Nekromanti Indiespel och Indie Press Revolution

ripperdoc

Myrmidon
Även om jag testat och bläddrat i lite indiespel äger jag inga. Så jag tänkte det var dags att köpa en klase spel att inspireras av. Vad jag förstått är det Indie Press Revolution som gäller för beställningar, så jag har två frågor:

1) Vad kostar det att frakta till Sverige? Något annat att tänka på?
2) Vad för spel ska jag beställa? Jag vet redan att jag vill ha Dread, men annars är jag öppensinning. Vad har ni för förslag? Jag är framförallt ute efter saker som cyberpunk, sci-fi, alternativ historia eller bara spel som är udda eller snygga.

Dimfrost

Special Circumstances
Leisure Games är oftast bättre eftersom man slipper risken för tull och frakten oftast är billigare (den är 20 % på LG medan en fastare och högre summa på IPR) från London. Dock är det väl för närvarande någon sorts poststrejk i Storbritannien som kan ställa till med problem.

Shock är hård SF (det kanske enda sådana spelet som finns); jag har inte skaffat det än, men jag ska. Lacuna är märkliga agenter. Polaris är fantastiskt på alla sätt och vis. Dictionary of Mu är posthistorisk fantasy på Mars. Bliss Stage är postapokalyps, mechar, drömlika fantasivärldar och tonårsångest. Många av de här har jag inte testat än men det är saker jag gillar eller är sugen på själv.

/Dimfrost

Storuggla

Champion
Bläddra på Indie Press, köp hos Leisure Games. Lägre frakt, ingen tull och kortare leveranstid.
Vad ska du köpa då? Burning Wheel (eller om du vill ha scifi, Burning Empires), Reign och The Shadow of Yesterday är ju apballa spel, men de är ju fantasy så det kanske du inte vill ha?
Ska du ha lite udda spel torde Cat eller Don't Rest Your Head funka. Ska du ha snygga spel ska du ha Artesia.

Storuggla, köp mer

Hunk

Hero
Med risk för att anklagas för spam...

...vill jag bara poängtera att det oftast blir billigare att köpa indiespel hos Goblin Games än att beställa hos Leisuregames om man bor i Göteborg. Det är inga tusenlappar man sparar, men kanske någon knapp tia per hundring.

Eksem

Champion
Re: Med risk för att anklagas för spam...

Men, hur gör man om man inte bor i Göteborg?

/Eksem, gillar inte att handla över internet till att börja med, och är orimligt och ohälsosamt skeptisk mot utländska butiker

Hunk

Hero

Men, hur gör man om man inte bor i Göteborg?
Två alternativ:
1. Man flyttar till Göteborg!
2. Man skickar ett PM till mig

ripperdoc

Myrmidon

Sure, jag har inget emot att stödja svensk spelhandel, men har GG den typ av indiespel jag efterfrågade?

Hunk

Hero

Det beror såklart på exakt vilka spel du är ute efter. Normalt sett finns bl.a. följande s.k. indiespel i butiken: Burning Wheel, Burning Empires, TSOY, Cospiracy of Shadows, Polaris, Universalis, Dogs in the Vineyard, Sorcerer, Panty Explosion, Classroom Deathmatch, Agon, Artesia, Shock, Cold City, Primetime Adventures, Sorcerer, Don't Rest Your Head etc, etc, i butiken. Just nu är det rätt utplockat på indiehyllan, varför en sändning från IPR är på väg (som borde komma fram inom två veckor). Dock har vi inte alla IPR:s spel i lager (det finns jävligt många) och vissa av dem säljs inte till butik utan bara till privatpersoner (t.ex. Burning Sands, dessa har f.ö. Leisure Games inte heller). Det mesta går dock att ta in på beställning.

Fludd

Veteran

Goblin Games is the shit! Bra spel och snygg personal!

Balderk

Swashbuckler
Du borde beställa Shock: och Don't Rest Your Head. Det är mina tips. Don't Rest Your Head är ett grymt spel som påminner lite om filmen Dark City. Man spelar personer som har "vaknat upp" och finner att dom kan gå in i en stad som finns bortom vanliga människors medvetande, kallad "Mad City". Jag och min grupp spelade för kanske en månad sedan ett sjukt bra scenario i det, där resan in i Mad City lockade fram några sjukt intressanta karaktärsskildringar. Helt underbart spel faktiskt, rekommenderar det varmt. Det har förutom en väldigt skön sewtting ett system som passar spelet som handen i handsken och som är riktigt bra på att föra berättelsen vidare.

Shock: är ett spelledarlöst spel där man skapar världen tillsammans, efter vissa premisser, dess undertitel är Social Science-fiction. Så det blir SF-betonat, men man kan välja teknologinivå och sådana saker. Det finns ett utmärkt system när man skapar temat för berättelsen där allt från teknologinivå till politiska strömningar bestäms och detta skapar sedan grunden för den berättelse man skapar tillsammans. När vi har spelat har det blivit väldigt spännande spel med mycket action som skruvas upp hela tiden tack vare ett väldigt bra dramturgiskt system där man använder pokermarker eller något annat man kan satsa i konflikterna. Man väljer hur många sådana man ska börja med och sedan när man har ett visst antal kvar är det dags att för slutscener, vilket gör att man har ett väldigt stort grepp över hur länge man vill hålla på och över den dramaturgiska uppbyggnaden. Skitbra.