Nekromanti Indiespel

Flurtis

Hero
Sitter och klurar på lite Indiespel. Vad har ni för erfarenheter av följande:

a|state
Passages
carry. a game about war
Contenders
Mob Justice
Og Unearthed Edition
Beast Hunters

Arvid är ju den av indie folket som har bäst koll på vad jag själv gillar, så om du har några erfarenheter så dela gärna med dig!

Annars sätter jag min tillit till Måns och Simon, vilka av dessa har ni testat?

Ni andra är ju självklart välkommna att dela med er av era erfarnheter.

//Flurtis

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det enda spel av dessa jag haft någon kontakt med är a|state, som jag äger men aldrig har spelat. Settingen gillar jag skarpt -- en isolerad, överbefolkad stad i någon form av hybrid mellan steam- och cyberpunk. Reglerna är meh, och kan med fördel ersättas med något annat. Om du läst China Miéville kan jämförelser dras mellan New Crobuzon och spelets setting, även om a|state är avsevärt mindre fantasyartat. Definitivt ett spel man köper för världen, inte för reglerna (typ som Kult).

Mogger

Hipsteranka
flurtis said:
Annars sätter jag min tillit till Måns och Simon, vilka av dessa har ni testat?
Jag har inte provat något eller ens läst något av dem. Men, Contenders står på min egen "att köpa"-lista.

Jo, jag har förresten läst igenom någon form av ladda hem-variant av a|state, men jag fastnade inte alls. Minns tyvärr inte varför.

Inte så hjälpsamt kanske. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har hört mycket gott om Carry, även om det inte är så välkänt. Antagligen är det för att det är ett så allvarligt spel.

Det enda jag spelat av de du räknar upp är Contenders. Det är bra, men inte allas kopp te. Det är till exempel receptspelande à la My Life with Master. Du har ett visst antal sorters scener att välja mellan, och varje sorts scen har en enskild, förutbestämd konflikt. Det kan spelas som ett brädspel, då fiktionen inte påverkar regelsystemet. Fajtsystemet är mycket välgjort. Det är inte riktigt min typ av spel, men det är välkonstruerat, och jag har haft kul när jag spelat det. Den största fördelen tycker jag nog är att det knappt kräver någon kreativitet från spelarna, då de mest behöver välja mellan de olika scentyperna, som mer eller mindre definierar sig själva (perfekt bakfyllerollspel!). Och så är det spelledarlöst, om du inte visste det redan.
Om jag var en sådan som tycker att det är viktigt att åtskilja rollspel och brädspel skulle jag nog kunna argumentera att Contenders är ett brädspel.

Flurtis

Hero
Ni som har beställt från Indie press release. Vad har man att vänta? Hur lång leveranstid och brukar frakten vara dyr??

//flurtis

Genesis

Ni dés ni maître
Fniss. "Indie Press Release"? Jag antar att du menar Indie Press Revolution?

Det går generellt hyfsat snabbt, men det är ju ändå från USA. Mer än en vecka, men mindre än två, skulle jag säga.

Christoffer

It's all pig.
Carry är jag själv väldigt intresserad av, nästa gång jag ska dra iväg en beställning, eller om jag lyckas tvinga någon stackars släkting nu i juletider, att beställa från IPR så kommer nog Carry vara ett av dom spelen jag ämnar köpa tillsammans med lite annat.

Råkade lyssna på ett avsnitt av Godzilla Gaming Podcast som hade en rätt bra recension och spelrapport av Carry.

Christoffer

It's all pig.
Köpt saker från Key20 och från endel webbshoppar på ebay, i regel mellan 4-7 dagar för att komma hit, frakt är beroende på vikt men runt 10-20 dollar för ett par böcker.

Flurtis

Hero
Tagning 2 :D

Okej, semifinal i kvarten!

a|state -Går bort på reglerna, många verkar dissa spelet pga utav mysko regler

Passages - Går bort av att reglerna verkar vara lite för simpla.

carry. a game about war - Kvar i matchen

Contenders - Jumboetta för tillfälet. Kan komma tillbaka i ett ryck.

Mob Justice - Självskrivet och redan spikat

Og Unearthed Edition - Inte egentligen vad jag är ute efter för tillfälet men jag kommer nog inte kunna låta bli för spelet verkar vara så jäkla min smak det bara går. (Förresten räknas OG som indie även ifall Robin D Laws har skrivit det?)

Beast Hunters: Kanske slåss om jumoplatsen med contenders.

Så sammanfattning:

Klara:

Mob Justice
(äsch jag kan inte låta bli): Og Unearthed Edition

Kvalet står mellan:
Carry
Contenders
Beast Hunters

Två ska bort. Hjälp mig för sjutton???

//Flurtis beslutsångest

Flurtis

Hero
Slutfaktura:

Köpte alla på PDF, orkade inte vänta. Dessutom fick jag fyra för priset av två böcker.

OG
Mob Justice
Beast Hunters
Contenders

Nu ska det frossas i PDF:er :gremlaugh:

//Flurtis