Naaah, jag tror inte att så många går och lassar upp X kilo silver för att få en helrustning och några stridssvärd (à la DoD-fjantasy), det går nog snarare till så att du (som greve, kung eller motsvarande) i krigstider bestämmer dig för att "hm, vi behöver 100 svärd och 100 rustningar" och beställer detta från ett smedgille, som i sin tur gör sitt jobb och får betalt i några kilo guld som delas upp på arbetarna med en marginal på ungefär 10-20% att sprätta på onödigt grejs (dvs när allt material osv är betalt).
Och det mesta av silvret som gemene man (dvs bönderna) går och kånkar runt på uppgår väl till kanske 50 silver om de har varit sparsamma, då det mesta av deras tillgångar är "in natura" eller i annan form (t ex en häst, två kor och några får). Adeln sitter sedan och suger på de stora kosingarna (silvret, guldet, ädelstenarna), som kanske uppgår till 30'000 för en välbärgad greve (då han också har det mesta in natura).
Så trots att standard-fjantasy-Eon-hjälten (dvs rollpersonen) går runt med 10'000 silver som han på något underligt sätt lyckats pula ned i en penningpung så gör inte alla det och det hör nog till ovanligheterna att någon bara kan "hosta upp" så mycket pengar, "bara så där".
Så om du tror på mitt dravel så finns det nog inte så mycket silver i omlopp egentligen... men jag gissar ju bara...