Nekromanti Indierummet på LinCon!

Pilzefrau

hon/henne
Vi har haft indierum på LinCon, och alla som inte dök upp är tråkiga :gremsmile:

Utpost var överlägst populärast, och spelades minst sex gånger tror jag.

Observatoriet vid vintergatans ände (Utpost)
Jag, Genesis, Vico och en massa besökare

Vi hade ett observatorium som cirklade runt ett svart hål i kanten på galaxen, för att observera det svarta hålet och andra galaxer. Flera månader om året låg vi i radioskugga för att alla signaler behövde passera det svarta hålet på väg tillbaka mot civilisationen.

Hela obseravtoriet bestod av ett gigantiskt teleskop med boendemoduler roterande runtom, så för att justera vad man observerade var man tvungen att korrigera omloppsbanan. Astrofysikern som sökte spänning i vardagen ändrade på detta utan tillstånd. Systemteknikern Cimba (uttalas Kimba) grälade med vaktmästaren om vems fel det var att elsystemen och dörrarna nte fungerade. Sjukvårdaren sövde ner sin hemliga kärlek strålfysikern (Cimbas ex) och tafsade på henne, men vaktmästaren upptäckte honom och det blev slagsmål. Jag kommer inte ihåg alla förvecklingar, men det slutade med att styrsystemet för observatoriet blev överbelastat och linsen sprack, och hela expeditionen var meningslös i något år tills de kunde få reservdelar. Mest drama, nästan inga yttre hot.

Pilzefrau

hon/henne
När jag skriver detta inser jag att jag är alldeles för trött för att skriva spelrapporter egentligen. Jag kanske orkar senare, men någon annan får gärna fylla i. Men jag ska försöka komma ihåg vad jag har spelat i alla fall:

Observatoriet (utpost)
Svart av kval, vit av lust (detsamma)
Konungen som inte tålde att se det som var vackert (Prosopopèe)
"Min mamma var pedofil" (Psychodrame)
Sabotageroboten på gruvbasen på Mars (Utpost)
Det lilla huset på atombomsöknen (Apocalypse World)
Nekromantikern Rigor Mortis Dungeon (Drakar och Bananer)
Lövgrip-invasionen (InSpectres)
Spanien: en armada och en inkvisition (Det sjätte inseglet)
(halva) Aptemplets skatt (This is banan)
Den ryska spaningsutposten (Utpost)

Så det så! LinCon är bäst för det är långt, och vi hann knappt avsluta ett spel innan vi påbörjade nästa.

Vicotnik

Den onde
Staff member
För egen del blev det 4 omgångar utpost för min del: en som jag var en av huvudpersonerna och 3 där jag spelade utsidan. De settings vi körde var: Observatoriet, Militärutpost, Forskningsstation samt en Gruvkoloni.
Sen så blev det två omgångar Drakar och Bananer. Kommer dock inte ihåg vad den fösta omgångens namn men den andra var Apkonungens skatt).
En omgång Prosopopèe.
Ett parti Fiasco (Suburbia).
En parti Det Sjätte Inseglet (Där Kung Henrik den VI utropade sig till Påve och starta heligt krig med vatikanen).
En omgång av Shab-al-hiri Roach.
Samt så deltog jag i Sandstormens hemligheter, vilket var väldigt underhållande om man nu kan säga det om skräck :gremsmile:

Sen kan jag ha glömt bort något parti, men hur som helst så har jag haft det väldigt trevligt och kan mycket väl tänka mig att åka ner till Lincon nästa år igen om det blir ett Indirum igen :gremsmile:

Konventets inköp vart 2 askar med T6or (vita och svarta) samt Fantasy! och ett par Hamburgare för att stilla hungern under konventet.

RasmusL

Champion
Bra jobbat av dig och ni som styrde upp, ett sant nöje att ha fått komma och spela med er.

