Nekromanti Indiska namn efterlystes

Zadrith

Hero
Är det någon som har koll på indiska namn? Jag behöver ett mansnamn och ett par kvinnonamn. Eller någon kanske har starkare Google-fu än mig och kan hitta någon bra sida.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
På vilket indiskt språk?

Det finns ett tjog stora indiska språk, som sönderfaller i två grupper: indo-ariska i norr (t ex hindi) och dravidiska (t ex tamil) i söder. De två grupperna är lika skilda från varandra som svenska från japanska.

Sedan finns det hundratals småspråk.

Namnsederna skiljer sig från språk till språk.

Var därför vänlig precisera vilken typ av språk det handlar om.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Flera sakfel

De indiska listorna innehöll enbart hindi-namn såvitt jag kunde se. Kvinnolistan innehöll dessutom flera mansnamn. :gremconfused:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: På vilket indiskt språk?

Det är naturligtvis intressant att veta att det finns många olika språk i Indien, och att namnkulturerna skiljer sig åt. Det lär dock inte hjälpa Zadrith. Varför inte länka till några bollywoodfilmer på imdb som man kan sno namn ifrån? Rollistor från filmer är en gammal beprövad metod för att hitta namn. Jag har svårt att tro att den genomsnittliga svenska publiken skulle bry sig om vilken av de indiska språkgrupperna namnen är tagna ifrån, så det spelar nog ingen roll.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Re: Flera sakfel

Det finns flera knasiga namn på den svenska listan också. Om jag läste ett rollspel där någon fornsvensk kom som hette "Bruno Palme" skulle iaf jag dra på smilbanden.

Men lista upp några namn då, som Zadrith kan använda, från de olika språkstammar du behärskar. Det vill även jag se.

Själv har jag använt Wikipedias listor på bollywoodaktörer resp. -aktriser, men om det ger namn som i praktiken är att betrakta som "Woody DeNiro" eller "Cameron Spielberg" så skulle jag gärna vilja ha förslag på fler traditionella namn.