Rickard
Urverk speldesign
Slå mig inte nu för att jag tjuvstartar lite, men jag tänkte att diskussion om dogmautmaningens regler innan den satte igång var smartare än att ha den under utmaningens gång.. Det var bara det att en sak irriterade mig förra året och det var begränsningen av att man bara får använda en tärning..
I princip så är regeln; "en tärning får endast användas men som man får slå om, om man behöver slå två gånger eller fler".. Varför inte direkt skriva "begränsat till en tärningstyp", för det är ju precis så regeln fungerar? Jag hindrades lite av det förra året, så skriv gärna ut regeln istället för att ge hintningar för hur den kan användas..
Begränsningen "en tärningstyp" (T4, T6 osv) är lagom och tycker jag själv är i ungefär samma nivå som att använda kortlek eller visa fingret (sten-sax-påse-liknande modell) som slumpmetod.. Visst, det är din utmaning och dina riktlinjer men ville mest poängtera detta.. För om ett system använder 2T6 så tror jag inte folk tänker "Äh, vi använder bara en tärning ändå för det är ju trots allt ett dogmarollspel".. Och man kan ju fortfarande spela spelet med en tärning, fastän det är "begränsat till en tärningstyp"..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som bara kommer på två sätt till att behandla hur en handling (ett färdighetsslag) lyckas och skulle gärna se ett nytänkande över hur man kan hantera det till denna utmaning
I princip så är regeln; "en tärning får endast användas men som man får slå om, om man behöver slå två gånger eller fler".. Varför inte direkt skriva "begränsat till en tärningstyp", för det är ju precis så regeln fungerar? Jag hindrades lite av det förra året, så skriv gärna ut regeln istället för att ge hintningar för hur den kan användas..
Begränsningen "en tärningstyp" (T4, T6 osv) är lagom och tycker jag själv är i ungefär samma nivå som att använda kortlek eller visa fingret (sten-sax-påse-liknande modell) som slumpmetod.. Visst, det är din utmaning och dina riktlinjer men ville mest poängtera detta.. För om ett system använder 2T6 så tror jag inte folk tänker "Äh, vi använder bara en tärning ändå för det är ju trots allt ett dogmarollspel".. Och man kan ju fortfarande spela spelet med en tärning, fastän det är "begränsat till en tärningstyp"..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som bara kommer på två sätt till att behandla hur en handling (ett färdighetsslag) lyckas och skulle gärna se ett nytänkande över hur man kan hantera det till denna utmaning