Stupidbear

Veteran
Var i indierummet och dess "hood" mer än någonstans annars (Inräknar sovsalen!)
Körde tre pass utpost och ett lady blackbird där, kept coming back for more. Damn you and your addictive awesomeness!
Utpost är ett garenterat köp och konventets höjdpunkt :gremsmile:
Tack för den sköna stämningen, flödande fantasin, inspirerande "spelledanden" från alla era håll och den oändliga pool av humor och skratt som fyllde rummet!

Hade aldrig kört något rollspel utan spelledare förut och nu är jag helt frälst. : )

Genesis

Ni dés ni maître
Indierummet på LinCon, vilket ös! Kanske bättre än på GothCon? Dålig forumituppslutning, men eliten var där och dödköttet föll bort, så det gjorde inget. Jag, Pilze och Vicotnik höll ställningarna och lirade järnet. Elmrig var där större delen av konventet, också, och Recca dök upp ett par gånger, och de bidrog starkt till att det blev så lyckat.

Vi hade placerats i utkanten av konventsområdet, längst bort från allt. Det var synd, men vi kompenserades genom att ha tillgång till en massa grupprum att lira i, och LinCon hade gjort indierummet samlingsplats för alla schemalagda rollspelsarr! Det var helt briljant, för det gjorde att alla rollspelare kom förbi och många satt i indierummet och väntade på sin spelledare, och fördrev tiden med att bläddra i våra indiespel. Jag tror att det nog spelades minst dubbelt så mycket indiespel som arrangerade pass!

Det var hårt tryck och oftast hade vi minst två grupper igång samtidigt. Ibland behövde vi droppa av en av oss från en grupp för att lira med nykomlingar, vilket var synd, men det funkade hyfsat. Ofta hann man precis klart ett lir och började direkt med ett nytt med en annan grupp utan vila. Totalt crazy! Jag har aldrig spelat så mycket! Lirade till två på natten första natten, till tre andra och till fem tredje. Spelade kanske fem-sex sessioner om dagen.

På lördagen kom en av funktionärerna förbi för att snacka om uppstädning. Han nämnde att de hade fått höra en massa bra grejer om indierummet av de som varit där och han hoppades att vi skulle fortsätta att vara med på LinCon i framtiden. Jättekul att höra! Jag vet att jag absolut vill vara med igen nästa år.

Spel
Utpost lirades helt sjukt mycket. Vicotnik ledde det ofta, och om man går efter hur mycket skratt och vrål som kom från hans grupper så verkar det som om han gjorde det riktigt bra. Faktum är att jag var med i en sådan omgång där han var Utsidan (härligt att få vara spelare), så jag vet att han skötte jobbet galant, även om jag var dålig på att hålla tillbaka min mångåriga "förklara spelet"-vana och körde över honom ibland (förlåt!). Även Pilze höll i det och rockade järnet. Flera som lirade Utpost kom tillbaka med nya vänner för att spela det igen, vilket nog var en anledning till att man ofta såg två grupper i rummet spela Utpost samtidigt! Helt sjukt, och jättekul att se.

Jag fick bara till en omgång Svart av kval, vit av lust, men den blev riktigt skön och sådär mörk och dyster som det ska vara i det spelet. Recca imponerade i rollen som Elsa, speciellt som det var hennes första lir i ett spelledarlöst spel. Elmrig prövade systemet och lirade en människa, vilket jag förklarade innebar att han skulle komma att spela en mer stödjande roll i ståryn. Det hade han inget emot och han skötte det galant. Jag glömde hela tiden bort att han inte är en gammal indieräv som har spelat sådana här spel i åratal. Tyvärr kunde inte Vicotnik vara med eftersom han lirade med en annan grupp då, och då det aldrig blev en andra omgång fick han aldrig pröva spelet. Synd, för jag vill se honom spela vampyr!

