbedömning och en tillräckligt lång piska bör man ju kunna träffa målet längre bak på piskan än spetsen, resterande delen bör ju sno sig runt. frågan är hur bra det håller.

Och fortfarande, hur bra det håller att svinga sig i. Jag vill minnas att de använde rep av oxläder i Falu koppargruva (och, om jag minns rätt,t det var därför Falukorven dök upp. Man hade helt enkelt en massa kött över). Om man kan använda läderreptill att hissa gruvarbetare och kopparmalm upp och ner lär det väl gå att ordna en piska som det går att svinga sig i.

Storuggla, undrar om man ska gnida in piskan i chili
:gremshocked:

/Joel - föredrar att hålla isär tortyr och matlagning

Storuggla

Champion
"Om man kan använda läderreptill att hissa gruvarbetare och kopparmalm upp och ner lär det väl gå att ordna en piska som det går att svinga sig i."

Att skrället håller håller jag med om. Men jag vet inte, jag litar inte riktigt på fästet bara. Känns lite riskabelt att svinga sig i något som kan gå upp med lite glid bara...

Storuggla, vi får väl testa...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tortyrmästaren tycker till [TTT]

/Joel - föredrar att hålla isär tortyr och matlagning
Tss, tss...peppar och vinäger som kan användas till så mycket roligt. Lovar att demonstrera i kampanjen så fort jag får tillfälle.

- Ymir, läste nyss en synnerligen inspirerande del av 'Blade of the Immortal'...

Pendragon

Swashbuckler
Man kanske kunde göra en hullingförsedd piska för att motverka glid... praktiskt ur tortyrsynpunkt också men fortfarande värdelöst till matlagning...

Eller vafan... jag har ju läst om indianer som i hungersnöd kokade sina mockasiner och bälten, så en rejäl oxpiska man kanske kan göra en soppa på?

/Joel - finsmakare

Cohen

Swordsman
Jag tror att kastsnara fungerar bättre om man vill kasta fast och dra omkull folk.
Piskan måste vara mycket lång om man inte vil använda den på väldigt kort håll, vilket gör så att den blir mycket svårare att svinga.

Pendragon

Swashbuckler
Rättelse... efter att ha kollat upp lite så var piskorna som användes i Indiana Jones filmerna "bara" upptill 16 fot långa, dvs knappt 5 meter. Men det är fortfarande en bra bit längre än Eons futtiga två meter.

/Joel - som trodde Indiana Jones hade mer att komma med