Jag hade snickrat ihop en spelledarlös grottkrälsversion av Banansystemet som heter Drakar och bananer. Jag, Vicotnik och Elmrig speltestade och det gick riktigt bra. Eftersom det var så lättspelat och snabbt fick det spelet också rejält med speltest. Jag tror att det lirades fyra och en halv gång totalt. En av mina härligaste spelupplevelser var att spela det på familjedagen tillsammans med en barnfamilj. Det var jag, föräldrarna och fem barn, totalt åtta (!). Eftersom spelet inte har något frispel utan bara är beskrivande av tärningsslag gick det jättebra att vara på lag, och vi åtta spelare delade på fyra rollpersoner. Barnen var helt underbart kreativa och de vuxna hade inte en chans att hänga med. Jag tror att jag ska skriva en separat tråd om bara det speltillfället, så fantastiskt var det.

Framemot natten när folk hade droppat av och bara några få själar vägrade att gå och lägga sig så spelades även två omgångar Sjätte inseglet. En gång var det jag, Vicotnik och Elmrig och en gång jag, Pilze och Recca. Båda blev riktigt schyssta. Den första gången lyckades jag både bli en skitstövel och dö, men den andra gången dog jag en ädel död. Tyvärr var jag trött den sista gången och klippte min rollpersons liv kort utan att ge honom en chans att konfrontera sin far, som samtidigt var förrädare och inspärrad för ett brott han inte begått. Klantigt att inte plocka upp den tråden!

Det spelades även en del spel jag inte skrivit. :gremsmile: Jag lirade InSpectres två gånger och vi fick en omgång Psychodrame med riktigt tungt innehåll (sexuella övergrepp, någon?). Pilze körde en maratonomgång AW som höll igång helt sjukt länge, och Vicotnik höll i en omgång Fiasco, minns jag, och vi lirade även lite Shab Al-Hiri Roach. Intressantast för mig var dock Prosopopée, som jag spelade med Vicotnik (spelade hon som lugnar naturen), Elmrig (han vars skugga beslöjar minnet), Wulfgeir (han vars andedräkt är kall och vars näsa är ett gristryne) och Pilze (som tillsammans med mig var Nyans, typ SL). Jag hade misstolkat reglerna litegrann, vilket gjorde att det blev svårare än det hade behövt bli, men vi fick en bra känsla för spelet. Det var knarkigt men kul; jag gillade det. Det kräver dock en del koncentration och är inte helt simpelt att spela. Jag blev förvånansvärt förtjust i narreringsreglerna. Jag trodde inte att jag skulle gilla dem, men de funkade riktigt väl. Dock gjorde de det svårt att fördela spotlight. Jag tror att Nyanserna måste ta mer ansvar att ibland rikta sig till specifika rollpersoner så att deras spelare måste svara. En lärorik upplevelse, och även om jag inte tror att jag vill spela spelet jätteofta vill jag absolut spela det igen. Den drömlika, surrealistiska känslan man får tror jag är den man anar men aldrig riktigt når i Nobilis, men Prosopopée drar elegant in den genom mekaniken.

Genesis

Ni dés ni maître
Kul att höra att du hade roligt! Jag tror att jag bara spelade ett pass med dig, men det var skitskoj. Och tack för Subway-mackan! :gremsmile:

Stupidbear

Veteran
Jag brukar vara skeptisk mot mindre seriösa rollspel i allmänhet.
Men det var en underbar känsla och tack vare scen-systemet så blev det ingen downtime där man kunde landa och få tråkigt/bli trött.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Faktum är att jag var med i en sådan omgång där han var Utsidan (härligt att få vara spelare), så jag vet att han skötte jobbet galant, även om jag var dålig på att hålla tillbaka min mångåriga "förklara spelet"-vana och körde över honom ibland (förlåt!)
Det är lugnt, inte så mycket att be omursäkt för.

Tyvärr kunde inte Vicotnik vara med eftersom han lirade med en annan grupp då, och då det aldrig blev en andra omgång fick han aldrig pröva spelet. Synd, för jag vill se honom spela vampyr!
Jag får väl ta mig till örebro någon gång i sommar så jag kan vara med och lira "Svart av kval, vit av lust".

Vicotnik

Den onde
Staff member
stupidbear said:
Var i indierummet och dess "hood" mer än någonstans annars (Inräknar sovsalen!)
Körde tre pass utpost och ett lady blackbird där, kept coming back for more. Damn you and your addictive awesomeness!
Utpost är ett garenterat köp och konventets höjdpunkt :gremsmile:
Tack för den sköna stämningen, flödande fantasin, inspirerande "spelledanden" från alla era håll och den oändliga pool av humor och skratt som fyllde rummet!

Hade aldrig kört något rollspel utan spelledare förut och nu är jag helt frälst. : )
Det är bara att höra av er ifall ni är intresserade av att spela lite mer indiespel någon vardag kväll eller så. Får inte spela så mycket sånt i min huvudgrupp så får jag spela lite indiespel då och då så har jag verkligen inget emot det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Till er som varit i Indierummet både på GothCon och på LinCon.

Av de rapporter som kommit hittils så verkar Indierummet på LinCon hålla ett högre tempo, med bättre genomströmning av besökare och bättre lokaler. Stämmer det? Är det någon som kan tänka sig att räkna upp lite plus och minus kring Indierummet på de båda konventen?

Krasst sett åker jag på GothCon för att spela i Indierummet. Om LinCon skulle ha bättre möjligheter till spel är jag absolut inte främmande för att göra 2013s konventsresa till Linköping instället för Göteborg.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Indierummet på lincon fick vad jag upplever det helt okej lokler. Vår huvudsal var ett stort klassrum med mycket luft. Sen fick vi även ett grupprum som var dedikerat till oss under hela konventet även om vi inte behövde använda det så mycket. Sen hade vi även tillgång till de rollspelsalar som var tilldelade de övriga rollspelsarren då de inte hade pass där. Dvs vi hade gott om salar, men vi behövde dem knappt eftersom vi endast var 3 stycken som var ansvariga i indierummet.
Den stora nackdelen var att vi låg väldigt avsidigt från resten av konventet och det var inte så stor ström av folk som passera rummet, ibland kändes det som om någon hittade indierumemt av misstag då de virrat bort sig i korridorerna. Men om man skulle kunna skylta ut indirummet lite bättre nästa år så tror jag att de lokaler vi hade i år skulle fungera bra. Det var även nära till toaletter och kök, vilket är ett stort plus i min bok.
Sen har ju Lincon nackdelen att få forumiter åker ditt, så om man vill träffa forumiter så är Gothcon överlägset bäst.

Stupidbear

Veteran
Nästa år pratade vi ju om att vår förening ville vara med och styra upp mer drop-in rollspelsgrejer.
Det var ju relativt oskyltat om hur awesome det var och vår förening är ganska bra på att motivera folk att dyka upp. Är man fler kan man lätt ragga upp folk dit och få igång fler saker samtidigt.
Möjligtvis ha ett rullande schema med tider folk vet att man kan dyka upp för en viss sak?

Det är bra att vi är avsides dock. Man blir inte lika mycket störd av spring och skrik. Man skulle bara kunna ha fixat större reklamkampanj.
Jag har en hel del kul idéer!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Jag tror det skulle fungera. Är det drop-in saker så ser jag inte några problem med att man har en gemensam lokal där man erbjuder spelen. Då jag upplever att det inte verkar vara några problem att få tag på grupprum på lincon så kan de grupper som inte vill bli störda gå iväg till ett grupprum.
Dock ska det tilläggas att håller man drop-in så bör man i alla fall ha någon synlig grupp som spelar eftersom förbi passerande personer då ser att folk spelar och har roligt.

Stupidbear

Veteran
Man kan ju såklart ha både och.
Drop-in som ni körde och ett rullande schema där folk kan hoppa in med vem av oss som då orkar samtidigt.

Då vet folk att det erbjuds på ett annat sätt (förhoppningsvis).

Jag tycker vi fixar till med en hel del posters för att ge folk en känsla utav rollspelen. Det är svårt att förstå hur bra saker är av att bara läsa en summary. Jag hjälper gärna till, sådant är askul!

Vicotnik

Den onde
Staff member
Hur vi erbjuder spel tror jag inte spelar så stor roll, utan det handlar snarare mer om att bli synligare (marknadsföra indierummet/drop-in rollspel). Så poster med korta beskrivningar av spelet skulle kunna vara ett sätt att gå tillväga.

Genesis

Ni dés ni maître
Indierummet fick liksom högre status på LinCon än på GothCon. GothCon har massor av rollspelsarr och indierummet är bara ett rum för dropinrollspel. På LinCon var vi samlingsplatsen för hela LinCons rollspelssatsning. Men samtidigt så är det mycket färre rollspelare på LinCon. Lokalerna var mycket bättre på LinCon. Större rum, tillgång till flera grupprum för ostört spelande. Men samtidigt mer avsides. Trycket var högt på både LinCon och GothCon i år, men jag tror att det kändes högre på LinCon mest för att vi var tre spelledare så vi hade noll tid att sitta och slappa utan lirade hela tiden. Egentligen var det nog mer lir på GothCon, men fler som spelledde. Till sist var det ju som Vicotnik sade få forumiter, så vill man träffa dem så är GothCon bättre. Rollspelsansvarige snackade om att skriva i testamentet till nästa års LinCon och jag tror att vi kommer att få ett väldigt bra betyg. Med tanke på hur de satsade på oss i år när vi var nykomlingar så tror jag att allt är upplagt för att det ska bli riktigt bra nästa år efter att de blivit så nöjda med oss i år. Och om vi som var där lyckas motivera ett par forumiter till att dyka upp så tror jag att LinCon kan bli helt fantasiskt nästa år. Men vill du vara säker på att få kul så är ju GothCon ett säkrare kort. Där vet man att man får lira mycket med en massa skönt folk.

Rent subjektivt hade jag nog ungefär lika roligt på bägge konvent.

RasmusL

Champion
Riktigt kul att få testa på lite av dina spel, mycket imponerad!

Psychodrame var ju lysande och Prosopopee var riktigt kul och framför allt fruktansvärt utmanande för mig som spelare i att försöka få ur mig vettiga beskrivningar utan att ta upp för mycket tid med dem (misslyckades nog med båda, men det tar jag med mig till nästa omgång).

Bananspelet var roligt över förväntan och det känns idealiskt att ha som ett alternativ för spontan-plocka-fram- eller tråkigt-i-bilen-scenarion, hoppas starkt på att se en uppdaterad version utifrån speltesten!

Genesis

Ni dés ni maître
Elmrig said:
Bananspelet var roligt över förväntan och det känns idealiskt att ha som ett alternativ för spontan-plocka-fram- eller tråkigt-i-bilen-scenarion, hoppas starkt på att se en uppdaterad version utifrån speltesten!
Drakar och bananer kommer definitivt att fixas till så snart jag får ork. Tror att lite mer speltest krävs för att justera svårighetsnivåer och trubbel-listor så att de känns helt rätt. Får se om örebroarna är intresserade av att testa. Jag vet att Mukwa var på.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Genesis said:
Elmrig said:
Drakar och bananer kommer definitivt att fixas till så snart jag får ork. Tror att lite mer speltest krävs för att justera svårighetsnivåer och trubbel-listor så att de känns helt rätt. Får se om örebroarna är intresserade av att testa. Jag vet att Mukwa var på.
Jag kan tänka mig att eventuellt ta mig till örebro för att speltesta lite mer D&B (tar självklart med mig Marco den Vansinige) samt få köra Svart av kval, vit av lust någon helg fram över.